کاشت موی طبیعی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

معرفی روش‌های کاشت مو

– کاشت مو FUT :
این روش یکی از قدیمی ترین روش‌های اولیه کاشت موی سر بود که در آن فرد با استفاده از مقدار زیادی دارو بیهوش می‌کردند. بخش هایی از پوست پشت سر که دارای بانک موی مناسبی بود، از جا بریده شده و در نواحی جلوی سر که دچار ریزش مو و یا طاسی شده بود، پیوند زده می‌شد. این روش عوارض جانبی زیادی از جمله کم بودن تعداد گرفت‌های کاشته شده، بیهوشی، درد‌های پس از عمل، بجا ماندن خط بخیه کاشت مو (اسکار مو) بود. از این رو پس از مدتی روش‌های جدیدتری جهت درمان ریزش مو و کاشت موی سر مورد استفاده قرار گرفت.

– کاشت مو FIT :
پس از مدتی روش کاشت مو FIT توسط محققان و کارشناسان علم کاشت مو عرضه شد که از روش FUT بهتر بود و تعداد گرفت‌های کاشته شده و نتیجه نهایی کاشت مو بسیار بهتر بود اما این روش هم معایب خاص خود را داشت مانند دوران نقاهت، نیاز به استراحت بعد از عمل، خونریزی، نیاز به جلسات مکرر، تورم در برخی نواحی سر و… که همه اینها موجب شدند این تکنیک هم پس از مدتی از رونق بیفتد. در این تکنیک کاشت مو، تارهای مو از بخش هایی از نواحی مختلف پشت سر جهت پیوند زدن به نواحی دچار ریزش، کنده و در آنجا پیوند زده می‌شد. در واقع این روش نوع پیشرفته و بهبود یافته تکنیک کاشت مو FUT بود.

– کاشت مو BHT :
این روش مشابه روش‌های دیگر بود با این تفاوت که در این تکنیک کاشت موی سر، از نواحی دیگر بدن موها کنده و به نواحی از سر که دچار طاسی یا ریزش مو شده بودند، پیوند زده می‌شد. این روش هم عوارض و معایب خاص خود را داشت و بازدهی لازم و نتایج عالی را در بر نداشت.

– کاشت مو SUT :
این روش کاشت موی سر، در حال حاضر بهترین روش است که برای بسیاری از مراجعه کنندگان و افرادی که دچار مشکل ریزش موهای سر شده اند، بکار گرفته می‌شود. این روش دارای کمترین عوارض است و عمل جراحی آن بسیار ساده و بی‌دردسر صورت می‌گیرد. نتایج عمل ماندگار و عالی بوده و این روش امروزه در بهترین کیلینک‌های کاشت مو در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر خلاف روش‌های قبلی که عمل به صورت دستی انجام می‌شد، در این روش از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌شود.

جدیدترین و کامل ترین روشی که برای کاشت موی سر تاکنون معرفی شده است، کاشت مو به روش sut نام دارد. در این روش تا 14000 تاری موی واقعی را می‌توان کاشت کرد و بدون جراحی، بدون درد، بدون خونریزی و دوران نقاهت می‌باشد از مزایای این روش انجام کاشت مو با دستگاه اتوماتیک می‌باشد و حتی رکورد کاشت 60 تار مو در یک سانتی متر بنام این روش ثبت شده است.

.

عوارض کاشت مو:

معایب کاشت مو خوشبختانه با پیشرفت علم و ورود روش‌ها و تکنیک‌های جدید کاشت مو کمتر و کمتر شدند. سابقا در هنگام استفاده از روش هایی مانند FIT و FUT، کاشت مو به روش‌های نام برده دارای معایب و عوارضی داشت از جمله:

• داشتن درد و خونریزی

• استفاده از بخیه و بجا ماندن خط اسکار

• طبیعی نبودن و گاه عروسکی بودن خط رویش مو

• مدت زمان نقاهت طولانی

• تورم در برخی نواحی صورت

• نیاز به استفاده از داروهای مسکن و آرام بخش

• امکان بروز خطای انسانی

• وجود نکروز در پوست

اما خوشبختانه با وجود روش جدید کاشت مو SUT دیگر این مشکلات برطرف شده و این تکنیک با داشتن حداقل عوارض و معایب کاشت مو تبدیل به موثرترین روش در این زمینه شده. بطوری که امروزه کسانی که از تکنیک SUT استفاده کرده اند، براحتی و پس از مدت کوتاهی استراحت می‌توانند به سر کار و یا محل تحصیل خود برگردند. همچنین این روش کاملا بدون درد بوده و میزان خونریزی در آن حداقل است و نتایج طبیعی و بسیار عالی این روش موجب رضایت و خرسندی مشتریان شده است.

.

نکات مهم قبل از کاشت مو

پیش عمل کاشت نیاز به رعایت نکات و مواردی است که پزشک کلینیک کاشت مو آن‌ها در اختیارتان خواهد گذاشت.

معمولا از بیماران خواسته می‌شود آزمایش خون برای موارد خاصی بدهند که در آن وجود بیماری‌های ویروسی بخصوص و همچنین انعقاد خون مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین لازم است یک هفته پیش از کاشت مو از مصرف قرص‌های مکمل مانند ویتامین E ، قرصای آسپرین و همچنین مصرف الکل به منظور جلوگیری از رقیق شدن خون خوددرای نمایید.

.

مراقبت‌های بعد از کاشت

علاوه بر اطلاعات کافی درباره روش‌های کاشت مو و همچنین پیدا کردن پزشکی متخصص ، نکاتی درباره‌ی بعد از عمل است که نیاز به اطلاع از آن خواهیم داشت که با رعایت آن‌ها می‌توان سرعت ترمیم و بهبودی را افزایش داد.

1.مرحله‌ی عمل و کاشت مو در حدود 4 تا 8 ساعت زمان می‌برد.اگرچه می‌توان بعد از عمل و فردای روز عمل به کار‌های عادی خود بپردازید ولی اگر امکان استراحت وجود دارد حدود 3 تا 5 روز پس از عمل را استراحت کنید تا شرایط بهتری داشته باشید.

2.به دلیل تزریق شدن دارو‌های آرام بخش و مسکن نیاز است تا روز عمل کسی را با خود بیاورید تا هنگام ترخیص شما را تا منزل همراهی نماید.

 3.در روزهای اول پس از عمل به دلیل وجود خون خشک شده در مکان هایی که مو پیوند داده شده سعی کنید موی خود را به کسی نشان ندهید زیرا باعث حس بد در اطرافیان خواهد شد و امکان اینکه آن‌ها با قضاوت نا به جا شما را نا امید از این عمل کنند وجود دارد.

 4.روز‌های اول پس از کاشت هنگامی که می‌خوابید و سرتان را روی بالش قرار می‌دهید مراقب باشید تا با تماس سر با بالش فولیکول‌های مو نریزند.اگر ریزش موی شما به صورت غیر طبیعی بود فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

·       سعی کنید سرتان عرق نکند زیرا این اتفاق ممکن است باعث عفونت در محل پیوند شود.

5.در روز‌های اول پس از عمل کاشت مو از شستن مو‌های خود اجتناب کنید.

6.استفاده از کلاه و یا روسری باعث آسیب به فولیکول‌ها و همچنین کند شدن روند بهبودی خواهد شد.

7.در روز‌های اولیه بعد از عمل تا جای ممکن در معرض تابش مستقیم خورشید نباشید.این کار باعث آسیب رساندن به گرافت‌های مو و همچنین طولانی شدن روند بهبود خواهد شد.

8.پس از این که پزشک شما شستن مو را مجاز اعلام کرد برای جلوگیری از عفونت حاص شده از عرق کردن به آرامی موهای خود را با آب و صابون ملایم شست و شو دهید.

 10.نگرانی را از خود دور کنید.در اولین روز‌های پس از عمل وجود زخم روی سر امری عادی است و این اتفاق سبب می‌شود فکرتان به این سمت برود که شاید این زخمها تا همیشه روی سر باقی بماند.اما در اکثر افرادی که عمل کرددن این طور نبوده  و از بین خواهد رفت.

11.قضاوت سریع و عجولانه نسبت به عمل خود نداشته باشید . ترمیم مو عملی است که در طولانی مدت جواب خود را نشان می‌دهد.

در ادامه روند کاشت، مراقبت از آن تا رسیدن به نتیجه نهایی بسیار مهم است. مهمترین روز برای کاشت ، اولین روز پس از کاشت مو است. در چند روز اول بعد از کاشت، تارهای مو در حال سازگاری با محل جدید شان هستند. بنابراین باید کاملا محل جدید تمیز نگه داشته شود. 5 روز که از کاشت گذشت باید کل سرتان را با شامپو شستشو دهید.

تمیز شدن پوست‌های اطراف کاشت شده، بسیار مهم است چون به رشد موهای جدید کمک می‌کند.

بعد از کاشت ممکن است اطراف محل کاشت متورم و یا قرمز شود که این واکنش طبیعی است و سریغ برطرف می‌شود. معمولا هم استفاده از آنتی بیوتیک بعد از کاشت نیاز نیست.

.

موهای کاشت شده چگونه رشد می‌کند؟

موهای جدید به یکباره رشد نمی کند و هر زمانی ممکن است رشد کند، سپس یک دوره استراحت کند و مجددا رشد کند. موهای چرخه رشد مخصوص بخود را دارد. موهای کاشت شده نیز یک چرخه خاص خود را دارند. 

فرایند جداسازی موهای دهنده، برش دادن آن و کاشت آن اصولا در بقیه مراحل به تارهای مو شوک می‌دهد به همین دلیل است که در اغلب بیماران 6 الی 8 هفته بعد از کاشت، موهای کاشت شده کاملا می‌ریزد در برخی افراد مصرف مینوکسیدی باعث کاهش این ریزش می‌شود.

در 2-3 ماه اول بعد از کاشت، موهای کاشت شده شروع به جوانه زدن زیر پوست می‌کند و بعد  از 4 تا 6 ماه از زیر پوست بیرون می‌اید. در ششمین ماه، حدود 40 تا 60 درصد از موها رشد می‌کند در ابتدا موهای رشد کرده ممکن است نازک و تنک باشد اما به مرور پر و ضخیم می‌شود. چرخه رشد موهای کاشت شده معمولا 12 ماه است مگر در برخی موارد که 18 ماه طول می‌کشد که این مساله در زنان رایج  است.

.

انتظارات و دغدغه‌های بعد از کاشت:

انتظار برای رشد موها می‌تواند یک تجربه هیجان انگیز بشد چون رشد مجدد موها چندین ماه طول می‌کشد و باید صبور بود تا موها از زیر پوست بیرون بزند و بتوانی نتیجه کار را ببینی.

وقتی منتشر جوانه زدن موها هستید به یاد داشته باشید که نتایج اولیه ممکن است موفقیت کاشت را کامل نشان ندهد بنابراین باید صبور بود.

میزان رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است مثلا ممکن است در یک ناحیه موها پر پشت تر از نواحی دیگر شود اما با ادامه یافتن رشد مو، توزیع موها نیز یکدست می‌شود.

.

سیر زمانی رشد موها:

روز اول که مو کاشت می‌شود. 2 هفته اول بعد از کاشت بسیار بحرانی است و مراقبت از موها بسیار مهم است. در این زمان اطراف موهای کاشته شده یک لایه پوسته تشکیل می‌شود که ب شستشو به مرور برداشته می‌شود. 

بعد از ان موهای کاشت شده می‌ریزد و در هفته چهارم دیگر هیچ مویی روی سرتان نیست.

در ماه دوم، تارهای مو وارد فاز استراحت می‌شود که این دوره متغیر است و چهره شخص دقیقا مثل قبل از کاشت مو است. در ماه دوم تا چهارم، موها شروع به جوانه زدن می‌کند.

در ماه 5 تا نهم  بیمار مشخص می‌کند که بخش زیادی از موها در زیر پوست در امده است. البته این موها اغلب نازک است و به مرور ضخیم تر می‌شود.  بعد از 1 سال 80 درصد موهای کاشت شده رشد می‌کند و به مروز و با کامل شدن موها، به شکل طبیعی در می‌اید.

در برخی بیماران بعد از 2 سال ظاهر موهای کاشت شده با بلندتر شدن موها، تا حد ممکن شبیه به موهای قدیمی می‌شود.

در پایان باید بگوییم که کاشتن مو نیاز به کسب اطلاعات زیادی دارد و نباید بدون مشورت با متخصصین مو اقدام به کاشت کرد.

.
منابع:
. https://www.suthair.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت