راه کارهای کلیدی برای درمان سریع پف چشم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
پف چشم یک اتفاق آزاردهنده است و همه به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند. متورم شدن چشم می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که برای درمان آن باید این موارد را شناسایی کرد. در این مقاله قصد داریم دلایل متورم شدن چشم را بیان کنیم و راه‌های درمان آن را شرح دهیم.

علل شایع پف چشم

پف چشم به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  1. آلرژی
  2. خصوصیات ارثی
  3. استرس
  4. خستگی چشم
  5. گریه کردن
  6. کم‌ آبی
  7. مصرف بیش از حد نمک
  8. سالخوردگی
  9. مشکلات سینوسی

مصرف بیش از حد نمک‌

مصرف بیش از حد نمک باعث تجمع بیش از حد مایع Edema* می‌شود و از آن‌جا که پوست دور چشم نازک‌ترین پوست در بدن است تورم را بیشتر نمایش می‌دهد.
*Edema یا خیز به معنای تجمع غیر طبیعی آب و مایعات در بافت‌های بدن است.

سالخورده شدن

پیری باعث نازک شدن غشاء یا سپتوم می‌شود همانطور که غشاء تنگ می‌شود بافت چربی که از چشم در داخل استخوان چشم مراقبت می‌کند شروع به حرکت کرده و باعث ایجاد پف چشم می‌شود.

چرا پس از خواب چشم‌هایمان پف می‌کند؟

چشم‌ها در هنگام خواب پلک نمی‌زنند و باعث تجمع مایعات می‌شوند به همین دلیل شما با چشم‌های پف کرده از خواب بیدار می‌شوید و پس از مدتی با پلک زدن، از تورم چشم‌هایتان کاسته می‌شود.

تورم چشم ناشی از آلرژی‌ها

هنگامی که شما به چیزی حساسیت دارید سلول‌های بدن شما یک ماده‌ی شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‌کنند که این ماده باعث التهاب در اطراف چشم می‌شود. آلرژی اغلب با خارش چشم و آبریزش همراه است، بهتر است که از خاراندن چشم‌هایتان خودداری کنید زیرا با این کار باعث تحریک و در نتیجه ملتهب شدن چشم‌های خود می‌شوید.
.

درمان سریع پف چشم

شما می‌توانید با قرار دادن قطعه‌هایی از خیار بر روی چشم‌ خود یا ماساژ کرم hemorrhoid در اطراف آن، باعث کاهش پف چشم خود شوید اما توجه داشته باشید که برای درمان تورم چشمان خود باید ابتدا دلیل آن را شناسایی کنید و سپس به فکر درمان آن باشید.
.

این نشانه‌ها را جدی بگیرید

هنگامی که چشم‌هایتان متورم می‌شوند ممکن است از خود بپرسید که آیا این تورم به معنای یک وضعیت پزشکی است؟
پف کردن چشم گاهی اوقات یک مشکل پزشکی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال می‌تواند نشانه‌ی بیماری تیروئید باشد هم‌چنین تکان خوردن چشم‌ها می‌تواند یک اختلال تیروئید معروف به بیماری Graves را نشان دهد.
آلرژی‌های چشم مربوط به واکنش به برخی غذاها یا مواد شیمیایی می‌توانند باعث التهاب چشم شوند.
همانطور که گفته شد، طی یک واکنش آلرژیک در بدن یک ماده‌ی شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌شود که بر بافت‌های بدن اثرات نامطلوبی می‌گذارد که از جمله این اثرات می‌توان نشت مایع از رگ‌های خونی را نام برد. این مایعات در اطراف بافت‌های چشم به دام افتاده و باعث ایجاد Edema می‌شود. برای درمان این نوع تورم چشم می‌توانید از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کنید.
عفونت‌های چشمی مستقیم بر پلک‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث پف کردن و متورم شدن آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید خشکی چشم هم باعث تورم چشم می‌شود که در این مواقع پزشک برای شما اشک مصنوعی را تجویز می‌کند.
بیماری‌های سیستمیک که شامل نارسایی کلیه است باعث تورم عمومی در سراسر بدن از جمله در اطراف چشم می‌شود.
.

چگونه پف چشم را از بین ببریم؟

برای پیدا کردن بهترین راه‌حل برای از بین بردن تورم چشم بهتر است که علت اصلی آن را شناسایی کنید.

1- استفاده از فلز سرد

در این روش می‌توانید دو قاشق را چند دقیقه در فریزر قرار دهید و سپس آن را از فریزر خارج کرده و قسمت برآمده‌ی آن را بر روی چشمان خود بگذارید و حدود 60-30 ثانیه صبر کنید. فلز سرد باعث کاهش پف چشم شما می‌شود. شما هم‌چنین می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

2- کیسه چای

یک کیسه چای را در آب جوش قرار داده و سپس آن را در یخچال گذاشته تا خنک شود پس از چند دقیقه آن را از یخچال بیرون آورده و بر روی چشم‌هایتان قرار دهید.
تانن‌های موجود در چای دارای یک Diuretic ملایم هستند که پف چشم را از بین می‌برند.

3- کرم هموروئید برای چشم‌های پف کرده

کرم Hemorrhoid با محدود کردن رگ‌های خونی می‌تواند قرمزی چشم را بهبود بخشد و هم‌چنین هیدروکورتیزون موجود در این کرم که یک ضد التهاب است، تورم چشم را کاهش می‌دهد.
نکته: استفاده از این کرم باید کاملا با احتیاط انجام شود و از ورود آن به چشم خودداری کنید زیرا باعث یک التهاب شدید به نام کونژوکتیویتی شیمیایی خواهد شد.
اگر به دنبال یک کرم برای کاهش پف چشم خود هستید توصیه می‌کنیم از اسید هیالورونیک با ویتامین A استفاده کنید که یک روش خوب و ایمن برای کاهش تورم چشم است.

 

4- استفاده از سفیده تخم‌مرغ

در این روش سفیده تخم‌مرغ را از زرده آن جدا کنید و سفیده را در یک ظرفی ریخته و خوب هم بزنید تا سفت شود سپس آن را با قلم مو اطراف چشم خود بمالید و سپس بعد از 15-10 دقیقه صورت خود را به آرامی با آب سرد شست‌شو دهید.

 

5- درمان پف چشم ناشی از خصوصیات ارثی و سالخوردگی

ممکن است پف چشم شما ارثی باشد برای درمان این‌گونه تورم می‌توانید از لوازم آرایشی که به کاهش پف چشم کمک می‌کنند استفاده کنید و یا از جراح زیبایی کمک بگیرید.

  • جراحی زیبایی شامل روش‌های لایه‌ برداری پوست با لیزر، برخی از محصولات پوستی تجویزی و جراحی پلک‌ها به نام Blepharoplasty است.
  • بلفارو پلاستی شامل برداشتن بافت‌های چربی اضافی و پوست از پلک‌های بالا و پایین به منظور کاهش پف و چین و چروک است.

6- راه‌حل‌های ساده برای کاهش پف چشم

  • استفاده از قطره‌های چشم برای تحریک ناشی از آلرژی‌ها
  • نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم‌ آبی بدن
  • کاهش نمک در رژیم غذایی
  • خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز برای از بین بردن مایعات اضافی در بدن
  • شستن صورت با آب سرد
  • استراحت کافی
  • استفاده از کرم‌ها و سایر محصولات پوستی

نکته: قبل از استفاده از هر نوع کرم یا پماد مخصوص چشم، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
پف چشم می‌تواند ناشی از تجمع آب اضافی یا ایجاد مایع لنفاوی باشد و تحریک و قرمزی چشم می‌تواند ناشی از مالش، واکنش‌های آلرژیک باشد.
تورم چشم می‌تواند ارثی یا حتی ناشی از عادات روزانه باشد. بهتر است که رژیم غذایی خود را اصلاح و نمک را در غذاهای خود به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت