واریاسیون چیست و چه کاربردی دارد؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
برای هر کسی که دوست دارد تغییری در ظاهر موهای خود ایجاد کند، رنگ کردن موهایش گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود. اما انتخاب یک رنگ موی مناسب و با توجه به آنچه که دوست دارند، می‌تواند کار سختی باشد. چرا که این پایه رنگ مو است که می‌تواند نقش بسزایی را در نتیجه رنگ کردن مو ایفا کند. در این حالت واریاسیون رنگ مو وارد عمل می‌شود. اما واریاسیون‌ها چه هستند و چه کاربردی دارند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا با واریاسیون‌ها آشنا شوید.
.

واریاسیون چیست؟

چهار رنگ اصلی مو وجود دارد: بلوند ، خرمایی، سیاه و سفید. این رنگ‌ها را می‌توان با کمی تغییر در تن، متفاوت ساخت و ظاهری جدید ایجاد نمود. این روند می‌تواند برای همه سایه‌ها انتخاب شود تا طیف گسترده ای از گزینه‌های رنگ مو مطابق با ترجیح شخصی هر کسی ایجاد گردد.
نمودار رنگ‌های مو تن‌های رنگی را از بلوند تا سیاه به صورت تفکیک، روی رشته موها نشان می‌دهد که این می‌تواند انتخاب را آسان سازد. اکثر نمودارها برای هر یک از رنگ‌های اصلی، تن‌های خنک، گرم و خنثی گزینه‌های بسیاری را ارائه می‌دهند. اما همان طور که گفته شد، از آن جایی که رنگ پایه ای موی هر فرد متفاوت است و از طرفی برای دستیابی به رنگ‌های خاص، می‌بایست از واریاسیون‌ها استفاده نمود.
برخی از رنگ‌های مو، تن زردی و یا قرمزی زیادی دارند که می‌توانند زیبایی رنگ مویی که قرار است روی سر قرار گیرد را تحت تاثیر قرار دهند. این مشکل به راحتی توسط واریاسیون‌ها قابل حل است. واریاسیون‌ها در واقع همان ماده‌های شیمیایی شبیه به رنگ مو است که می‌تواند برای گرفتن زردی ها، قرمزی ها، نارنجی‌ها و … بسیار موثر عمل کنند.
درواقع خوب است بدانید که واریاسیون‌ها شامل رنگ‌های اصلی و خالص مانند رنگ‌های بنفش، خاکستری، زیتونی، آبی، قرمز و طلایی می‌شوند. از این رنگ‌ها برای تغییر در تن رنگ موی فعلی شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. واریاسیون‌ها را با رنگ مو و یا با رنگساژ ترکیب می‌کنند تا تن رنگ روی سر تغییر کند. خوب است بدانید که واریاسیون‌ها بسیار غلیظ هستند، لذا باید از آن‌ها به مقدار بسیار کمی استفاده نمایید. بعد از آنکه رنگ مو آماده شد، مقداری واریاسیون درون آن می‌ریزند تا سایه ای روی مو ایجاد نمایند و یا آن‌ها را از موی سر پنهان نمایند.
باید بدانید که واریاسیون‌ها را هرگز نباید بدون ترکیب کردن با رنگ موها استفاده نمایید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که هرچه میزان اضافه کردن واریاسیون به رنگ مو زیاد باشد، رنگ مو تیره تر خواهد شد. در کل بهتر است برای کار با واریاسیون‌ها، از متخصصان آرایشی در این حوزه کمک بگیرید چرا که ممکن است به موهای خود آسیب رساید و یا به کلی رنگ موی خود را خراب کنید.
اما اگر می‌خواهید از واریاسیون‌ها استفاده نمایید، بهتر است پیش از استفاده، ویژگی‌های هر یک از آن‌ها مانند رنگ‌های دودی، رنگ‌های گرم و … را بدانید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
.

با انواع واریاسیون‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شوید

  • واریاسیون سبز: این واریاسیون‌ها می‌توانند رنگ‌های قرمز و بالعکس را خنثی نمایند. در واقع این واریاسیون را با گروه‌های C، M و A ترکیب شود.
  • واریاسیون قرمز: از واریاسیون قرمز برای ترکیب کردن رنگ‌های گرم استفاده می‌کنند. بهتر است این واریاسیون را بارنگ‌های گروه M، C و A مخلوط نکنید تا ترکیب رنگی شما خراب نشود.
  • واریاسیون زرد: واریاسیون زرد برای اضافه کردن تن طلایی به موها است.
  • واریاسیون‌های نقره ای و خاکستری: برای حذف تن رنگ زرد مو و براق شدن موها، از واریاسیون‌های نقره ای و خاکستری استفاده می‌کنند.
  • واریاسیون بنفش: این واریاسیون بهتر است با گروه رنگ‌های سرد مانند گروه C و A و همچنین گروه رنگی که رنگ قرمز دارند، استفاده شود. ضمنا برای بیشتر کردن رنگ بنفش در رنگ مو نیز از این واریاسیون استفاده می‌کنند.
  • واریاسیون آبی: رنگ آبی واریاسیون برای خنثی کردن رنگ‌های نارنجی کاربرد دارد و بهترین ترکیب آن با گروه رنگ‌های N است.

.

رنگ‌های سرد و گرم را بشناسید

رنگ‌های گرم بسیار شفاف هستند در حالی که رنگ‌های سرد عموما حالت مات دارند. در کاتالوگ رنگ ها، رنگ‌های گرم، گروه‌های رنگی R، N، K یا همان رنگ‌های قهوه ای- شرابی، فندوقی، بنفش و مسی را شامل می‌شود.
رنگ‌های دودی، خاکستری و زیتونی که گروه‌های A، C، M را شامل می‌شوند، جز رنگ‌های سرد هستند.
.

چگونه از واریاسیون‌ها استفاده کنیم؟

بعد از آنکه رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نمودید، به اندازه یک تا دو بند از انگشت از واریاسیون دلخواهتان را با سه قاشق غذاخوری و همچنین دو قطره شامپو ترکیب کنید؛ البته اگر ریشه موهای شما در نیامده است! سپس این ترکیب را برای مدت بیست دقیقه روی سر خود بگذارید و بعد بشویید. در حالتی که موهای شما هایلایت شده است، آن را با شامپو مخلوط کرده و رنگساژ نمایید تا به ترکیبی که دوست دارید، دست یابید.
.

قانون استفاده از واریاسیون‌ها چیست؟

R12 نام قانون واریاسیون است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید میزان درستی از این مواد شیمیایی را برای رسیدن به ترکیب رنگ مورد نظرتان، استفاده نمایید.
این قانون بر اساس پایه رنگ 12 تنظیم شده است. درواقع برای رسیدن به سانتی متر مورد نیاز واریاسیون، می‌بایست پایه رنگ مورد نظرتان را از این عدد کم نمایید تا عدد مناسب مقدار واریاسیون‌ها به دست آید.
.

سخن پایانی

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از رنگ کردن موهای خود، نتیجه نهایی را دوست نداشته اید. در این حالت ویژگی‌های واریاسیون‌های مختلف به کمک شما خواهند آمد تا به ترکیب رنگ مد نظر خود برسید. با توجه به آنچه که در ارتباط با نحوه استفاده از واریاسیون‌ها و همچنین کاربرد هر یک گفتیم، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید و رنگ مورد علاقه خود را بسازید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت