کاخ عمارت شاتو دره لویر، فرانسه، قسمت 2

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

کاخ عمارت شاتو دره لویر، فرانسه، قسمت 2

ما سفر خود را در امتداد دره Loire ادامه می‌دهیم. قلعه‌های این منطقه به سبک‌های مختلف معماری ساخته شده‌اند و تاریخ‌های متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها واقعاً نشانه‌های باشکوه و قابل توجه فرانسه هستند.

چندین قلعه با هنرمند مشهور ایتالیایی لئوناردو داوینچی ارتباط دارند. یکی از آن‌ها Chateau de Chambord است که در 6 کیلومتری ساحل چپ رودخانه Loire و 14 کیلومتری شرق بلوآ قرار دارد. بنا به‌دستور فرانسیس اول که می‌خواست نزدیک‌تر به بانوی محبوب خود – دوشس دو توری – زندگی کند، ساخت و ساز بین سال‌های 1519 و 1547 انجام شد. این شاهکار معماری رنسانس فرانسه یکی از شناخته شده‌ترین قلعه‌های این کشور است. نام معمار به طور دقیق مشخص نیست، اما مورخان پیشنهادات خاصی دارند مبنی بر اینکه لئوناردو ممکن است در طرح ریزی قلعه شرکت داشته باشد، زیرا در آن زمان او در دربار پادشاه فرانسیس اول زندگی و کار می‌کرد.

Chateau de Chambord

طول نمای ساختمان 156 متر و عرض آن 117 متر است. این پلان در اطراف بخش مرکزی قلعه که «دونجون» نامیده می‌شود، چیده شده است. اگرچه قرار نبود با حملات مقابله کند، اما با این حال طبق مدل یک قلعه مستحکم معمولی قرون وسطایی ساخته شد. در داخل دانجون 5 طبقه زندگی با 77 پلکان، 426 اتاق با 282 شومینه و 800 ستون مجسمه‌سازی شده وجود دارد که نمای بیرونی قلعه را تزئین می‌کنند.

Chateau de Chambord

یک راه پله مارپیچ دوتایی باز در قسمت مرکزی قلعه، ویژگی نسبتاً معمولی سبک لئوناردو داوینچی است. دارای دو پله است که به‌صورت مارپیچی در یک جهت بدون برخورد با یکدیگر می‌چرخند. بنابراین، افرادی که درحال فرود هستند، هرگز نمی توانند با کسانی که به طبقه بالا می‌روند، دیده شوند و بالعکس. این پلکان به یاد ماندنی تزئین شده با کنده کاری به تراس بالایی منتهی می‌شود نیز به سبک لئوناردو تولید شده است.

Chateau de Chambord

اما نابغه رنسانس زنده نماند تا تحقق آن را ببیند: او چندین ماه قبل از شروع ساخت قلعه از دنیا رفته بود و در Chateau d’Amboise به خاک سپرده شد.

در قرون وسطی، خانواده قدرتمند آمبویز صاحب یک قلعه و یک شهر بودند که 81 متر بالاتر از رودخانه قرار داشت و امکان کنترل خار بر فراز لوار را فراهم می‌کرد. در قرن پانزدهم، قلعه آمبویز متعلق به دوشس لوئیز ساووی بود. پسرش، پادشاه فرانسیس اول، در اینجا بزرگ شد و زمان زیادی را در این قلعه گذراند. به عنوان یک معمار دربار، لئوناردو داوینچی در کلوس لوسه در همان نزدیکی زندگی و کار می‌کرد که توسط یک گذرگاه زیرزمینی به قلعه متصل می‌شد. کلوس لوسه جایی است که او نقاشی معروف خود از مونالیزا را در آنجا به پایان رساند و در این مکان در سال 1519 درگذشت. اما مقبره داوینچی در کلیسای کوچک سنت هوبرت در آمبویز واقع شده است.

Chateau d'Amboise

در جریان انقلاب فرانسه، بخش مهمی از قلعه تخریب شد. به منظور توقف روند ویرانی، در سال 1872 جمهوری سوم بقایای قلعه را به خانه اورلئان سپرد. امروزه قلعه آمبویز، که به طور قابل توجهی در مقایسه با پروژه اولیه بازسازی شده است، تحت حفاظت بنیاد سنت لوئیس به سرپرستی کنت دو پاریس قرار دارد.

نام پادشاه فرانسیس اول، هرچند به طور غیرمستقیم، به یک قلعه دیگر مرتبط است – Château d’Azay-le-Rideau. ساخت و ساز در سال 1510 در بالای یک منحنی زیبا از رودخانه Indre آغاز شد. این مکان یک قلعه فئودالی سابق را اشغال می‌کند: در قرن 12 توسط رئیس محلی Ridel d’Azay ساخته شد. او به خاطر طبیعت بی‌رحمانه‌اش بدنام بود و نام “فرزند شیطان” را به خود اختصاص داد. در قرن پانزدهم، آن قلعه که در آن زمان متعلق به دوک بورگوندی بود، قربانی نبرد شد و در آتش سوخت. و حتی از روستایی که در نزدیکی آن قرار داشت چیزی باقی نمانده بود. بعدها، شهر جدیدی در اینجا ظاهر شد و نام Azay-le-Brûlé (به معنای واقعی کلمه “سوخته”) را گرفت.

Château d'Azay-le-Rideau

ژیل برتلو، بانکدار محلی و خزانه دار کل امور مالی پادشاه فرانسیس اول، این زمین‌ها را با حق جانشینی دریافت کرد و بین سال‌های 1510 تا 1528 قلعه‌ای را برای همسرش فیلیپا ساخته بود. افسانه‌ای وجود دارد که قلعه آینده در رویاهای او ظاهر شد و برج‌های نفیس و یک راه پله زیبا مطابق با سلیقه او ایجاد شد. امروزه در مقایسه با پروژه اولیه خود، Chateau d’Azay-le-Rideau کمی بازسازی شده است و اکنون نمونه خوبی از معماری گوتیک و رنسانس است.

یکی دیگر از قلعه‌های برجسته در میان قلعه‌های دره لوآر، قلعه والنسای است: از نظر جغرافیایی، این قلعه متعلق به بخش ایندر است که در واقع بخشی از دره لوآر نیست. اما معماری و زمان ایجاد آن باعث مقایسه با سایر قلعه‌های دره Loire، یعنی Chateau de Chambord می‌شود (و می‌توانید با کمک تور مجازی ما از آن مطمئن شوید).

Chateau de Valençay

یکی از مرفه‌ترین خانواده‌های قرن شانزدهم – سرمایه داران d’Estampes – به یک ایده عالی رسید و آن را محقق کرد: در محل قلعه تخریب شده قرن دوازدهم، آن‌ها تصمیم گرفتند یک قلعه سلطنتی مانند Chambord بسازند. اگرچه ساخت و ساز در سال 1540 آغاز شد و تنها دو قرن بعد به پایان رسید. تمام عناصر قلعه به خوبی متعادل هستند.

در سال 1803 یک مالک نسبتاً مشهور جدید به والنسای آمد – چارلز موریس دو تالیران، که به عنوان وزیر امور خارجه در دربار ناپلئون بناپارت کار می‌کرد. او دارایی خود را به مرکز زندگی اجتماعی بالا تبدیل کرد و این زمانی بود که یک تئاتر در اینجا ظاهر شد.

Chateau de Valençay

در اوایل قرن بیستم یک پارک در اینجا ساخته شد. و در طول جنگ جهانی دوم، Talleyrands با خیال راحت در قلعه گنجینه‌های لوور مانند پیروزی بالدار ساموتراس و ونوس د میلو پناه گرفتند.

در سال 1979 این قلعه به انجمن قلعه‌های تاریخی فرانسه رسید. این یک نمونه واقعی از معماری رنسانس و کلاسیک گرایی فرانسوی (Mansart) است. برای جلب توجه گردشگران، موزه خودروهای قدیمی افتتاح شد و حیوانات عجیب و غریب مانند لاما و طاووس در پارک نگهداری می‌شوند.

تور مجازی بعدی ما در امتداد دره Loire ما را با ریچارد شیردل، عروسی سلطنتی مخفی و دسیسه‌های تاج و تخت فرانسه آشنا می‌کند.

عکس های استاس سدوف و دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “کاخ عمارت شاتو دره لویر، فرانسه، قسمت 2” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان کاخ عمارت شاتو دره لویر، فرانسه، قسمت 2 بر روی لینک اشاره نمایید …