روغن رزهیپ ، خواص شگفت انگیز

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
روغن رزهیپ برای پوست مفید و ارزشمند است. این روغن گیاهی به واسطه داشتن ترکیبات منحصر به فرد، بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.  برای تهیه این روغن، دانه میوه نسترن را با فشار زیاد به روغن تبدیل می‌کنند.

فواید روغن رزهیپ برای پوست

آبرسانی فوق‌العاده

آبرسانی برای داشتن پوستی نرم و لطیف بسیار مهم است. کمبود آب باعث خشکی و بروز علائم پیری پوست می‌شود.
این روغن حاوی ترکیبات مغذی و اسیدهای چرب است. لینولئیک و اولئیک اسید از جمله اسیدهای چرب مفیدی است که در این روغن یافت می‌شوند. این دو اسید چرب سلول‌ها را تقویت کرده و از کمبود رطوبت جلوگیری می‌کنند.
وجود این اسیدهای چرب در روغن رزهیپ آن را ترکیبی مناسب برای درمان خشکی شدید پوست، قرمزی، سوزش و خارش تبدیل کرده است. این روغن به سرعت جذب پوست شده و باعث نفوذ آنتی اکسیدان‌ها به درون لایه‌های پوست می‌شود.

مرطوب کننده

این روغن رطوبت طبیعی موجود در هوا را جذب کرده و در لایه‌های پوست حبس می‌کند. روغن رزهیپ با حفظ رطوبت لایه‌های پوست از بروز علائم پیری جلوگیری می‌کند. این روغن چرب نبوده و برای انواع پوست مناسب است.

لایه‌برداری و اسکراب با روغن رزهیپ

یکی دیگر از فواید منحصر به فرد روغن رزهیپ برای پوست، خاصیت لایه برداری این روغن گیاهی ارزشمند است. این روغن سرشار از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A چرخه سلولی را تسریع کرده و ویتامین C نیز سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
با استفاده از این روغن می‌توانید سلول‌های مرده را از بین برده و پوست را برای ساخت سلول‌های جدید تحریک کنید. رزهیپ باعث درخشندگی و شفافیت پوست شما می‌شود.

افزایش ساخت کلاژن

کلاژن پروتئین مهم پوست است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می‌شود. تولید این پروتئین با افزایش سن به طور محسوسی کاهش می‌یابد.
یکی از فواید ویژه روغن رزهیپ برای پوست افزایش تولید کلاژن است. ویتامین A و C موجود در این روغن به افزایش ساخت کلاژن کمک می‌کنند. رزهیپ همچنین  آنزیمی که باعث از بین رفتن کلاژن می‌شود را مهار  می‌کند.

کاهش التهاب

رزهیپ حاوی پلی فنول و آنتوسیانین است. این دو ترکیب التهاب را به طور موثری کاهش می‌دهند. این روغن همچنین سرشار از ویتامین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد التهابی شناخته می‌شود.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

ویتامین‌های A، C و E موجود در این روغن از پوست در برابر اثرات مخرب نور آفتاب محافظت می‌کنند. این ترکیبات همچنین از بروز لک‌های پوستی که در اثر نور خورشید ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کنند. با این حال این روغن نباید جایگزین ضد آفتاب شود.

جلوگیری از ایجاد تیرگی پوست با روغن رزهیپ

تیرگی پوست (هیپر پیگمانتاسیون) در اثر تولید بیش از حد رنگدانه‌های پوستی (ملانین) ایجاد می‌شود. با افزایش تولید رنگدانه، لکه‌های تیره‌ای روی پوست ایجاد می‌شود. فاکتورهای زیادی در ایجاد این مشکل پوستی دخیل هستند:

  • نور شدید آفتاب
  • تغییرات هورمونی مثل بارداری و یائسگی
  • مصرف داروهای خاص مثل داروهای شیمی درمانی یا قرص‌های ضد بارداری

ویتامین A موجود در روغن رزهیپ ترکیبات منحصر به فردی مثل رتینول دارد. رتینول به طور موثری تولید رنگدانه‌ها را کاهش داده و لک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.
لیکوپن و بتاکاروتن موجود در رزهیپ دارای خواص روشن کنندگی هستند به همین دلیل نیز روغن رزهیپ می‌تواند لک‌های پوستی را از بین برده و پوست را روشن کند.

کاهش خطوط عمیق و جای زخم با روغن رزهیپ

اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن رزهیپ برای پوست و بازسازی سلول‌های پوست بسیار مفید هستند. به همین دلیل در گذشته از این روغن گیاهی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان می‌دهد این روغن قادر به کاهش خطوط عمیق دور چشم، چین و چروک است.
.

نحوه استفاده برای پوست

رزهیپ یک روغن غیر چرب بوده و به راحتی جذب پوست می‌شود. با اینکه این روغن برای انواع پوست مناسب است با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست دست خود امتحان و بررسی کنید. در صورتی که به این روغن حساسیت نداشتید روزی دوبار آن را روی پوست خود استفاده کنید. می‌توانید این روغن را به تنهایی یا همراه با چند قطره روغن حامل مثل روغن زیتون یا جوجوبا مصرف کنید.
.

عوارض جانبی روغن رزهیپ برای پوست

این روغن برای انواع پوست مناسب است اما ممکن است برخی افراد به ترکیبات موجود در این روغن حساسیت داشته باشند. در صورت مشاهده علائم زیر به دکتر مراجعه کنید:

  • قرمزی و خارش
  • خارش و آبریزش چشم
  • سوزش و خارش گلو
  • آبریزش بینی
  • استفراغ

گاهی اوقات عوارض این روغن بسیار شدید می‌شود بنابراین قبل از استفاده حتما مقداری از آن را امتحان کنید یا با پزشک خود مشورت کنید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت