شهر زیبای بوداپست، مجارستان

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

شهر زیبای بوداپست، مجارستان

اگرچه بوداپست دارای میراث تاریخی کاملاً غنی است، اما از نظر فنی شهری نسبتاً جوان است: سکونتگاه‌های پست، بودا و اوبودا که در هر دو ساحل رودخانه دانوب قرار دارند، تنها در سال 1873 در یک شهر بزرگ ادغام شدند. با این وجود، مردم شروع به سکونت کردند. این منطقه نه دیرتر از قرن 1 قبل از میلاد. قبایل مجارستانی برای اولین‌بار در سال 895 به این سرزمین‌ها آمدند و به ویژه بودا اولین مرکز سیاسی مجارستان شد. در آغاز قرن سیزدهم، شهر به قدری بزرگ شد که به اُبودا (بودای قدیم) و بودا (محله‌های جدید) تقسیم شد.

کلیسای ماتیاس، سنگر ماهیگیر

برای مدت طولانی پادشاهی مجارستان به نوبه خود تحت کنترل خانواده‌های اشراف چک، باواریا، اتریش و لهستان بود. در اواسط قرن شانزدهم ترکها در اینجا قدرت داشتند. بعداً در سال 1686 اتریشی‌ها مالکیت این زمین‌ها را به عهده گرفتند و آن‌ها را به امپراتوری هسبورگر بازگرداندند.

در 15 مارس 1867 قراردادی امضا شد که به بخش مجارستانی ایالت اتریش دربارهٔ امور داخلی خود استقلال می‌داد. یکی از مهمترین نتایج این تصمیم تاریخی، تلاقی بودا، اوبودا و پست در یک واحد اداری – پایتخت خودمختاری بود. از آن لحظه توسعه سریع شهر آغاز شده بود. در آغاز قرن بیستم جمعیت کل آن حدود 730000 نفر بود. در 16 نوامبر 1918 مجارستان خود را یک جمهوری مستقل اعلام کرد و بوداپست به عنوان پایتخت این ایالت به فعالیت خود ادامه داد.

بنای یادبود هزاره

اقدامات نظامی که در طول قرون در اینجا اتفاق افتاد به میراث معماری شهر آسیب وارد کرد، اما هنوز بسیاری از آثار برجسته تا به امروز باقی مانده است. قلعه بودا (همچنین به عنوان قلعه بودا شناخته می‌شود) از جملهآن‌ها است. اولین اقامتگاه سلطنتی در کرانه رود دانوب توسط پادشاه بلا چهارم مجارستان بین سال‌های 1247 تا 1265 ساخته شد. در قرون وسطی قلعه بازسازی شد، اما در زمان جنگ بزرگ ترکیه در قرن هفدهم بخش عمده‌ای از دیوارهای باستانی ویران شد به زودی پس از انقلاب مجارستان، بین سال‌های 1850 و 1856، این قلعه بازسازی شد و اکنون یکی از نقاط دیدنی بوداپست است.

قلعه بودا

این قلعه سلطنتی باستانی نمی توانست توسط کارشناسان یونسکو نادیده گرفته شود: در سال 1987 به عنوان میراث جهانی اعلام شد. علاوه بر این، برخی مکان‌های دیگر پایتخت مجارستان در فهرست سایت‌ها قرارگرفتند: کل تپه قلعه بودا، خاکریزی رودخانه دانوب، خیابان آندراسی، خانه اپرای دولتی مجارستان، میدان قهرمانان و حتی متروی بوداپست. .

اما لیست دیدنی‌های بوداپست همچنان ادامه دارد! محله قلعه همچنین گالری ملی مجارستان، موزه تاریخی بوداپست، کلیسای ماتیاس، سنگر ماهیگیر، هزارتو، ستون طاعون، خانه نوشیدنی مجارستان و فونیکولور منتهی به تپه یانوس را در خود جای داده است. ساختمان پارلمان مجارستان که بین پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم ساخته شد، از دیگر مکان‌های مهم بوداپست است. این بنا تحت تأثیر کلیسای وست مینستر و بهترین نمونه‌های معماری هنرهای زیبای پاریس تولید شده است.

کلیسای سنت استفان

علاوه بر بسیاری از بناهای معماری قابل توجه، بوداپست به دلیل پارک‌ها و چشمه‌های آب گرم نیز به طور گسترده‌ای شناخته شده است. در واقع، این تنها پایتخت اروپایی و در عین حال یک استراحتگاه است. بسیاری از چشمه‌های آب گرم در اینجا مدتها قبل کشف شده است. باستان شناسان موفق شدند بقایای حمام‌های رومی مربوط به قرن دوم را در محدوده شهر پیدا کنند. اما فرهنگ واقعی حمام کردن در بین قرن‌های 16 و 17 توسط ترک‌ها به اینجا آورده شد و ترویج شد. و درحال حاضر بوداپست مدرن می‌تواند بیش از 20 مجموعه حمام، از جمله موارد در فضای باز را ارائه دهد.

حمام حرارتی Széchenyi

اگرچه سفر مجازی ما نمی تواند فضای این شهر را به طور کامل نشان دهد، اما به ایجاد یک تصور کلی کمک می‌کند و احتمالاً به شما انگیزه می‌دهد که شخصاً از بوداپست دیدن کنید.

عکس های استاس سدوف  و دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “شهر زیبای بوداپست، مجارستان” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان شهر زیبای بوداپست، مجارستان بر روی لینک اشاره نمایید …