آکروپولیس، آتن، یونان

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

آکروپولیس، آتن، یونان

یونانیان مهمان نواز به ما کمک کردند تا سفر خود را به آتن ترتیب دهیم. ما از یانیس یانناکاکیس، رئیس   آژانس مسافرتی آتن واکینگ تورز بسیار سپاسگزاریم. در پاسخ به “فریاد کمک” ما در اخذ مجوزهای عکاسی، او و همکارانش نه تنها در این تجارت فریبنده حمایت کردند و مجوزهای رسمی را برای همه مکان‌های درخواستی دریافت کردند، بلکه در زمینه اقامت، حمل و نقل و تدارکات نیز به ما کمک کردند و بخش قابل توجهی را جذب کردند. از هزینه‌های ما در سفر به دنیا، تا به حال چنین میزبانان سخاوتمندی را ندیده بودیم.

اطلاعات بیشتر دربارهٔ راهنمای مهمان نواز ما در  اینجا موجود است .

آتن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان برای اولین‌بار در قرن 15 قبل از میلاد ذکر شد. آتن “مهد تمدن” نامیده می‌شود – این مهد دموکراسی، فلسفه غرب، علوم سیاسی، ادبیات، تئاتر و المپیک است.

آتن سرزمین خدایان است. بر اساس اعتقادات یونانیان باستان، این شهر میدان نبردی بود که آتنا، الهه خرد، با پوزیدون، ارباب دریاها، جنگید. آتنا پیروز شد و شهر به نام او نامگذاری شد. با این حال، پوزیدون آزرده با بی‌آب کردن منطقه، انتقام خود را گرفت. البته، این داستان تنها یکی از اسطوره‌های بزرگ یونان باستان است، اما این واقعیت باقی می‌ماند که کمبود آب تا به امروز گریبانگیر این شهر شده است. علاوه بر این، هوای گرم آتن، احتمالاً باعث می‌شود یونانی‌ها آرزوی نتیجه‌ای متفاوت از نبرد افسانه‌ای داشته باشند.

اودئون هرودس آتیکوس

برای قرن‌ها آتن یک مرکز فرهنگی مهم و یک شهر قدرتمند بزرگ بوده است. بسیاری از بناهای دیدنی آتن تا به امروز باقی مانده‌اند و مشهورترین آن‌ها بدون شک آکروپولیس است. در واقع، کلمه “اکروپولیس” به سادگی به معنای “شهر بالا” یا “مکان بلند” است – چنین مکان‌هایی برای ساختن معابد برای خدای حامی استفاده می‌شد و تقریباً در هر سکونتگاه یونانی یافت می‌شد. اما این آکروپولیس آتن بود که به نقطه عطف مشهور جهان و نماد یونان تبدیل شد، درست مانند برج ایفل در پاریس یا کرملین در مسکو.

معبد قدیمی آتنا

در دوران باستان (650 – 480 قبل از میلاد) معابد و مجسمه‌های متعدد خدایان یونانی در اینجا بر روی یک برش سنگی 300×130 متر قرار داشتند. بعدها، در طول دوره میسنی (قرن 15-18 قبل از میلاد) آکروپولیس به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی مستحکم عمل کرد. معابد در زمان صلح ساخته می‌شدند یا اگر شهر درحال جنگ بود تخریب می‌شدند.

برجسته‌ترین سهم در ظاهر آکروپولیس در سال 447 – 438 قبل از میلاد توسط ایکتینوس و کالیکراتس انجام شد، معمارانی که پارتنون را ساختند، معبدی غول پیکر به افتخار خدای حامی این سرزمین‌ها – الهه باکره آتنا پارتنوس. علیرغم این واقعیت که پارتنون در وضعیت نسبتاً بدی قرار دارد، نمای آن با ستون‌ها مشهورترین نقطه عطف یونان است.

پارتنون

طراحی دقیق پارتنون، درست تا کوچکترین جزئیات، که برای ناظر بیرونی کاملا نامرئی است، یک توهم نوری جالب ایجاد می‌کند. معبد کاملاً مستطیل به‌نظر می‌رسد، اما در واقع خطوط آن هیچ خط مستقیمی ندارند. به عنوان مثال، ستون‌های گوشه در مقطع دایره‌ای نیستند و از نظر قطر ضخیم‌تر از سایر ستون‌ها هستند. در غیر این صورت آن‌ها نازک‌تر به‌نظر می‌رسند، اما به لطف این تکنیک، همه ستون‌ها از نظر بصری یکسان به‌نظر می‌رسند.

حکاکی پارتنون آتن توسط ویلیام میلر پس از HW ویلیامز در سال 1829
در طول قرن‌ها وجود آکروپولیس همیشه مبارزه برای آکروپولیس وجود داشته است. با ورود مسیحیت به یونان، پارتنون به کلیسای مسیحی مریم مقدس تبدیل شد و مجسمه آتنا پارتنوس به قسطنطنیه منتقل شد. در قرن پانزدهم، پس از فتح یونان توسط ترکها، این کلیسا به یک مسجد با مناره‌های متصل تبدیل شد و یکی از معابد آکروپولیس به نام ارکتیون به عنوان حرمسرا برای پاشاهای ترک خدمت می‌کرد.

نمای شب از آکروپلیس

در قرن هفدهم تمام بخش مرکزی پارتنون توسط گلوله توپ از یک کشتی ونیزی ویران شد. پس از آن، ونیزی‌ها چندین مجسمه را درحالی‌که تلاش می‌کردند آن‌ها را جدا کنند، شکستند. در آغاز قرن نوزدهم توماس بروس، هفتمین ارل الگین، هر چیزی را که ممکن بود برداشت کرد: از فریزها گرفته تا کاریاتیدها (و یونان هنوز در تلاش است بریتانیا را متقاعد کند که آثار تاریخی را به جایی که تعلق دارند بازگرداند). علاوه بر این، ترک‌ها دائماً آکروپولیس را برای منفجر کردن آن خاکبرداری می‌کردند. آنها موفق نشدند، اما در یکی از نبردهای بعدی، گلوله توپ ترکی به شدت به معبد ارکتیون آسیب رساند.

قطعات پارتنون

تنها در پایان قرن نوزدهم، آکروپولیس سرانجام شاهد آرامش بود (به استثنای اعتصاب کارکنان موزه). ظاهر باستانی آن تا جایی که امکان داشت بازسازی شد، برخی از نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های اصلی آن اکنون در موزه‌های لندن، پاریس و آتن هستند و مجسمه‌هایی که امروزه در فضای باز می‌بینیم کپی هستند.

معبد المپیان زئوس

البته این اشتباه است که بگوییم آکروپولیس و پارتنون تنها مکان‌های دیدنی آتن هستند. شهری با چنین تاریخ طولانی و افسانه‌ای بسیاری از بناهای تاریخی، ساختمان‌ها و کل محله‌ها را حفظ کرده است. مناطق تاریخی آگورا و پلاکا، سینتاگما و میدان اومونیا، کلیسای جامع آتن، باغ ملی آتن و بسیاری موارد دیگر! ما می‌خواهیم این پانورامای دیدنی آتن باستان را از منظره پرنده به شما نشان دهیم!

عکاسی توسط  استانیسلاو سدوف  و  دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “آکروپولیس، آتن، یونان” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان آکروپولیس، آتن، یونان بر روی لینک اشاره نمایید …