مراقبت و رفع خشکی لب

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خشکی لب یکی از مشکلاتی است که خیلی از خانم‌ها را مخصوصا در این ایام سال که هوا رو به سردی می‌رود، آزار می‌دهد. اگر شما هم یکی از این جماعت هستید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:…
خشکی لب یکی از مشکلاتی است که خیلی از خانم‌ها را مخصوصا در این ایام سال که هوا رو به سردی می‌رود، آزار می‌دهد.
.

توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:…

1. دور رژلب‌های مات و خشک را خط بکشید. رژلب‌های چرب و مایع، بهترین مواد آرایشی برای لب‌های خانم‌هایی است که از خشکی لب رنج می‌برند.
2. اگر با استفاده از رژلب دچار خشکی لب می‌شوید، بهتر است قبل از استفاده از آن، لب‌های خود را با کمی پماد ویتامین A چرب کنید.
3. در صورت نیاز، لب‌های خود را با شوینده‌های ملایمی مانند صابون‌های کرم‌دار یا شامپو بچه بشویید.
4. دو قاشق چایخوری شکر و یک قاشق‌خوری عسل را با هم ترکیب و این خمیر را 5 دقیقه روی لب‌های خشک و ترک‌خورده‌تان بگذارید. این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا لب‌هایتان نرم‌تر شوند. می‌توانید این خمیر را برای از بین رفتن پوسته‌های لب، کمی روی آنها مالش دهید و در نهایت هم با آب ولرم بشویید.
5. قبل از خواب، ترکیبی از عسل و گلیسیرین درست کنید و آن را روی لب‌هایتان بزنید. این ترکیب را صبح که بیدار شدید، از روی لب خود با آب ولرم پاک کنید و معجزه آن را در نرم شدن لب‌هایتان ببینید.
6. یک مشت پر، برگ گل سرخ شسته‌شده را در مقدار کمی شیر به مدت چند ساعت، خیس کنید. سپس با مخلوط کردن برگ‌های گل و شیر، خمیر یکنواختی درست کنید و آن را روزی 2 بار روی لب‌های پوسته‌پوسته‌شده یا ترک‌خورده بگذارید. قرار دادن این خمیر روی لب‌ها، پیش از رفتن به رختخواب، کمک زیادی به نرم‌تر شدن پوست لب می‌کند.
7. روزی 4 بار روغن طبیعی نارگیل یا کرچک روی لب‌های خشک خود بزنید. این روغن‌ها، از قوی‌ترین و موثرترین نرم‌کننده‌های طبیعی لب در روزهای سرد و خشک سال محسوب می‌شوند.
8. استفاده از وازلین، کره و روغن مخصوص پوست بچه‌ها هم در نرم کردن لب‌ها تاثیر دارد.
9. هنگام غذا خوردن، دستمال را روی دهانتان نکشید بلکه گوشه‌ای از دستمال‌های نرم و لطیف را آرام روی لب‌هایتان بگذارید و بردارید.
.

برای خوش رنگ تر شدن لب‎‌ها چه باید کرد؟

با مراقبت از لب‌ها می‌‎توان زیبایی آن را بیشتر کرد. وقتی بدن شما به اندازه کافی آب داشته باشد لب‌ها متورم‌تر و زیباتر می‌شوند.
  • می‌توانید به لب‌های خود گلیسیرین بزنید. گلیسیرین لب‌های شما را نرم و خوشرنگ می‌کند.
  • روغن نارگیل باعث درخشان شدن رنگ لب‌ها می‌شود.
  • آب چغندر لب‌های شما را خوشرنگ می‌کند. آب گوجه فرنگی هم همین تأثیر را دارد.
  • ترکیب آبلیمو و عسل هم می‌تواند به نرم شدن لب‌های شما کمک کند.
  • ماسک انار باعث قرمز شدن لب‌های شما می‌شود. دانه‌های انار را له کنید و آب آن را به تنهایی یا همراه با شیر به لب‌های خود بزنید. استفاده چند باره از این ماسک باعث می‌شود لب‌های شما کاملا قرمز شوند.

.

ماسک‌های خانگی برای رفع تیرگی لب‌ها

یکی دیگر از علل مراقبت از لب‌ها، پیشگیری و رفع تیرگی لب‌ها است. برای رفع تیرگی لب‌ها و روشن شدن آن می‌توانید از ماسک‌های خانگی زیر کمک بگیرید:

  • ماسک وازلین و آبلیمو: ترکیب وازلین و آبلیمو به طور کلی باعث روشن شدن پوست می‌شود. برای مراقبت از لب هم می‌توان از این ترکیب استفاده کرد و تیرگی‌های لب را رفع نمود.
  • ماسک شیر و زردچوبه: ترکیب شیر و زردچوبه می‌تواند تیرگی لب‌های شما را رفع کند.

.

ماسک‌های خانگی برای لایه برداری لب‌ها

  • ماسک دارچین و عسل: برای رفع تیرگی لب‌ها می‌توانید از این ماسک لایه بردار استفاده نمایید.
  • ماسک آب پرتقال و شکر: می‌توانید آب پرتقال را با شکر مخلوط کنید و به لب‌ها بزنید. ماسک پوست پرتقال و شکر هم برای مراقبت از لب مفید است و پوست لب را لایه برداری می‌کند.
  • ماسک عسل و شکر: عسل، شکر و چند قطره روغن اسطوخودوس را با هم مخلوط نمایید و روی لب‌ها بزنید تا تیرگی لب‌های شما رفع شود.
  • فراموش نکنید پس از استعمال ماسک‌های لایه بردار، حتما از نرم کننده لب استفاده نمایید تا لب‌ها دچار خشکی نشود.
  • ماسک لایه بردار رنگی: با ترکیب پودر ژلاتین، آب داغ و رنگ خوراکی مورد نظرتان می‌توانید یک لایه بردار طبیعی لب بسازید که علاوه بر لایه برداری پوست لب و رفع تیرگی آن، لب شما را تا چند ساعت رنگ می‌کند.

.

چرا گوشه‌های لب ترک می‌خورد؟

مراقبت از لب مانع ترک خوردن آن می‌شود. اما گاهی می‌بینیم که گوشه لب‌ها دچار ترک خوردگی شده است و فرد را موقع غذا خوردن یا صحبت کردن و خندیدن آزار می‌دهد. اگر مراقبت از لب جدی گرفته نشود این ترک‌ها حتی می‌تواند منجر به عفونت‌های قارچی شود. علت اصلی ترک خوردن گوشه لب کمبود ویتامین‌های ب به ویژه ویتامین ب 2 است.
افرادی که تازه دندان مصنوعی گذاشته‌اند و نمی‌توانند لب‌ها را کاملا روی هم بگذارند و یا دندان‌های آن‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد و لب‌ها کمی باز می‌ماند هم دچار ترک گوشه لب می‌شوند.
اگر عادت دارید به لب‌هایتان زبان بزنید بدانید که شما هم در معرض خطر ترک لب هستید. سیگار کشیدن و کمبود آهن هم از دیگر عوامل ایجاد ترک و زخم گوشه لب هست. البته بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و سرطان هم می‌تواند باعث ترک‌های گوشه لب شوند که البته ما در این مقاله با آن‌ها کاری نداریم.
.

مراقبت از لب برای درمان ترک گوشه لب

ترک‌های گوشه لب می‌توانند فرد را هنگام صحبت کردن و غذا خوردن آزار دهند. این ترک‌ها می‌توانند باعث ایجاد خونریزی و زخم و عفونت شود. درمان‌های مختلفی برای این مشکل وجود دارد.

  • مصرف غذاهای دارای آهن و ویتامین ب: مراقبت از لب‌ها مانند مراقبت از دیگر بخش‌های صورت نیازمند تغذیه درست است. اگر ترک‌های گوشه لب به علت کمبود آهن و ویتامین ب ایجاد شده باشد با مصرف مواد غذایی حاوی آن‌ها یا مکمل‌های غذایی آهن و ویتامین ب می‌توان آن را درمان کرد.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا برای درمان التهابات و خشکی پوست مناسب است و باعث نرم شدن پوست و درمان ترک‌های گوشه لب می‌شود. البته لازم است درمان را روزی چند بار و تا چند روز دنبال نمایید.
  • استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل گزینه مناسبی برای درمان ترک‌های گوشه لب است. خاصیت نرم کنندگی روغن نارگیل و حفاظت در برابر خشکی پوست لب به درمان ترک‌ها کمک می‌کند.
  • استفاده از عسل: کمی عسل روی موضع ملتهب بمالید. عسل برای درمان زخم و التهاب بسیار مفید است.

.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

نکته‌ای که گفتن آن ضروری به نظر می‌رسد این است که گاهی خشکی لب‌ها به خودی خود می‌تواند علامتی از بیماری‌های جدی و گسترده پوستی از قبیل پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما یا علامتی از بیماری‌های داخلی مانند کم‌کاری تیروئید یا کمبود ویتامین‌ها یا کلسیم باشد و در صورتی که این حالت با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها برطرف نشد، بهتر است با پزشک متخصص پوست در مورد رویکرد صحیح تشخیصی و درمانی مشاوره شود. یک‌روش دیگر این است كه خیلی آرام بنشینید، دهان‌تان را باز کنید و لب‌ها را به سمت بیرون جمع کنید، بعد سعی کنید لب بالایی را به بینی‌تان برسانید، حالا تا 10 بشمارید و سپس استراحت کنید. ‌این کار را 5 بار انجام دهید.
.
منابع:
.https://www.beytoote.com
.https://cuteskin.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت