رویش مجدد مو با روش‌های مرسوم طب سنتی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
ریزش موی سر با افزایش سن در افراد بیشتر می‌شود اما در سنین پایین نیز ریزش مو ممکن است به دلایلی مانند استفاده از دارو‌های شیمیایی، رژیم غذایی نا مناسب، عصبانیت یا استرس، مصرف بالا کافئین و قهوه و استفاده از سیگار و مواد اعتیاد رخ دهد. در ادامه چند علت شایع به که منجر به ریزش مو می‌شود را معرفی خواهیم کرد.

.

شایع ترین علل ریزش مو چیست؟

کمبود غذا

با خوردن غذای کم و گرفتن رژیم‌های غذایی سخت باعث از دست‌ دادن مواد مغذی زیادی مانند آهن، روی، مس و پروتئین و ویتامین‌هایی مانند D می‌شوید. یکی از علت‌های ریزش مو کمبود ویتامین D در بدن است.

عدم تعادل هورمونی

گاهی آندروژن‌ها و تستوسترون مانند DHEA در بدن زنان بالای 30 سال ممکن است به هیدروتستوسترون DHT تبدیل شود. این اختلالات باعث ریزش مو در افراد می‌شود.

غده تیروئید

اگر غده تیروئیدی دارید که کم یا بیش‌ازحد عادی هورمون تیروئید تولید می‌کند ممکن است باعث تغییر در چرخه رشد مو شود. علاوه بر کاهش رشد مو مشکلات دیگری مانند افزایش وزن و حساسیت را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از قرص کنترل قند

استفاده مداوم از قرص‌های کنترل قند می‌تواند باعث ریزش مو در افراد و باعث نازک شدن مو‌ها شود. البته فراموش نکنید گاهی با قطع کردن مصرف این قرص‌ها ممکن است مشکلاتی مانند ریزش مو برای شما اتفاق بیفتد. داروهای زیادی مانند رقیق‌کننده خون، افزایش فشارخون، بیماری قلبی و افسردگی هم عامل ریزش مو در افراد شناخته‌شده است.

استرس عامل ریزش مو

یکی از عواملی که باعث ریزش مو در افراد می‌شود، استرس است که می‌توانید با ورزش‌هایی مانند یوگا و ماساژ احتمال ریزش مو و استرس را در افراد کم کنید.

استفاده بیش‌از‌حد از مواد شیمیایی

استفاده بیش‌از‌حد مواد شیمیایی و رنگ‌ها باعث ریزش مو در افراد می‌شود. تقریبا تمام شامپو‌ها حاوی سدیم لوریل سولفات هستند که بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود سلول‌های فولیکول مو مانع رشد مو شوند. پس پیشنهاد ما به شما استفاده از شامپو‌ و رنگ‌های طبیعی است.

افزایش سن علل شایع ریزش

باگذشت زمان و افزایش سن افراد میزان رشد مو کاهش پیدا می‌کند و موها نازک‌تر و خاکستری‌رنگ می‌شوند. برای جلوگیری از رنگ خاکستری زودرس مو می‌توانید از غذاهای سالم استفاده و از موهای خود همواره مواظبت کنید.

تاثیر ژنتیک در موی سر

گاهی اوقات افراد به‌صورت ژنتیکی ریزش موی سر دارند که در این زمان ژن‌ها معمولا از طریق پدر یا مادر به فرد ارث می‌رسد. تا اینجا بعضی از مواردی که باعث ریزش مو در افراد مختلف می‌شد را ذکر کردیم در ادامه تصمیم گرفتیم روش درمان ریز مو را توضیح دهیم.
.

درمان ریزش مو با روش طب سنتی

پزشکان و متخصصان پوست راه‌های زیادی برای درمان ریزش مو پیشنهاد داده‌اند اما در ابتدای مسیر به افراد پیشنهاد می‌کنند قبل از اقدام به درمان، ابتدا علت ریزش مو را شناسایی و سپس به کمک بهترین روش‌های طب سنتی درمان را شروع کنند.
استفاده از ماسک تخم‌مرغ: تخم‌مرغ حاوی فسفر، گوگرد، ید، پروتئین بسیار زیادی که برای رشد مو بسیار مفید است. برای ساخت ماسک تخم‌مرغ کافی است تمامی مراحل را به ترتیب زیر انجام دهید.

