علل چربی مو و برطرف کردن آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
آراسته و مرتب بودن فاکتور مهمی در جذابیت است، اما گاهی نقص هایی در ظاهر ما باعث می‌شود خللی در این جذابیت به وجود بیاید! یکی از این موارد ناخوشایند، چربی مو است. چرب شدن مو دلایل متفاوتی دارد و موهای چرب اگر زود تمیز نشوند، مستعد ریزش نیز خواهند بود.

دلایل چربی مو

مو چرب بعد از هر بار شست وشو روی هم خوابیده و رسوبات چرب روی آن‌ها جمع می‌شود. به این ترتیب حالت چسبندگی و کدری پیدا می‌ کند که بر زیبایی شخص تاثیر بدی خواهد گذاشت. موی سالم در حالت طبیعی مقدار مشخصی از سبوم یا روغن را به عنوان روشی برای آبرسانی به پوست سر و محافظت از مو تولید می‌کند. اما سلامت پوست سر هر فردی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. در واقع روغن‌های طبیعی موجود در  سر، در ریشه مو جمع می‌شوند و این به موها ظاهری نرم و لطیف می‌بخشد.  این موضوع ممکن است برای بعضی افراد ظاهر خوشایندی نداشته باشد و باعث چرب شدن بیش از حد مو شود.
لازم به ذکر است که چربی مو شما بخشی از سیستم دفاعی بدن برای حفاظت از پوست سر شماست. در برخی از انواع موها مستعد ساخت چربی هستند. این افراد با انجام فعالیت هایی در روز مثل ورزش شدید، یا استفاده بیش از حد از محصولات مو می‌توانند. باعث تحریک غدد چربی در پوست سر شوند.
.

-شستشو با آب داغ ممنوع

پس یکی از عواملی که باعث چرب شدن مو می‌شود. شستشوی زیاد است. هر بار که موهای خود را با شامپو می‌شویید، این سیگنال را به پوست سر  ارسال می‌کنید تا سبوم بیشتری تولید کند. پس اگر موهای خود را بیش از حد بشویید، پوست سر شما این پیام را دریافت می‌کند که باید روغن بیشتری تولید کند. این می‌تواند منجر به تجمع روغن در پوست سر شود. موهای چرب را با آب سرد یا ولرم شستشو دهید. شستشو با آب گرم یا داغ، منجر به ماندن مقداری کف در موها شده و مشکل چربی موها را تشدید می‌ کند.

-نوع مو

موی چرب در خیلی از موارد ریشه ژنتیکی دارد. به همین دلیل راه حل اساسی و قطعی برای آن هنوز پیش بینی نشده است. موهای صاف نسبت به موهای فر و مجعد، بیشتر مستعد چرب شدن هستند.
این به دلیل آن است که بافت مو هیچ گونه موجی ندارد. بنابراین روغن مستقیماً به طرف ساقه مو کشیده شده و در سر جمع خواهد شد. چنین چیزی باعث می‌شود مو ظاهر چرب تری داشته باشد.

-محصولات

یکی دیگر از دلایل چرب شدن مو نوع محصولاتی است که شما استفاده می‌کنید.
شستشوی موها بدون شامپو، باعث تمیز نشدن عمق پوست سر می‌شود. سبوم نوعی روغن است که با آب به راحتی از بین نمی رود. این بدان معناست که فقط برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در بیشتر شامپوها هستند که می‌توانند روغن حاصل از موها را از بین ببرند. پس افرادی که موی چرب دارند، باید از شامپوهای مخصوص به خود استفاده نمایند. استفاده از شامپوهایی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، می‌تواند مفید باشد، چون این ماده چربی پوست سر را به خوبی از بین می‌برد.

-استفاده از روغن‌های مفید

استفاده کردن از برخی روغن‌ها می‌تواند چربی موهای شما را کنترل کند و همچنین پوست سر شما را آبرسانی کند.
شاید به نظر برسد که استفاده از روغنها باعث چرب تر شدن موها می‌شوند. اما برخی از روغنها هستند که علاوه بر تغذیه موها و پوست سر از چرب شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
یک قطره یا دو قطره از روغن درخت چای را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید و بعد موهای خود را بشوئید. همچنین می‌توانید روغنهای خالصی مثل زیتون یا نارگیل را با یکدیگر ترکیب کنید، تا یک ماسک آرام بخش مو داشته باشید.

-سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به عنوان یک شستشودهنده، گاه به گاه برای موهای چرب بسیار عالی است. بعد از شستشو با شامپو و نرم کننده، موهای خود را در محلول سرکه سیب چند دقیقه خیس کنید و پس از چند دقیقه موهای خود را آبکشی نمائید.
.

آیا برای رفع چربی مو سر، شستشو روزانه لازم است؟

افرادی که در محیط‌های سالم و طبیعی مانند روستا زندگی می‌کنند. نیاز نیست که هر روز موهای خود را بشویند، ولی افرادی که در محیط‌های شهری هستند حتما باید با یک شامپو روزانه ملایم موهای خود را شستشو دهند.
.

سخن پایانی

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم. که موی شما چه چرب باشد.یا خش ، فر باشد یا صاف، لایت باشد یا تیره، مطلبی که اهمیت دارد، سالم بودن موهاست! برطرف کردن چربی مو زیادتر از حد استاندارد، یکی از عواملی است که برای بهبود وضعیت سلامت مو، باید به آن پرداخته شود.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت