12 خوراکی موثر در تقویت مو که زیبایی موهایتان را دو چندان می‌کنند

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
همه افراد علاقه مند به داشتن موهای سالم و زیبا هستند و به نظر می‌رسد که همیشه توسل به محلول‌های شیمیایی و سرم‌های تقویتی مو به اندازه کافی کارآمد نیست، به علاوه خرید این محصولات نیاز به هزینه کردن بعضا قابل توجهی نیز دارد. اما شما می‌توانید به کمک بهترین موارد خوراکی موثر در تقویت مو زیبایی موهای خود را دو چندان کنید.
پیش از هر چیز لازم است بدانید که موهای شما در حدود 0٫5 اینچ (1٫25 سانتی متر) در هر ماه و 6 اینچ (15 سانتی متر) در سال رشد می‌کند. به علاوه سرعت رشد آن به عواملی مانند سن، سلامتی ، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد. اگر چه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، رژیم غذایی چیزی است که شما بر آن کنترل دارید. در حقیقت، مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از طرف دیگر، خوردن یک رژیم متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو شده باشید.
در اینجا 12 بهترین غذایی که می‌توانید برای تقویت رشد مو بخورید، ارائه شده اند. در ادامه با مجله آرایش یاب همراه باشید.

خوراکی موثر در تقویت مو

1٫ تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی که ممکن است رشد مو را تقویت کند. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا فولیکول‌های مو از بیشتر پروتئین‌ها ساخته شده اند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث تقویت ریزش مو (منبع 1Trusted) خواهد شد. بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است ، به همین دلیل مکمل‌های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می‌شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می‌تواند به بهبود رشد مو در افرادی که کمبود بیوتین دارند کمک کند. با این حال ، اگر رژیم غذایی متعادل مصرف می‌کنید ، کمبود بیوتین غیر معمول است. شواهد کمی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد سالم از مصرف بیشتر بیوتین سود می‌برند. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی ، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می‌شود آنها یکی از بهترین مواد غذایی برای مصرف بهینه موها باشند.

2٫ انواع توت ها، خوراکی موثر در تقویت مو

انواع توت‌ها با ترکیبات مفید و ویتامین هایی وجود دارند که ممکن است باعث رشد مو شوند. این شامل ویتامین C است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب در برابر مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد کمک کنند. این مولکول‌ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. به عنوان مثال ، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی 141٪ از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می‌کند. همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می‌کند ، پروتئینی است که به تقویت مو کمک می‌کند تا از شکنندگی و شکنندگی آن جلوگیری کند. از این گذشته ، ویتامین C بدن را در جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو در ارتباط است.

3٫ اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند فولات ، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین A به غدد پوست کمک می‌کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب کردن پوست سر برای سالم نگه داشتن مو کمک می‌کند. یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 54٪ از نیازهای ویتامین A روزانه شما را تأمین می‌کند. اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن از گیاه است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلولهای قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در بدن خود حمل کنند تا سوخت و ساز بدن شما را تقویت کرده و به رشد و ترمیم آنها کمک کند.

4٫ ماهی چرب، خوراکی موثر در تقویت مو

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند. آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند. یک مطالعه در 120 زن نشان داد که مصرف یک مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان‌ها ریزش مو و افزایش تراکم مو را کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف یک مکمل روغن ماهی باعث کاهش چشمگیر ریزش مو و افزایش رشد مو در خانمهای دارای موهای نازک می‌شود. با این وجود ، مطالعات اندکی در مورد اسیدهای چرب امگا 3 و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه متخصصان بهداشت بتوانند توصیه‌های لازم را انجام دهند ، مطالعات بیشتری لازم است. ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین ، سلنیم ، ویتامین D3 و ویتامین‌های گروه B ، مواد مغذی است که ممکن است به تقویت موهای قوی و سالم کمک کند.

5٫ سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین منبع بسیار خوبی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می‌کند ، که به سلامتی مو ارتباط دارد. یک سیب زمینی شیرین متوسط (حدود 114 گرم) حاوی بتاکاروتن کافی است تا بیش از چهار برابر نیاز روزانه ویتامین A شما را تأمین کند. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین A باعث تولید سبوم می‌شود و به سالم ماندن مو کمک می‌کند. از این گذشته ، ویتامین A همچنین می‌تواند سرعت رشد مو را تسریع کند و رشد موهای ضخیم تر را ترغیب کند ، در حالی که از بازگرداندن سایر فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند.

6٫ آووکادو

آووکادو خوشمزه ، مغذی و منبع خوبی از چربی‌های سالم است. آنها همچنین منبع عالی ویتامین E هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کند. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 21٪ از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تأمین می‌کند. مانند ویتامین C ، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. در یک مطالعه ، افراد مبتلا به ریزش مو بعد از مصرف مکمل ویتامین E به مدت هشت ماه ، 34٫5 درصد رشد مو را تجربه کردند. ویتامین E همچنین مناطقی از پوست مانند پوست سر را از استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می‌کند. پوست آسیب دیده در پوست سر می‌تواند منجر به کیفیت پایین مو و تعداد کمتر فولیکول‌های مو شود. علاوه بر این ، آووکادو منبع خوبی برای اسیدهای چرب ضروری است. این چربی‌ها توسط بدن قابل تولید نیستند ، اما بلوک‌های اساسی ساختاری سلول‌های شما هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری با ریزش مو ارتباط دارد.

7٫ مغزها

آجیل‌ها خوشمزه ، راحت هستند و حاوی انواع مواد مغذی هستند که می‌توانند رشد مو را تقویت کنند. به عنوان مثال ، یک اونس (28 گرم) بادام 37 درصد از نیازهای روزانه ویتامین E شما را تأمین می‌کند. علاوه بر این ، آنها همچنین طیف گسترده ای از ویتامین‌های گروه B ، روی و اسیدهای چرب ضروری را تأمین می‌کنند. کمبود در هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. علاوه بر رشد مو ، آجیل به طیف گسترده ای از مزایای سلامتی دیگری نیز مرتبط است ، از جمله کاهش التهاب و خطر کمتر بیماری قلبی. این باعث می‌شود آجیل‌ها علاوه بر عالی و آسان به رژیم غذایی شما باشند.

8٫ غلات، خوراکی موثر در تقویت مو

دانه‌ها مقدار زیادی مواد مغذی با کالری نسبتاً کمی را تحویل می‌دهند. همچنین بسیاری از این مواد مغذی ممکن است باعث رشد مو شوند. اینها شامل ویتامین E ، روی و سلنیم است. یک اونس (28 گرم) تخمه آفتابگردان ، تقریباً 50٪ از نیازهای ویتامین E شما را با طیف گسترده ای از ویتامین‌های B سالم مو  فراهم می‌کند. از این گذشته ، دانه‌های خاصی مانند بذر کتان و دانه چیا نیز اسیدهای چرب امگا 3 را تأمین می‌کنند. یک وعده (28 گرم) از دانههای کتان 6388 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 را فراهم می‌کند. این اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر از نیمی از فیله (178 گرم) ماهی قزل آلا  است. با این حال ، بذر کتان نوعی اسید چرب امگا 3 را فراهم می‌کند که توسط بدن به همان اندازه امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مورد استفاده قرار نمی گیرد. با این وجود ، این یک رژیم عالی است. برای به دست آوردن بیشترین تنوع مواد مغذی ، بهتر است مخلوطی از دانه‌ها مصرف شود.

9٫ فلفل شیرین

فلفل دلمه ای منبع عالی ویتامین C است که ممکن است به رشد مو کمک کند. در حقیقت ، یک فلفل زرد تقریباً 5/5 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال تأمین می‌کند. ویتامین C به تقویت تولید کلاژن کمک می‌کند ، که می‌تواند به تقویت رشته‌های مو کمک کند. این یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند رشته‌های مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند. استرس اکسیداتیو هنگامی رخ می‌دهد که رادیکال‌های آزاد سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن را تحت الشعاع خود قرار دهند. این به ریزش مو و رنگ آمیزی مو پیوند داده شده است. علاوه بر این ، فلفل دلمه ای همچنین منبع عالی ویتامین A است.

10٫ میگو

میگو صدف محبوب است که سرشار از بسیاری از مواد مغذی است که پتانسیل رشد مو را دارد. به عنوان مثال ، میگو منبع عالی پروتئین ، ویتامین‌های گروه B ، روی ، آهن و ویتامین D. است. 3/3 اونس (100 گرم) میگو 38 درصد از نیازهای ویتامین D روزانه شما را تأمین می‌کند. جالب توجه است كه مطالعات، كمبود ویتامین D3 را به ریزش مو مرتبط كرده است. با وجود چربی بسیار کم ، میگو مقدار کمی اسیدهای چرب امگا 3 را نیز تأمین می‌کند. رژیم‌های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 با بهبود رشد مو ارتباط دارند

11٫ لوبیا، خوراکی موثر در تقویت مو

لوبیا منبع عالی پروتئین گیاهی است که برای رشد مو ضروری است. مانند صدف ، لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می‌کند. یک وعده 3٫5 لیتری (100 گرم) لوبیای سیاه 7٪ از نیاز روزانه روی شما را تأمین می‌کند. آنها همچنین بسیاری از مواد مغذی سالم مو ، از جمله آهن ، بیوتین و فولات را تأمین می‌کنند. مهم تر از همه این مزایا ، لوبیا بسیار متنوع و ارزان است و همین امر باعث می‌شود تا علاوه بر این به رژیم غذایی ساده نیز برسند.  مجموعه ای از لوبیا را بصورت آنلاین پیدا کنید.

12٫ گوشت

گوشت یکی از اصلی ترین رژیم‌های غذایی افراد است و سرشار از مواد مغذی است که به رشد مو کمک می‌کند. پروتئین موجود در گوشت به رشد کمک می‌کند و به ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. یک وعده 3/5 اونسی (100 گرم) از استیک پخته شده شیرلوین به اندازه 29 گرم پروتئین فراهم می‌کند. به ویژه گوشت قرمز سرشار از نوعی آهن است که جذب آن بسیار آسان است. این ماده معدنی به سلولهای قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به کلیه سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو منتقل کنند. کمبود پروتئین و آهن با ریزش مو ارتباط دارد.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت