رنگ درمانی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

استفاده از رنگ (معمولا به شکل نور رنگی) برای تولید آثار شفابخش را رنگ درمانی می‌نامند.

.

تاریخچه شکل گیری رنگ درمانی چیست؟

نفوذ رنگ‌ها و اثرگذاری آن‌ها را در بدن انسان به طرق گوناگون ثابت کرده اند. پژوهش‌های متعدد درباره علل ترجیح رنگی بر رنگی دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی، بر رفتار آدمی، بر حس تعادل فکری و جسمی، در تولید شادمانی یا افسردگی، در تولید آرامش و یا بیقراری، و چندی موارد دیگر سال‌ها در جریان بوده‌اند و آثار رنگ‌ها را در زندگی انسان نشان داده اند. پژوهش‌های جدیدتر سال‌های اخیر نیز گزارش داده‌اند که استفاده دقیق از رنگ هایی خاص می‌تواند آثار مفید در سلامتی و تعادل فکر، در آرامش جسمی و روانی، در بازیابی سریع تر تندرستی در دوران نقاهت و در تحریک یا تشویق مثبت کودکان کودن داشته باشد.

.

رنگ درمانی چگونه عمل می‌کند؟

در روش صوت درمانی نوعی امواج صوتی که فرکانس‌های خاص دارند برای تولید تغییر در الگوی ارتعاش‌های سلول‌های منفرد یا اندامی از بدن به کار گرفته می‌شود تا آن‌ها را به حالت تندرستی پیشین باز گرداند. پژوهش گران رنگ درمانی می‌گویند که همین فرایند در رنگ درمانی و نور درمانی برای بازگرداندن سلول‌ها با اندام‌ها به سلامتی پیشین به کار می‌رود.

.

روش اجرا رنگ درمانی چگونه است؟

رنگ درمان گران افزون بر استفاده از پرتو خورشید، از رژیم غذایی متمرکز بر رنگ‌های خاص سبزی‌ها و میوه‌های خام، آب شارژ شده از رنگ ظرف، و روش هایی چون تنفس رنگ، از چراغ هایی که پرتوهای رنگی خاص می‌تابانند نیز در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ مورد نیاز شخص بیمار را، برحسب تشخیص درمان گر، یا به شکلی گسترده بر کل بدن او می‌تابانند یا روی یک اندام بدن او متمرکز می‌کنند. انوار رنگی را می‌توان به شکلی مداوم یا متناوب استفاده کرد که البته هر یک از آن دو حالت نتیجه ای متفاوت تولید می‌کند.

.

رنگ درمانی چه کاربردی دارد؟

رنگ درمانگر‌ها ادعا می‌کنند که رنگ سرخ فلج کودکان و بزرگسالان را درمان می‌کند؛ رنگ پرتقالی سنگ‌های ریز کیسه صفرا و کلیه‌ها را دفع می‌کند ( جوالا پراسادا می‌گوید رنگ پرتقالی در درمان بیماری وبا مفید بوده است) رنگ زرد یبوست و مرض قند را بهبود می‌بخشد؛ رنگ سبز در درمان زخم معده، سفلیس، سرماخوردگی، آنفولانزا، سرطان پستان، و برخی بیماری‌های پوست مفید است؛ رنگ آبی درد دندان در آوردن، جوش و کورک، انواع تب، انواع التهاب، اسهال، درد و قولنج معده و روده، یرقان، انواع بریدگی‌ها و سوختگی‌ها را بهبود می‌بخشد، و این فهرست ادامه دارد.

.

چه انتقاداتی به رنگ درمانی وارد است؟

رنگ درمان گران تاکید می‌کنند که روش رنگ درمانی نوعی طب جانشینی نیست بلکه طبی مکمل است. آن‌ها درباره خطرهای استفاده شخصی از رنگ درمانی هشدار می‌دهند و می‌گویند استفاده نامناسب یا افراطی از یک رنگ یا از مخلوطی ناسازگار از رنگ‌ها ممکن است آشفتگی‌های فکری و جسمی پدید آورد. توضیح روشن و عامه فهم چگونگی عملکرد روش رنگ درمانی در این زمان کمی مشکل بنظر می‌رسد.

.
منابع: https://aydana.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت