معبد تا پروم، آنگکور، کامبوج

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

معبد تا پروم، آنگکور، کامبوج

کامبوج، ایالت عجیب و غریب در آسیای جنوب شرقی، قدمت آن به سال 612 پس از میلاد بر می‌گردد. مشهورترین بنای تاریخی آن مجموعه معبد آنگکور وات است، اما تنها چیزی نیست که در اینجا می‌توان دید. از دیگر دیدنی‌های کامبوج می‌توان به سواحل دست نخورده، طبیعت منحصر به فرد، موزه‌ها و کلیساها اشاره کرد.

شهر باستانی آنگکور در گذشته پایتخت امپراتوری خمرهای باستانی و یکی از بزرگترین شهرهای جهان بوده است. این مجموعه عظیم از ساختمان‌ها که حدود 600 کیلومتر مربع وسعت دارد، بسیار فراتر از امپراتوری خمر شناخته شده بود تا اینکه در سال 1431 توسط نیروهای سیامی ویران شد.

تا پایان قرن نوزدهم، بیش از 100 کاخ و معبد زیر سایه جنگل‌های سرسبز استوایی پنهان بودند، زمانی‌که هانری موهوت، طبیعت شناس فرانسوی، آن را برای بشریت دوباره کشف کرد. در سال 1992 کل قلمرو آنگکور تحت حمایت یونسکو قرارگرفت.

زمانی که فیلم پرفروش لارا کرافت: مهاجم مقبره در آنجا فیلمبرداری شد، انگکور شهرت بیشتری پیدا کرد. یکی از معابد Ta Prohm را حتی کسانی می‌شناسند که قبلاً هرگز به کامبوج سفر نکرده‌اند: اینجاست که چشمگیرترین صحنه‌ها خلق شده است.

آنجلینا جولی در Lara Croft: Tomb Raider - 2001»

آنجلینا جولی در Lara Croft: Tomb Raider - 2001»

آنجلینا جولی در لارا کرافت: مهاجم مقبره – 2001»  

البته، صحنه‌ای که قهرمان با مجسمه‌ها مبارزه می‌کند، داستانی بیش نیست. برعکس، تنها آرامش و سکوت این مکان را پر کرده و در پانورامای ما نشان داده شده است .

معبد تا پروم

Ta Prohm معبدی زیبا است که توسط ریشه‌های عظیم درختان بزرگ احاطه شده است. در آن روزگار بسیار متفاوت بود: می‌توان دیوارهای تزئین شده با سنگ‌های قیمتی را دید، موسیقی زیبا شنید و در سالن‌ها رقصید. هنگامی که در اواخر قرن نوزدهم Ta Prohm توسط فرانسوی‌ها کشف شد، آن‌ها تصمیم گرفتند که مرمت کامل معبد را انجام ندهند. این تصمیم به این دلیل گرفته شد که درختان غول پیکر مانند فیکوس و درخت ابریشم چنان با دیوارهای باستانی ادغام شده بودند که در نهایت کامل شدند. بنابراین اکنون می‌توانیم این بنای تاریخی منحصربفرد کامبوج را در حالتی که توسط محققان کشف شده است ببینیم.

انگکور شامل تعدادی مجموعه معابد باشکوه است که معروف‌ترین آن‌ها «شهر معبد» آنگکور وات است. این بنا به عنوان معبد و مقبره پادشاه سوریاوارمان دوم در سال‌های 1112-1152 ساخته شد. این بنا به عنوان یکی از بزرگترین ساختمان‌های مذهبی در جهان در نظر گرفته می‌شود. 

به آنگکور وات معبد “تدفین” نیز می‌گویند: دلیل ساخت آن این بود که خاکستر پادشاه را در آنجا قرار دهند. به عبارت ساده، هدف این مجموعه همان اهرام مصر است.

با این حال، داستانی دربارهٔ منشأ الهی آنگکور وات وجود دارد. افسانه می‌گوید که انگکور وات در کامبوج توسط پسر خدای هندو ایندرا، پادشاه خمر، پره کاتومیالیا تولید شده است. یک روز به قصر بهشتی پدرش رفت، جایی که همه چیز از جمله طویله عالی بود. او مکانی را که برای حیوانات مقدس در نظر گرفته شده بود آنقدر دوست داشت که تصمیم گرفت کپی آن را روی زمین بسازد. و اینگونه بود که یک کپی از انبار ایندرا، آنگکور وات، به وجود آمد.

معبد تا پروم

این مجموعه، در واقع، بسیار باشکوه است. برج مرکزی (با ارتفاع 65 متر) و چهار برج کوچک اطراف آن نشان دهنده پنج قله کوه مقدس مرو است. خندق غول پیکر اطراف معبد (190 متر عرض و بیش از 5.5 کیلومتر طول) اقیانوس‌های جهان را نشان می‌دهد. جاده‌ای سنگفرش شده به معبد مجلل تزئین شده با شکلی از هرم سه سطحی منتهی می‌شود. 

در واقع، آنگکور وات به‌تنهایی برای کامبوج کافی است تا یکی از کشورهای برتر با مشهورترین مجموعه‌های معماری باشد. اما این بنای تاریخی تنها یک قطره در اقیانوس است! انگکور ده‌ها مکان باورنکردنی دیگر برای بازدید دارد.

به عنوان مثال، Pre Rup یک کوه معبد بزرگ است که به شیوا اختصاص داده شده است. نام آن از زبان خمر به عنوان “بدن را بگردان” ترجمه شده است. در پایان قرن Xth Pre Rup پایتخت جدید امپراتوری خمر بود. این مجموعه توسط یک خندق و حصار احاطه شده است و ساختمان اصلی بر روی یک تپه قرار دارد. نام عجیبی از مراسم سوزاندن جسد می‌آید که طی آن جسد را بر روی آتش سوزی می‌چرخانیدند. اما امروزه با از دست دادن فضای تاریک خود، بهترین مکان در کامبوج برای لذت بردن از غروب خورشید در نظر گرفته می‌شود.

از دیگر بناهای تاریخی بزرگ می‌توان به انگکور تام (“شهر بزرگ”) و هرم سه سطحی بایون اشاره کرد. از دور شبیه توده‌ای عجیب از سنگ‌های عظیم به‌نظر می‌رسد، اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان نقش برجسته‌های شگفت‌انگیزی را مشاهده کرد که صحنه‌های مختلفی از زندگی روزمره خمرهای باستانی را به تصویر می‌کشد و چهره‌های معروف آوالوکیتسوارا را که با چنین مهارتی اجرا شده‌اند. که بسته به زمان روز و زاویه تابش خورشید به‌نظر می‌رسد که بیان خود را تغییر می‌دهند.

تا پروهم، ریشه

همچنین یک تراس منحصربفرد فیل‌ها وجود دارد که توسط پادشاهان خمر به عنوان سکوی 350 متری برای تماشای مراسم در میدان اصلی انگکور تام استفاده می‌شد. در قسمت جنوبی آنگکور غرب بارای، یک دریاچه مصنوعی غول پیکر به ابعاد 7×1.8 کیلومتر قرار دارد. 

یکی دیگر از پایتخت‌های خمرها در مجاورت آنگکور وجود دارد: Hariharalaya که توسط Jayavarman II تولید شده است. بناهای تاریخی جالب زیادی در قلمرو آن وجود دارد، از جمله معبد پنج سطحی باکونگ. در اینجا می‌توانید کوه پنوم کولن و رودخانه کبال اسپن (“دره هزار لینگا”) را با نمادهای سنگی فالیک و مجسمه‌های خدایان در بستر آن پیدا کنید.

تا پروهم در شب

اما بیهوده است که همه این توضیحات مختصر درباره بناهای تاریخی کامبوج به شما بدهم: هر یک از آن‌ها شایسته مقاله خاص خود هستند. 

عکاسی توسط  استانیسلاو سدوف  و  دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “معبد تا پروم، آنگکور، کامبوج” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان معبد تا پروم، آنگکور، کامبوج بر روی لینک اشاره نمایید …