طرز تهیه ماسک تخم مرغ

  • ابتدا سفیده تخم‌مرغ را جدا و در ظرفی بریزید.
  • سپس یک قاشق چای خوری روغن‌زیتون و عسل به آن اضافه و مخلوط کنید.
  • ماسک ساخته شده را بر روی سر خود بمالید و به‌طوری‌که تمام قسمت‌های مو را بپوشاند.
  • کلاه حمام را سر کنید تا تمام موهای شما پوشانده شود.
  • بعد از گذشت 20 دقیقه کلاه را از روی سر بردارید و موهای خود را بشویید.
  • در مرحله آخر نیاز است موهای خود را با آب و شامپو بشوریید.

پیشنهاد می‌کنیم ماهی یک‌بار از این ماسک استفاده کنید چراکه با استفاده بیش‌از‌حد آن باعث آسیب دیدن مو خواهد شد.
.

ریشه شیرین‌بیان

این گیاه مانع از ریزش مو در افراد و آسیب بیشتر به مو و حتی رفع شوره سر می‌شود. برای استفاده می‌توانید مخلوط شیرین‌بیان و شیر را بر روی سر خود بمالید و هم از چای شیرین‌زبان استفاده کنید. برای شروع کار ابتدا نیاز است مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا یک قاشق غذاخوری از ریشه شیرین‌بیان را به همراه یک قاشق چای خوری زعفران درون یک لیوان شیر مخلوط کنید.
  • سپس این مخلوط را بر روی سر خود مخصوصا در قسمت‌هایی که ریزش مو بیشتر بوده بمالید و بگذارید یک‌شب کامل بر روی سر شما بماند.
  • صبح روز بعد موهای خود را بشویید تا چیزی از مخلوط بر روی سر باقی نماند.
  • برای اینکه بر روی پوست سر شما تاثیرخوبی بگذارد نیاز است این عمل را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

.

استفاده از شیر نارگیل

شیر نارگیل حاوی پروتئين و چربی ضروری است که باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. طرز تهیه به شرح زیر است.

  • ابتدا یک نارگیل متوسط را به مدت‌زمان کوتاهی حدود 5 دقیقه دورن آب بجوشانید.
  • در این مرحله نیاز است شیر نارگیل را جدا کنید و درون ظرفی بریزید.
  • دانه‌های فلفل سیاه و دانه‌های روغنی را به شیر نارگیل اضافه کنید.
  • مخلوط را آرام‌آرام بر روی سر خود بمالید و جوری بزنید که تمام ناحیه‌ی سر شما را بپوشاند.
  • بعد از گذشت 20 دقیقه نیاز است موهای خود را با شامپو مناسبی بشویید تا تمام مواد از سر شما پاک شود.

.

استفاده از چای سبز

چای سبز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان برای رشد مو بسیار مناسب است و از ریزش مو سر جلوگیری می‌کند. برای شروع کار نیاز است که:

  • 2 یا 3 تیبک چای سبز را درون یک یا دو فنجان آب گرم قرار دهید تا مدتی که چایی رنگ بگیرد. موهای خود را کمی نم‌دار کنید.
  • سپس تیبک را از درون آب خارج کنید و مدتی صبر کنید تا خنک شود.
  • در این مرحله نیاز است محلول چای سبز را بر روی موهای خود بزنید و به آرامی سر خود را ماساژ دهید تا محلول کامل پخش شود.
  • پس از گذشت 1 ساعت سر خود را با آب و شامپو شست‌و‌شو دهید.
  • برای اثرگذاری بیشتر هفته دو یا سه بار این محلول را بر روی سر خود قرار دهید.

.

مخلوط ماست و عسل برای جلوگیری ریزش مو

  • 2 قاشق غذاخوری ماست را با 2 قاشق از لیمو و عسل در یک ظرف باهم مخلوط کنید.
  • با کمک قلم مو این مخلوط را بر روی موهای سر خود بزنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید.
  • آن را با آب سرد بشویید. هفته‌ای یک‌بار این کار را برای تأثیر بهتر انجام دهید.

.

استفاده از آب چغندر قند

چغندر قند حاوی ویتامین C وB6، منگنز، فولات، بتایین و پتاسیم هست و برای رشد مو بسیار مفید است. حدود 7 تا 8 برگ چغندر را در ظرفی بجوشانید و بعدازآن 5 تا 6 برگ حنا به آن اضافه کنید و سپس این خمیر را به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی پوست سر خود قرار دهید و سپس شست‌وشو دهید. با اینکار باعث جلوگیری از ریزش مو و درخشندگی مو شوید.
.

استفاده از آلوئه ورا

اگر از مشکلاتی مانند ریزش مو بسیار رنج می‌برید و مشکلات پوستی مانند خارش دارید توصیه می‌کنیم از آلوئه‌ورا به دلیل وجود پروتئین و اسید امینه استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است ژل را از آلوئه‌ورا خارج کنید و بر روی سر خود بمالید این ماسک حدود 10 تا 15 دقیقه بگذارید بر روی سر شما بماند. سر را شست‌و‌شو دهید. برای تاثیر بهتر سه یا چهار بار در هفته‌ این کار را انجام دهید.
.

روغن رزماری برای جلوگیری از ریزش مو

روغن رزماری از موارد طبیعی برای درمان ریزش مو است. کافیست روغن را بر روی موهای سر خود بزنید و آن را ماساژ دهید و بعد از گذشت 1 ساعت سر خود را با شامپو بشویید. اگر از این روغن هفته‌ای دو یا سه بار استفاده کنید باعث افزایش گردش خون، تقویت موهای فولیکول، بهبود رشد مو و جلوگیری از موی خاکستری زودرس خواهید شد.
.

استفاده از آب پیاز

یکی از بهترین مواد برای جلوگیری از ریزش مو سر در افراد استفاده از آب پیاز قرمز است. پیاز حاوی گوگرد بسیار زیاد برای افزایش گردش خون فولیکول‌های مو و افزایش رشد و درخشش مو می‌باشد.

رشد مجدد مو با پیاز

اما چه طور از آب پیاز برای رشد مو‌های خود استفاده کنیم؟
استفاده از پیاز رنده شده
1٫ابتدا یک پیاز متوسط را رنده و به کمک پد بر روی پوست سر خود بمالید.
2٫بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه سر خود را با آب و شامپو شست‌و‌شو دهید.
3٫حداقل یک روز در هفته این کار را انجام دهید تا بر روی موهای شما تأثیر مثبت بگذارد.
استفاده از جوشانده آب پیاز
حدود 4 الی 5 پیاز متوسط را درون آب بجوشانید و سپس جوشانده را بر روی پوست سر خود قرار دهید. به‌هیچ‌عنوان سر خود را نشورید تا تأثیر مثبت بر روی رشد مو داشته باشد.
مخلوط لیمو و آب پیاز
2 قاشق غذاخوری آب پیاز را با 1 قاشق آب‌لیمو مخلوط‌کنید و به مدت یک ساعت بر روی سرخود قرار دهید. سپس سر خود را با آب و شامپو شست‌و‌شو نمایید.
آب پیاز و عسل
اگر قصد دارید از مخلوط دیگری برای رشد مو خود استفاده کنید لازم است 2 قاشق غذاخوری آب پیاز را با یک‌سوم قاشق چایی‌خوری عسل مخلوط کنید و با کمک انگشتان بر روی سر خود بمالید. بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه سر خود را با شامپو و آب شست‌و‌شو دهید. آب پیاز را می‌توانید با سیب‌زمینی یا روغن‌زیتون یا زنجبیل و یا مواد دیگری مخلوط کنید و بر روی سر خود قرار دهید تا باعث رشد بهتر مو شود.
تمامی روش‌های ذکر شده با یک‌بار یا دو بار در هفته تأثیرگذار نخواهند بود و قطعا باید دوره درمان طولانی مدت صورت گیرد تا تاثیرات خود را بروز دهد. فراموش نکنید برای جلوگیری از ریزش مو حتما قبل از خواب موهای خود را با شانه‌ای چوبی مرتب کنید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت