کارهای اشتباهی که در مراقبت از پوست انجام می‌دهیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
لطافت و شادابی پوست یکی از ارکان زیبایی محسوب می‌شود. اما برای نیل به این هدف باید روتین مراقبت از پوست،به طور صحیح و کامل انجام شود.
کارهای اشتباهی که در مراقبت از پوست انجام می‌دهیم

روش صحیح مراقبت از پوست چیست؟

برای این که بدانیم پوست ما به چه نوع مراقبتی نیاز دارد ، ابتدا باید نوع پوست خود را شناسایی و با توجه به آن محصولات مورد نیاز را تهیه و استفاده کنیم.
در تقسیم بندی که متخصصان پوست انجام داده‌اند هر فردی دارای سه نوع :

  • پوست چرب و جوشدار
  • پوست خشک و حساس
  • پوست نرمال یا مختلط

شرکت‌های تولید کننده  محصولات آرایشی و بهداشتی بر اساس این تقسیم بندی انواع محصولات آرایشی و مراقبت پوست را تولید و به بازار عرضه کرده اند.
به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که از انواع محصولات مراقبت پوست (حتی بسیارگران قیمت) استفاده کرده اید ، ولی نتیجه‌ی خوبی روی پوست خود احساس نکردید. ما در این مقاله به مواردی اشاره خواهیم کرد،که شما تا به حال به آن توجه نکرده اید.
طبق توصیه متخصصین پوست شما هر نوع پوستی که داشته باشید باید این روالی که در زیر برای شما می‌آوریم را به ترتیب رعایت کنید.

کارهای اشتباهی که در مراقبت از پوست انجام می‌دهیم
  • روتین مراقبت پوست روز

  1. شوینده صورت
  2. تونر
  3. سرم
  4. کرم دور چشم
  5. کرم مرطوب کننده و آبرسان
  6. کرم ضد آفتاب
  • روتین مراقبت پوست شب

  1. محلول یا روغن‌های پاک کننده آرایش
  2. شوینده صورت
  3. تونر
  4. درمان نقطه ای (در صورت داشتن آکنه روی موضع مورد نظر)
  5. سرم
  6. کرم دورچشم
  7. کرم مرطوب کننده و آبرسان
  8. کرم شب

اولین اشتباهی که اکثر افراد  مرتکب می‌شوند، استفاده نکردن از شوینده‌ها یا استفاده نادرست از آن هاست

شستشوی صورت باید با محصولاتی که به ph پوست آسیب نمی رساند انجام شود. استفاده از صابون‌های قلیایی یا محصولاتی که دارای لایه بردارهای قوی هستند به پوست صورت آسیب فراوانی می‌رساند. این محصولات چربی‌های مفید روی پوست را ازبین می‌برند و در نتیجه پوست مجبور به ترشح بیشتر چربی در خود می‌شود که نتیجه‌ی آن ایجاد آکنه بر روی پوست است.
پس افرادی که دارای پوست چرب هستند با این تصور که باید از شوینده‌های قوی استفاده کننده ، پوست خود را تحریک به ایجاد آکنه می‌کنند.
.

دومین اشتباه عدم استفاده از تونرها پس از شستشو است.

به نظر نمی رسد که تونر یک گام ضروری در روتین مراقبت از پوست به نظر بیاد ، اما
تونرها باقی مانده‌ی مواد را از عمق پوست شما تمیز می‌کنند. همچنین پوست را برای استفاده از مرطوب کننده آماده کرده و کلرها و مواد معدنی موجود در آب شیر را از بین میبرند. تونرها حاوی مواد مغذی و عصاره‌های مفید برای پوست هستند. توجه داشته باشید که آن‌ها در دو نوع الکلی و فاقد الکل تولید می‌شوند که شما باید متناسب با نوع پوست خود را انتخاب و استفاده نمائید.
.

سومین اشتباه اسکراب نکردن یا لایه برداری ملایم از سطح پوست است

شستشوی مرتب و استفاده از پاک کننده‌ها لایه‌های رویی پوست را تمیز می‌کند اما همیشه مقداری از مواد آرایشی و آلودگی‌ها در لایه‌های زیرین پوست باقی می‌ماند. اسکراب‌ها معمولا حاوی ریزدانه هایی هستند که سایش ملایمی را روی پوست شما انجام می‌دهند و در نتیجه‌ی این لایه برداری پوست شفاف تر و تمیزتر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود در هفته 2 الی 3 بار صورت خود را اسکراب کنید.
.

اشتباه بعدی عدم استفاده از محصولات دارای SPF است

پوستی که از نور خورشید محافظت نمی شود ، مستعد انواع لک و چروک است. شما قطعاً باید هر روز و نه فقط در معرض نور مستقیم خورشید،همیشه از محصولات ضدآفتاب استفاده کنید. هرچه سطح SPF موجود در محصول بالاتر باشد ، میزان محافظت پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید بیشتر خواهد بود. استفاده از ضد آفتاب نه فقط در روزهای تابستان و آفتابی بلکه حتی در روزهای زمستان و ابری لازم است.
.

یکی دیگر از اشتباهات رایج ، استفاده‌ی نادرست از انواع محصولات مراقبت پوست است

این خیلی خوب است که شما انواع مفیدی از کرم‌ها ، لوسیون‌ها ، سرم‌ها و روغن‌ها را دارید. ولی اگر همه این محصولات را به درستی و به ترتیب استفاده نکنید ، نه تنها نتیجه مطلوبی نمی گیرید ، بلکه ممکن است اتفاقات ناگواری برای پوست شما بیوفتد!
به عنوان مثال باید بدانید :
اگر مرطوب کننده را بعد از ضد آفتاب استفاده کنید ، در واقع اثرات محافظت در برابر آفتاب خود را کم می‌کنید زیرا بیشتر مرطوب کننده‌ها بر پایه آب هستند و محصولات مبتنی بر آب ابتدا قبل از محصولات سنگین تر باید استفاده شوند. درمان لکه‌ها باید قبل از سرم و بیشتر اوقات شب انجام شود، درمانهای آکنه باید بر روی پوستهای تمیز و بدون آرایش انجام شود. هیچ درمان لکه ای یا سرم نباید در ناحیه حساس دور چشم استفاده شود.
پس باید محصولات مراقبت پوست را با مشورت پزشک خود مصرف نمائید.
.

و اما اشتباه آخر استفاده از برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی کثیف است

جای تعجب نیست که بدانید برس‌های آرایشی زمینه‌ی پرورش انواع باکتری‌ها هستند. از این گذشته ، آنها هر روز چهره‌های ما را لمس می‌کنند و با پوست ما در ارتباط هستند. پس حتما هر چند روز درمیان به طور مرتب از محلول‌های تمیز کننده برای شستشو آن‌ها استفاده کنید.
روتین مراقبت پوست اگر به طریقی که گفتیم رعایت شود سلامت و زیبایی برای شما به ارمغان خواهد آورد برای داشتن صورت سالم لازم نیست هزینه‌های گزافی برای خرید محصولات مراقبت پوست بکنیم بلکه با رعایت کردن این نکات ساده می‌توانیم پوستی سالم و زیبا داشته باشیم.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت