علت‌های ایجاد شوره سر کدامند؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
شوره سر یکی از معضلاتی است که برخی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این دانه‌های سفید رنگی که لا به لای موها پدیدار می‌شود، ظاهر موها را کثیف و بد نشان می‌دهد و می‌تواند اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار دهد. برای آنکه از شر این دانه‌های مزاحم خلاص شوید، بهتر است در وهله اول، با علت‌های ایجاد شوره سر آشنا گردید. با ما در این مطلب همراه باشید تا با این علل آشنا شوید.

علت‌های ایجاد شوره سر

قارچ ها

یکی از اصلی ترین علت‌های ایجاد شوره سر، قارچ‌ها هستند. قارچ هایی که روی پوست شکل می‌گیرند، به بروز شوره سر می‌انجامند. البته لازم به ذکر است که تمامی قارچ‌ها شوره ایجاد نمی کنند. مالژیا نام قارچی است که سبب بروز این دانه‌های سفید رنگ می‌شوند. لازم است بدانید که این قارچ روی پوست سر زندگی می‌کند و گاهی اوقات شوره ایجاد می‌کند. البته برخی از متخصصین بر این باورند که سیستم ایمنی بدن برخی از افراد با این قارچ ها، برخورد می‌کند و در این صورت شوره لا به لای موها، شکل می‌گیرد.

خوب نشستن موها

یکی دیگر از علت‌های ایجاد شوره سر این است که موها را به خوبی نشسته و آن‌ها را خوب آب کشی نمی کنید. روغن‌های اضافی موجود در سر، به شوره‌ها دامن زده و آن‌ها را بیشتر می‌کند. از طرف دیگر، تعریق زیاد سر نیز می‌تواند منجر به بروز شوره شود.
برای مقابله با این مشکل، می‌توانید از شامپوهای ضد شوره سر، مانند شامپوهای حاوی روغن درخت چای استفاده نمایید. ضمنا توجه داشته باشید که موهای خود را به خوبی شسته و آب می‌کشید. اجازه ندهید که باقی مانده این ترکیبات، روی پوست سر شما باقی بمانند تا خود سبب ایجاد شوره شوند.

کیست تخمدان

اگر هورمون‌های بدن نامتعادل باشد، می‌تواند به بروز شوره در سر منجر شود. کیست تخمدان یکی از عواملی است که از نامتعادل بودن هورمون‌ها خبر می‌دهد که در نهایت می‌تواند به ایجاد شوره بیانجامد.

استرس

شاید برایتان جالب باشد بدانید که استرس نیز یکی از علت‌های ایجاد شوره سر است. درواقع استرس می‌تواند هر بیماری را تشدید نماید و این قاعده در خصوص بیماری‌های پوستی نیز صدق می‌کند. استرس سبب تولید بیشتر چربی شده و در نهایت مخمرهای پوستی بیشتر می‌گردند که این امر به ایجاد شوره دامن می‌زند. از طرف دیگر، استرس سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و مشکلاتی که سبب بروز شوره می‌شود را تشدید می‌کند.

پوست خشک سر

یکی دیگر عواملی که سبب شوره زدن موی سر می‌شود، خشکی پوست سر است. هنگامی که پوست سر خشک باشد، چربی سر کمتر بوده و سر پوسته پوسته خواهد شد. در این حالت پوسته‌ها به شکل شوره روی پوست سر نمایان می‌شود.
.

سخن پایانی

همان طور که خواندید، شوره سر یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی رخ دهد. این دانه‌های سفید رنگ میان موها می‌تواند به سبب عللی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، رخ دهد. برای رفع آن‌ها می‌توانید در ابتدا علت را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام نمایید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت