بهترین روش‌های مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
مواد ضد عفونی کننده، موادی هستند که رشد میکروارگانیسم‌ها را متوقف یا کند می‌کنند. این مواد به طور مداوم در بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خطر ابتلا به عفونت حین عمل و سایر فرایندها کاهش یابد. البته سایر افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس و یا شیوع آن، از این مواد ضدعفونی کننده، برای پاکسازی دست و پوست و ضدعفونی کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این مواد می‌توانند گاهی اوقات خطرساز شده و به پوست آسیب وارد کنند. لذا ما قصد داریم در این مطلب روش‌های مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده

اگر تا به حال شاهد هر نوع جراحی بوده اید؟ احتمالاً دیدید که جراح بعد از شستن دست و ساعد خود، آن‌ها را به ماده ای آغشته می‌کند. این همان ضدعفونی کننده است. البته استفاده از ماده‌های ضدعفونی کننده خاص پزشکان و جراحان نیست و سایر افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، به طور مداوم دست‌های خود را ضدعفونی می‌کنند. چندبار استفاده مداوم از این مواد، پوست شما را حساس کرده و مشکلات را برایتان در برخواهد داشت. از این رو می‌بایست با راه‌های مراقبت از پوست آشنا شوید.

چگونه از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنیم؟

مواد ضدعفونی کننده انواع مختلفی دارند که بسیاری از انواع آن‌ها می‌توانند روی پوست نیز استفاده شوند. اما از آنجایی که بسیاری از این مواد ضدعفونی کننده، چربی پوست را از بین می‌برند، می‌توانند در طولانی مدت سبب بروز سوختگی روی پوست شوند. از این رو خشکی حاد و آسیب رسیدن به لایه حمایتی پوست می‌تواند قدم بعدی در استفاده مکرر از مواد ضدعفونی کننده باشد. در مرحله بعدی اگزما، قرمزی پوست، نمایان شدن پوسته‌های ریز و دانه‌های خارشی روی پوست پدید می‌آید و پوست دچار ترک خوردگی می‌شود. حال برای مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده این روش‌ها را امتحان کنید.

واد ضدعفونی کننده را مستقیما روی نواحی خشک پوست نزنید

اگر می‌خواهید یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست خود در برابر مواد پاکسازی کننده را پیاده سازی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مواد ضدعفونی کننده را مستقیما روی پوست خود نزنید. به این منظور می‌توانید از پدهای ضدعفونی کننده و دستمال‌ها استفاده کنید و پوست خود را با آن‌ها پاک کنید. به این صورت شما ضمن ضدعفونی کردن پوست، از تماس مستقیم مواد به پوستتان جلوگیری خواهید نمود.

برای مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده از دستکش استفاده کنید

برای آنکه کمتر مجبور به ضدعفونی کردن دست‌ها شوید، حتما از دستکش‌های نفوذ ناپذیر استفاده کنید. یکبار دستان خود را ضدعفونی کرده و سپس دستکش به دست کنید تا به طور مداوم مجبور به استعمال مواد ضدعفونی کننده روی پوست خود نباشید.

مرطوب کننده به پوست خود بزنید

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده، استفاده از مرطوب کننده‌ها است.از آنجایی که بسیاری از این مواد ضدعفونی کننده پوست را خشک می‌کنند، لذا برای مراقبت از پوست از خشک شدن،‌ی بایست به طور مرتب از مرطوب کننده‌ها استفاده نمایید.

برای مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده کرم‌های تقویتی را فراموش نکنید

استفاده مکرر از کرم‌های تقویتی پوست، یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست در مقابل مواد ضدعفونی کننده است. کرم هایی که حاوی ویتامین‌های مفید برای پوست هستند را خریداری کنید به طور مرتب آن را روی پوست خود بزنید و مالش دهید تا جذب شوند. با این کار می‌توانید سلامت پوست خود را حفظ نمایید.

از ضدعفونی کننده‌های مرغوب و باکیفیت استفاده نمایید

اگر مجبورید به طور مرتب پوست و به خصوص دستان خود را ضدعفونی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ضدعفونی کننده‌های مرغوب را از مراکز بهداشتی خریداری نمایید و از آن‌ها استفاده نمایید. برخی از ضدعفونی کنندگان بی‌کیفیت، حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که می‌توانند به پوست آسیب‌های جدی وارد سازند. حتی برخی از سودجویان ترکیبات بسیار مضری مانند وایتکس که مضر است را تحت عنوان مواد ضدعفونی کننده پوست به فروش می‌رسانند. لذا به مظور جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر، حتما مواد ضدعفونی کننده مرغوب را از مراکز بهداشتی معتبر خریداری نمایید.
.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، برای مراقبت از پوست در چنین شرایطی روش‌های متعددی وجود دارد. البته پشنهاد می‌کنیم حتی المقدور از آب و صابون برای ضدعفونی کردن پوست و دستان خود استفاده کنید، اما اگر دسترسی به آب و صابون ندارید، این موارد را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست، مد نظر داشته باشید و از آن‌ها برای حفظ پوست خود استفاده نمایید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت