رشد مجدد موی ریخته شده

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

علت ریزش مو چیست؟

موی سر به‌‌طور طبیعی و یا به دلایل مختلفی ممکن است ریزش پیدا کند. در قسمت زیر چند علت که باعث ریزش مو در افراد می‌شود را معرفی می‌کنیم.
اگر به دنبال راه درمانی برای این موارد نباشید ممکن است باعث نابودی کل موهای سر هر فرد شود.
1٫ سن
2٫ ارث
3٫ استرس
4٫ عصبانیت
5٫ سوء تغذیه و یا رژیم غذایی نادرست
6٫ استفاده از داروهای شیمیایی
7٫ رنگ کردن مو
8٫ تغییرات هورمونی
9٫ بیماری
10٫ مصرف سیگار
در ادامه برخی از موارد بالا را مختصر و مفید توضیحی خواهیم داد.

تاثیر سن بر ریزش مو

یکی از علائم اصلی پیری در هر شخصی تغییر رنگ موی سر است که گاها با ریزش مو همراه می‌باشد. رنگ مو به علت وجود رنگ‌دانه ملانین که توسط فولیکول مو تولید و باعث رشد موی سر می‌گردد.
با پیری فولیکول مو، ملانین کم شده و درنتیجه در سن 30 سالگی به بالا رنگ مو تغییر و به خاکستری یا سفید مایل می‌گردد. در سن بالا میزان رشد موی سر کاهش و ریزش مو افزایش می‌یابد.

تاثیرات رنگ بر ریزش مو

اگر به‌طور مداوم و غیر اصولی با محصولات نامرغوب موهای خود را رنگ کنید ممکن است اثرات منفی بر روی فولیکول موی سر بگذارد و باعث سوزانده صدن آن گردد. درنتیجه آن فرد دچار ریزش مو دائمی می‌شود.

عوارَض دارو و تاثیر نامطلوب آن بر مو

اگر فردی دچار سرطان شود با مصرف اجباری داروها، سلول‌های رشد مو و فولیکول از بین می‌رود و باعث ریزش شدید مو و کچلی می‌شوند.البته این مشکل تنها برای بیماران سرطانی نیست. گاهی اوقات عوارض استفاده برخی از داروها مانند فشارخون بالا نیز باعث ریزش مو می‌گردد.

رژیم غذایی نادرست

گرفتن یک رژیم غذایی سخت و نخوردن مواد مغذی مورد نیاز بدن و مو باعث تحریک فولیکول‌های مو برای توقف رشد مو می‌شود.

ریزش مو در اثر استعمال سیگار

اگر سیگار می‌کشید و نگران ریزش موی سر خود هستید فراموش نکنید مصرف سیگار باعث پیری زودرس، حمله مستقیم به فولیکول مو، توقف رشد موی سر می‌شود. به علت وجود نیکوتین و منو کسید کربن در سیگار گردش جریان خون و اکسیژن محدود می‌شود و در نتیجه موهای سر شما شروع به ریزش می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از ریزش مو

اگر قصد دارید از ریزش مو جلوگیری کنید کافی است از این قسمت به بعد همراه ما باشید.

موهای خیس را شانه نکنید!

شانه زدن موهای خیس پس از استحمام کار کاملا اشتباهی است. بعد از حمام موها بسیار نازک و شکننده هستند که شانه زدن ممکن است موجب ریزش گردد.

دوش گرم خطرناک است؟

استفاده از دوش آب گرم باعث آسیب دیدن پوست سر و نابودن شدن روغن‌های ضروری جلوگیری از خشکی و در نهایت باعث التهاب می‌شود.
برخی از افراد بر این باور هستند که التهاب پوست سر تأثیر منفی بر فولیکول مو دارد و ممکن است آن فرد دچار ریزش مو شدید شود. بیش‌ازحد از ژل مو و محصولات شیمیایی استفاده نکنید.
استفاده مکرر از محصولات شیمیایی باعث بی‌جان شد ریشه و مانع از رشد موی سر می‌شود.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر و مو باعث افزایش تراکم مو و بهبود گردش خون در پوست سر، هم‌چنین فولیکول‌های مو و کاهش استرس در افراد می‌شود.
با ماساژ پوست می‌توانید فعالیت ژن را بهبود بخشید و باعث رشد خوب مو شوید. همواره دقت داشته باشید که به‌طور مداوم با سشوار موهای خود را خشک نکنید!!
حرارت سشوار باعث تضعیف پروتئین‌های مو، شکنندگی و آسیب به فولیکول مو می‌شود و درنتیجه ریزش مو را در پی دارد.
فراموش نکنید منظور ما این نیست که موهای خود را خشک نکنید بلکه خشک کردن مو با حرارت و گرمای زیاد باعث آسیب به ریشه‌ی مو می‌گردد.

استرس را از خود دور کنید

یکی از علل شایع  ریزش موی سر در افراد، وجود استرس است. برای کنترل استرس کافی است به کلاس یوگا یا پیاده‌روی بروید تا استرس شما باعث ریزش مو نشود.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

آب بخورید… حدود 25 درصد از موهای شما را آب تشکیل داده است. برای جلوگیری از ریزش مو کافی است روزانه 8 لیوان آن نوش جان‌کنید تا بدن شما هیدراته بماند و باعث رشد موی سر گردد.

گیاهان دارویی تقویت کننده مو

مصرف رزماری به‌صورت خشک در طول هفته می‌توانید باعث تحریک رشد مو و تقویت آن گردد. گیاهان دارویی همواره در رشد مو و جلوگیری از شکنندگی آن نقش به سزایی دارند. برای تاثیر بهتر می‌توانید رزماری را با روغن بادام مخلوط و بر روی سر خود خوب پخش کنید.

تاثیر خوراک بر ریزش مو

با مصرف سبزیجات، انواع غذا و لبنیات، پروتئین، میوه، بیوتین، ویتامین، روی و مواد مغذی را تامین کنید تا از ریزش مو در امان باشید و موهای سر شما تقویت گردد.

آهن مصرف کنید

برای جلوگیری از ریزش مو آهن بخورید. آهن از مواد مغذی و مهم به شمار می‌رود که در گوشت، ماهی، مرغ و سبزی‌هایی مانند اسفناج و بروکلی وجود دارد.
اگر فردی دچار کم‌خونی باشد با مصرف آهن ریزش موی سر قطع او خواهد شد. دریافت کالری خوب و مناسب و استفاده از یک رژیم کم‌کالری مانع ریزش موی سر می‌شود.
به‌طور مداوم سر خود را با روغن‌های نارگیل، رزماری، اسطوخودوس و بادام برای بهبود جریان خون در سطح پوست مالش دهید تا رشد موی سر افزایش یابد.
در آخر باید بگوییم مراقبت از مو و مصرف درست مواد غذایی موجب رشد مجدد موی سر می‌گردد.

رشد مجدد موی سر

روش‌های درمان زیادی برای جلوگیری و یا کاهش ریزش مو وجود دارد اما قبل از استفاده حتماً باید علت ریزش مو را به کمک پزشک تشخیص دهید و سپس شروع به استفاده از دارو و روش درمان خانگی کنید.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت