ترشی قارچ با سبزیجات (طرز تهیه)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
ترشی قارچ یکی از انواع ترشی‌های جدید و خوشمزه ایرانی است که علاوه بر طعم خوبش، برای دیزاین غذاها و سرو در میهمانی‌ها نیز مناسب می‌باشد.

طرز تهیه ترشی قارچ باسبزیجات

ترشی قارچ یک چاشنی خوشمزه و فانتزی و مناسب سرو در مهمانی‌ها است. این ترشی که به سادگی تهیه می‌شود، مدت زمان مصرف آن کوتاه است و بیشتر از 4 هفته نمی توان آن را نگه داشت.

این ترشی را بر خلاف دیگر ترشی‌های ایرانی می‌توانید در تمام فصول سال تهیه و مصرف کنید.

با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می‌توانید یک شیشه ترشی قارچ تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری ترشی قارچ تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

قارچ خوراکی خوشمزه ای است که خواص بسیار دارد. این خوراکی کلسترول و چربی ندارد و مقدار کربوهیدرات آن کم است. در نتیجه مقدار قابل توجهی پروتئین کم چرب به بدن می‌رساند. این خوراکی خوشمزه حاوی مقدار زیادی فیبر و آنزیم بوده و به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. قارچ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله‌ی قلبی، تصب شرایین و سکته موثر است. کسانی که کم خونی دارند همیشه احساس خستگی کرده و معمولا عملکرد سیستم عصبی شان کاهش می‌یابد. قارچ سرشار از آهن است و به سلامتی و افزایش قدرت افراد کمک می‌کند. از دیگر خواص قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ به عنوان ماده ای کم انرژی برای افراد دیابتی در نظر گرفته می‌شود. همچنین چربی و کلسترول نداشته و در عین حال سرشار از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین، فیبر و آب است.

مواد لازم برای 1 شیشه متوسط

قارچ 1 کیلوگرم
سیر 10 حبه
فلفل سبز 4 عدد
آب 3 لیتر
سرکه سفید 1 لیوان
نعناع 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری
ترخون 2 شاخه

دستور تهیه ترشی قارچ

مرحله اول

برای تهیه ترشی قارچ خوشمزه ابتدا قارچ‌ها را با دستمال نمدار تمیز می‌کنیم و داخل آبکش می‌کنیم و خیلی سریع آبکش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا آب اضافه آن‌ها خارج شود.سعی کنید از قارچ‌های کوچک و دکمه ای استفاده کنید تا ترشی زیباتری داشته باشید.

مرحله دوم

در قابلمه ای سرکه،آب و نمک را می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا زودتر به جوش بیاید.در این زمان سیرها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و روی دستمال تمیزی می‌گذاریم تا خشک شوند.

مرحله سوم

فلفل سبزها را نیز می‌شوییم و کنار سیرها روی دستمال قرار می‌دهیم تا کاملا خشک شوند و رطوبت در آن‌ها باقی نماند.زمانیکه سرکه به جوش آمد شعله را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا سرکه سرد شود.

مرحله چهارم

در این مرحله داخل ظرف شیشه ای مورد نظر که از قبل آن را تمیز شستیم و کاملا خشک شده است مقداری قارچ می‌ریزیم، سپس چند حبه سیر، 1 عدد فلفل سبز، 1 قاشق از نعناع و کمی ترخون نیز به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه به همین صورت مواد ترشی را به صورت لایه ای داخل ظرف شیشه ای می‌ریزیم. حالا مخلوط سرکه، نمک و آب که سرد شده است را روی مواد می‌ریزیم، مخلوط سرکه و آب باید یک بند انگشت بالاتر از مواد ترشی باشد

مرحله ششم

در این مرحله درب ظرف شیشه ای را محکم می‌بندیم تا هوا نتواند وارد ظرف شود. در پایان ظرف ترشی را به مدت 2 هفته در جای خشک و خنک مانند یخچال قرار می‌دهیم. پس از گذشت 2 هفته می‌توانیم ترشی را مصرف کنیم.

نکات کلیدی تهیه ترشی قارچ

– مدت زمان مصرف این ترشی کوتاه است و بیشتر از چهار هفته نمی توان از آن استفاده کرد. لذا سعی کنید به مقدار کم این ترشی را درست کنید.

–این ترشی رامی توان به روش‌های گوناگون تهیه کرد,شما می‌توانید قارچ‌ها را ورقه ورقه کنید و داخل شیشه بریزید.

– طرز تهیه ترشی قارچ با گوجه نیز متداول است و برای تهیه آن می‌توانید چند عدد گوجه گیلاسی یا گوجه‌های خرد شده به آن اضافه کنید.

– به جای سرکه سفید می‌توانید از سرکه بالزامیک استفاده کنید.

– استفاده از رب انار در این ترشی نیز می‌تواند ترشی قارچ خوشمزه ای به شما بدهد.

– می‌توانید به ترشی قارچ لوبیا سبز نیز اضافه کنید و از خواص ترشی لوبیا سبز نیز بهره مند شوید.

– استفاده از آبلیمو هنگام جوشاندن قارچ‌ها باعث می‌شود. قارچ‌ها سیاه نشوند.

.
منبع: ساعدنیوز | https://saednews.com

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت