تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک را در این مقاله بیان خواهیم کرد. آمونیاک و اتانول آمین‌ها ماده‌ای است که در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی و همینطور مواد پاک کننده خانگی استفاده می‌شود. تیل آمین‌ها را می‌توان در صابون‌ها، شامپوها، کرم‌های اصلاح، نرم کننده‌های مو، پماد دارویی، خط چشم و… پیدا کرد. برای تنظیم PH بسیاری از موادهای صنعتی و بهداشتی از این ترکیبات استفاده می‌کنند. امروزه حدودا 75 درصد خانم‌ها و 18 درصد آقایان از رنگ‌های شیمیایی و یا گیاهی برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌کنند و این آمار در نزدیکی ایام نوروز و اعیاد و مراسم‌های خاص بیشتر هم می‌شود.
.

برای خانم‌ها دانستن نکاتی در رابطه با رنگ مو لازم است و نباید با اشتباه به موهای خود آسیب برسانند

طبق آمارهای جمع‌آوری شده در رابطه با میزان مصرف رنگ مو پی برده‌اند که با گذشت زمان درخواست برای رنگ مو بالا رفته است و همچنین مردان نیز به تبعیت از خانم‌ها برای پوشاندن موهای سفید خود اقدام به رنگ کردن آن‌ها می‌کنند. موضوعی که اکثر افراد در رابطه با رنگ مو آگاه هستند، این است که اکثر شرکت‌هایی که رنگ مو تولید می‌کنند و توانسته‌اند در این عرصه به شهرت و درآمد بالایی برسند و تبدیل به برندهای معروف شوند، از مواد شیمیایی زیادی در رنگ‌های خود استفاده می‌کنند.
تعداد شرکت‌هایی که رنگ مو بدون آمونیاک و مواد شیمیایی تولید می‌کنند بسیار کم می‌باشد و در ادامه تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک را نیز آگاه خواهیم شد. متاسفانه تقاضا برای رنگ‌های گرم و قرمز بیشتر است درحالی که این رنگ‌ها که معمولا ثبات بیشتری نیز دارند، دارای مواد شیمیایی بیشتری هستند. تصور اشتباهی که خانم‌ها و در مجموع مصرف کنندگان رنگ مو دارند این است که هرچه رنگ مو ثبات بیشتری داشته باشد و دیرتر رنگ از روی مو از بین برود آن رنگ مو مرغوب و باکیفیت‌تر می‌باشد اما تحقیقات نشان داده است هرچه رنگ مو ماندگارتر باشد مواد شیمیایی بیشتری دارد.
.

آمونیاک چگونه عمل می‌کند؟

آمونیاک (ammonia) موجود در رنگ موها به این صورت عمل می‌کند که ابتدا کوتیکول مو را جدا می‌کند که این کار باعث می‌شود تا رنگ به داخل آن نفوذ کند. تفاوت عمده انواع رنگ‌ها در ظرفیت آن‌ها برای رسیدن به قشر مغزی مو است.

انواع رنگ مو

  • رنگ‌های نیمه دائمی

رنگ‌ها انواع مختلفی در مدت ماندگاری دارند که دسته‌ای با نام رنگ‌های نیمه دائمی وجود دارد که با چندین بار شستشو مو از بین می‌روند و پاک می‌شوند.
اگر عملکرد آمونیاک را مطالعه کرده باشید اشاره کردیم که این مواد به قشر می‌رسند در رنگ‌های نیمه دائمی، به قشر نمی‌رسند و درسطح کوتیکول‌ کم عمق باقی می‌مانند.
در صورتی که در سطح کوتیکول کم عمق باقی بمانند پس از 10 الی 15 بار شستشو مو، رنگ مو از موهای شما پاک می‌شود و رنگ طبیعی مو نمایان خواهد شد.

  • رنگ‌های دائمی

برای اینکه بتوانند به قشر برسند و بر کوتیکول غلبه کنند باید محصولی با PH قلیایی ایجاد کنند، زیرا موهای انسان به طور طبیعی دارای خاصیت اسیدی است.
پس برای ایجاد چنین رنگ مویی که بتواند PH قلیایی ایجاد کند، به رنگ مو آمونیاک اضافه می‌کنند تا از حالت نیمه دائمی خارج شود و به رنگ مو دائمی تبدیل شود.
آمونیاک می‌تواند PH را افزایش دهد و محصول قلیایی تولید کند. آمونیاک با افزایش PH  می‌تواند کوتیکول ( لایه‌ی بیرونی مو سر) را باز کند و توسط کورتکس (لایه‌ی بعد از کوتیکول) تجزیه گردد.
همین امر دلیلی بر اثر بخشی زیاد این ترکیب در فرایند رنگ مو می‌باشد. با وجود اثربخشی فراوان این رنگ‌ها می‌توان شاهد خشک شدن موها بعد از رنگ شدن با آن‌ها بود. زیرا با رسیدن آمونیاک به لایه‌ی کورتکس، رطوبت مو توسط این ماده جذب می‌گردد. موهایی که از این طریق آسیب می‌بینند معمولا شروع به ریزش می‌کنند و همچنین برای ترمیم شدن باید زمان زیادی را صبر کنید.
.

جایگزین آمونیاک در رنگ مو

تا این قسمت تقریبا با آمونیاک و همینطور تاثیری که رنگ موی آمونیاک‌دار می‌تواند بر موها بگذارد آشنا شدید، اما دانشمندان برای جلوگیری از این پیش آمدن چنین مشکلاتی تلاش کردند تا برای آمونیاک ماده‌ی جایگزینی پیدا کنند. پس از مطالعه‌های بسیار تصمیم گرفتند برای جبران عدم وجود آمونیاک در رنگ موها از حرارت استفاده کنند که ضرر کمتری نسبت به رنگ مو با وجود آمونیاک دارد. حرارت هم درست کار آمونیاک را انجام می‌دهد یعنی می‌تواند منافذ کوتیکول را باز کند تنها تفاوتی که در استفاده از حرارت وجود دارد این است که تغییری در PH ایجاد نمی‌کند و سبب افزایش PH نخواهد شد.
شاید برای شما سوال ایجاد شود که برای تنظیم کردن PH چه راهکاری وجود دارد؟ برای تنظیم کردن PH می‌توان از مونو اتانول امین (MEA) استفاده کرد. مونو اتانول امین ترکیبات مختلفی دارد که بسته به نوع برندهای متفاوت ترکیبات مختلف می‌باشد و ترکیباتی از مونو اتانول امین عبارت است از کوکوآمید، آمینو متیل پروپانول، همه‌ی این ترکیبات نیز می‌توانند باعث رنگ گرفتن مو شوند. هر دو ماده لیپید کوتیکول طبیعی، اسید ایکوسانوئیک 18 میلی‌لیتر را حذف می‌کنند که هیدروفوبیت را به فیبر تبدیل می‌کند. استفاده از رنگ‌های دائمی ممکن است سبب از بین رفتن 18-MEA  و ایجاد هیدروفیل مو شود.
قسمت دوم کرم یا لوسیون نام‌گذاری می‌شود و یک مایع سفید حاوی اکسیدان (هیدروژن پروکسید) است. هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) با درصدهای مختلف در رنگ موهای دائمی و نیمه دائمی و موقتی کاربرد دارد. نرم کننده‌های مو بسیار قلیایی هستند. به همین دلیل، تغییر رنگ موهای صاف به طور شیمیایی با هیدروکسیدها و یا با تيوگليکولات، يک روش ظريف است که ممکن است سبب صدمه و شکست مو شود.
.

تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک

از آنجایی که مو یکی از عواملی است که تاثیر زیادی می‌تواند روی زیبایی داشته باشد پس برای خیلی از افرادی که قصد رنگ کردن موهای خود را دارند مهم است که چه رنگی استفاده می‌کنند و تا چه میزان به موهای آن‌ها آسیب وارد می‌شود. برخی افراد با تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک آشنا نمی‌باشند و خیال می‌کنند که اگر از رنگ مو بدون آمونیاک و به اصطلاح گیاهی استفاده کنند به هیچ عنوان آسیبی به موهای خود وارد نمی‌کنند. این تصورات به دلیل تبلیغات گسترده‌ی شرکت‌هایی است که رنگ‌های بدون آمونیاک تولید می‌کنند در ذهن عموم نقش بسته است.
برخی از شرکت‌ها تبلیغ‌های زیادی برای رنگ موهای بدون آمونیاک خود می‌کنند و مدعی هستند که این انواع رنگ مو کاملا بی‌خطر هستند و ضرر رنگ موهای عادی را ندارند و حتی در زمان بارداری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. توجه کنید هیچ جادویی در تولید این رنگ موها انجام نگرفته است و تولیدکننده تنها به جای آمونیاک، یک نوع ماده قلیایی دیگر به کار برده که با همان مکانیسم، لایه‌های خارجی مو را باز و داخل مو نفوذ می‌کند. البته ممکن است شدت آسیب وارده توسط این مواد کمتر از آمونیاک باشد، اما قطعا صفر نیست و بالاخره مقداری آسیب به موهای شما به دلیل تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک وارد خواهد شد.
.

به تاریخ انقضا رنگ مو دقت کنید

تاریخ انقضا برای همه‌ی مواد آرایشی و بهداشتی دارای اهمیت بالا است و رنگ مو نیز دارای دو تاریخ مصرف می‌باشد که یکی همان تاریخ انقضا است که به شما می‌گوید تا چه تاریخی می‌توانید رنگ را نگه دارید و در صورت گذشت تاریخ باید آن را دور بیاندازید. دوم تاریخی است که نشان می‌دهد پس از باز کردن درب رنگ تا چه مدت قابل استفاده است مثلا تا 6 ماه، 12 ماه و یا 18 ماه می‌توانید استفاده کنید.  اگر رنگ مو خود را باز کردید و متوجه شدید که رنگ مو تغییر رنگ داده است و مشکی شده است بدانید رنگ شما فاسد شده است و نباید دیگر از آن استفاده کنید.
.

بهترین رنگ موهای بدون آمونیاک

تا این قسمت متوجه شدید که تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک فقط کمی کمتر از رنگ موهای شیمیایی است و در هر صورت با استفاده از رنگ مو آسیب‌هایی به موهای شما وارد خواهد شد.
اما برخی برندها وجود دارند که نسبت به سایر برندها بهتر عمل کرده‌اند و توانسته‌اند مصرف کنندگان خود را راضی نگه دارند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

Garnier Olia

از مزایای این برند رنگ مو بدون آمونیاک می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:
  • بازدهی طولانی
  • تقریبا 60 درصد فرمولاسیون این رنگ از روغن تشکیل شده است
  • افزایش درخشندگی
  • مقرون به صرفه بودن
  • عدم تغییر PH و سازگار با انواع رنگ مو

LOreal Paris Colorista

مزایای این برند عبارت است از:
  • عمر طولانی
  • فاقد پراکسید
  • مقرون به صرفه
  • تنوع رنگ بالا

Clairol

  • حاوی آلوئه‌ورا و آنتی اکسیدان
  • پوشش دهی بالا
  • عمر مناسب

Revlon

  • محافظ در برابر اشعه‌ی ماورابنفش
  • پوشش دهی بالا
  • بهبود دهنده‌ی خشکی مو

برندهای بالا جزو برترین برندهای رنگ مو بدون آمونیاک هستند که با مزایای آن‌ها آشنا شدید و دلیل محبوبیت را نیز متوجه شدید، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که در هر صورت حتی بهترین برند جهان نیز آسیب جزئی به مو وارد می‌کند.
فقط تاثیر رنگ مو بدون آمونیاک نسبت به رنگ‌های شیمیایی و حاوی آمونیاک کمتر می‌باشد و این موضوع نیز حائز اهمیت است و می‌تواند دلیل مناسبی برای روی آوردن افراد به رنگ موهای بدون آمونیاک باشد.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت