قلعه آگرا، هند

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

قلعه آگرا، هند

آگرا، شهر مهم هند، تنها برای صد سال پایتخت امپراتوری مغول بوده است: از اواسط قرن شانزدهم تا اواسط قرن هفدهم. اما حتی چنین دوره تاریخی کوچکی نه تنها برای توسعه شهر بلکه برای میراث فرهنگی جهان نیز حیاتی بود. این درست زمانی بود که دو بنای تاریخی مهم شهر ساخته شد: تاج محل  و قلعه سرخ (همچنین به عنوان قلعه آگرا شناخته می‌شود). هر دوی آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرارگرفتند.

قلعه آگرا، هند

در سال 1558، به محض اینکه آگرا پایتخت شد، نیاز به ساختن یک اقامتگاه محترم برای اکبر اول (بزرگ)، حاکم امپراتوری، آشکار شد. برای این منظور یک قلعه قدیمی فرسوده که توسط مالکان قبلی شهر ساخته شده بود انتخاب شد. در سال 1571 ساختمان بازسازی شده به طور کامل توسط دیوارهای جدید ساخته شده از ماسه سنگ قرمز احاطه شده بود. بعدها جانشینان اکبر کبیر قلعه را بزرگ کردند و عناصر تزئینی از سنگ مرمر سفید، طلا و سنگ‌های قیمتی به آن اضافه کردند.

جهانگیری محل

سبک معماری قلعه سرخ با موفقیت سنت‌های اسلامی و هندو را متحد کرد. این مجموعه دولتی که به‌صورت هلالی طراحی شده است، در مجموع 380000 متر مربع مساحت دارد و توسط یک خندق عمیق و دیواری به طول 2.4 کیلومتر و ارتفاع 21 متر احاطه شده است. دروازه‌هایی که در چهار جهت اصلی قرار داشتند، زمانی دارای پل‌های معلق بودند. دروازه دهلی به عنوان ورودی اصلی دولتی به قلعه عمل می‌کرد. این بنا با تزئینات عالی یکی از بزرگترین بناهای معماری امپراتوری مغول محسوب می‌شود.

آگرا فورت دیوان من هستم (تالار مخاطبان عمومی)

تعداد بناهایی که روزگاری در داخل قلعه قرار داشته‌اند – کاخ ها، مساجد و دیگر بناها، علاوه بر باغ‌های متعدد – حدود 500 بنا تخمین زده می‌شود، اما بخش عمده‌ای از آن تاکنون باقی نمانده است. نخست، شاه جهان که در سال 1627 پادیشاه شد، برخی از بناها را ویران کرد تا راه را برای کاخ‌های مرمر سفید خود باز کند (به سختی می‌توان کسی را که بنای تاریخی بزرگ تاج محل را به خاطر اتخاذ چنین تصمیمی سرزنش کرد). بعداً این قلعه در سال 1803 توسط انگلیسی‌ها تصرف شد و بسیاری از ساختمان‌های نفیس دیگر ویران شدند و به‌جای آن پادگان‌ها قرارگرفتند. گنجینه‌ها و سنگ‌های قیمتی تزئین کننده دیوار ساختمان‌ها غارت شد.

قلعه آگرا، هند

نیم قرن بعد این قلعه به محل یک رویداد تاریخی بسیار مهم تبدیل شد: شورش هند در سال 1857 (شورش سپوی) علیه حکومت کمپانی هند شرقی بریتانیا. امروزه این قلعه یک بنای مهم فرهنگی و تاریخی است، اگرچه به طور کامل برای گردشگران باز نیست. بخشی از قلمرو آن در اطراف دروازه دهلی برای اهداف نظامی استفاده می‌شود.

قلعه آگرا، هند

اما حتی آن بخش‌هایی از قلعه سرخ که هنوز برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است، می‌توانند زیبایی این مکان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند و آشکار کنند و موزه‌های جالبی را ارائه دهند. علاوه بر این، پنجره‌های برخی از ساختمان‌ها مشرف به مقبره معروف تاج محل است که تنها 2 کیلومتر با اینجا فاصله دارد.

ما از شما دعوت می‌کنیم تا از شیش محل (کاخ آینه)، جهانگیری محل، رنگ محل (کاخ رنگ) و بسیاری دیگر از بناهای مهم و باورنکردنی قلعه سرخ دیدن کنید که از ارتفاعات پانورامای هوایی بسیار برجسته و رنگارنگ به‌نظر می‌رسند. . 

عکس های استاس سدوف و دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “قلعه آگرا، هند” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان قلعه آگرا، هند بر روی لینک اشاره نمایید …