شیر عسلی (طرز تهیه)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
مواد لازم شیر عسلی
شیر 2 پیمانه
شکر دو سوم پیمانه
کره پاستوریزه 20 گرم

دستور تهیه شیر عسلی

مرحله اول

ابتدا شیر را به همراه شکر داخل یک تابه نسوز بزرگ و جادار می‌ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا شکر به طور کامل در شیر حل شود. نکته مهم در این مرحله این است که قبل از به جوش امدن شیر را باید مواد را هم بزنیم تا شکر به طور کامل حل شود.

مرحله دوم

زمانی که شیر به نقطه جوش رسید و می‌خواست شروع به قل زدن کند، سریعا حرارت زیر تابه را تا حد ممکن کم می‌کنیم و هر چند دقیقه یک بار مواد داخل تابه را هم می‌زنیم تا ته نگیرد و به غلظت مورد نظر ما برسد.

مرحله سوم

نکته مهم در مورد حرارت زیر تابه این است که حرارت باید در حدی باشد که شیر به هیچ وجه نجوشد، چون اگر شیر بجوشد شیر عسلی ته می‌گیرد. حدود 40 دقیقه زمان نیاز است تا شیر علسی به غلظت مناسب برسد.

 

مرحله چهارم

در زمان اماده شدن شیر عسلی ممکن است اطراف تابه شکرک بزند، به هیچ شکرکهای اطراف تابه را داخل شیر علسی نریزید چون باعث شکرک زدن شیر علسی می‌شود. غلظت شیر عسلی باید به حدی برسد که روان نباید.

مرحله پنجم

یعنی وقتی با قاشق از شیر عسلی بر می‌دارید و مجددا داخل تابه می‌ریزید، غلظت داشته باشد و به صورت قطره قطره بریزد نه به صورت یک باره و روان از قاشق بریزد، البته به این نکته هم توجه داشته باشید که شیر عسلی در یخچال سفت تر هم می‌شود.

مرحله ششم

رنگ شیرعسلی هم زمانی که اماده شود مایل به زرد کمرنگ می‌شود. وقتی شیرعسلی به غلظت مناسب رسید، کره را اضافه می‌کنیم و بلافاصله آنرا از روی حرارت بر می‌داریم و اجازه می‌دهیم در دمای محیط خنک شود سپس در یخچال در ظرف در بسته تا 14 روز قابل نگهداری است.

نکات تهیه شیر عسل

دون دون شدن شیر عسلی

ممکن است بعد از اینکه شیرعلسی شما آماده شد به صورت یکدست نباشد و حالت دون دون داشته باشید. این موضوع مشکل خاصی نیست و پس از اماده شدن شیر عسلی می‌توانید آنرا داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید تا یکدست شود.

.
منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت