شربت خاکشیر (طرز تهیه)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
مواد لازم برای 6 نفر
آب خنک 6 لیوان
خاکشیر نصف لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب 2 قاشق غذاخوری

دستور تهیه شربت خاکشیر

مرحله اول

برای تهیه شربت خاکشیر خانگی ابتدا تا سطح روی دانه‌های خاکشیر آب به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا 5 الی 10 دقیقه بماند و بعد خاکشیر را از صافی رد می‌کنیم و با آب آن‌ها را می‌شوییم و داخل پارچ می‌ریزیم و آب خنک را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم

سپس شکر را کم کم اضافه می‌کنیم و با قاشق هم می‌زنیم تا کاملا در آب حل شود و گلاب را نیز اضافه می‌کنیم و خوب شربت را با قاشق هم می‌زنیم و در لیوان می‌ریزیم و چند تکه یخ به آن اضافه می‌کنیم و نوش جان کنید.

 

مرحله سوم

روش درست کردن مجلسی شربت خاکشیر به این صورت است که از مقدار آب 2 الی 3 لیوان آن را داخل قابلمه ای می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می‌کنیم و با قاشق هم می‌زنیم تا کاملا در آب حل شود.

مرحله چهارم

در این مرحله پس از اینکه شکر حل شد اجازه می‌دهیم تا آب به جوش بیاید و شربت به قوام برسد. زمانیکه شربت کمی غلیظ شد گلاب را اضافه می‌کنیم و 5 دقیقه بعد خاکشیر شسته شده را به مواد اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

اگر تمایل داشتید 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیز اضافه کنید چون ظاهر زیباتری به شربت می‌دهد، سپس حرارت را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا شربت خنک شود.سپس در شیشه ای می‌ریزیم و هر زمان خواستیم شربت خاکشیر آماده داریم.

مرحله ششم

برای مصرف شربت هم 2 قاشق غذاخوری از شربت را داخل لیوان می‌ریزیم و روی آن آب خنک می‌ریزیم و چند تکه یخ نیز می‌توانید اضافه کنید و یک قاشق داخل شربت می‌گذاریم تا مهمان خودش شربت را مخلوط کند.نوش جان

.

نکات شربت خاکشیر

شربت خاکشیر زعفرانی

اگز می‌خواهید شربت خاکشیر را با زعفران درست کنید کافیست برای مقدار مواد بالا یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده اضافه کنید و در زمانی که حرارت زیر شربت را خاموش کردید به شربت اضافه کنید. این کار علاوه بر اینکه به کیفیت عطر و طعم شربت شما می‌افزاید، باعث می‌شود که از فواید زعفران نیز بهره مند شوید.

شربت خاکشیر با تخمه شربتی

اگر می‌خواهید شربت مجلسی تر و زیباتری داشته باشید توصیه می‌شود که مقدار کمی تخم شربتی هم برای شربت خود استفاده کنید. تخم شربتی را بخیسانید تا ژله شود سپس در هنگام سرو شربت کمی تخم شربتی به لیوان‌ها اضافه کنید. این کار علاوه بر بهره مندی از خواص تخم شربتی ، باعث زیباتر شدن شربت شما می‌شود.

.
منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت