الکساندر درمانی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

الکساندر درمانی را روشی برای تعلیم حالات صحیح و طبیعی بدن تعریف کرده‌اند و می‌توان آن را بیشتر نوعی روش هماهنگ کننده ذهن و تن به شمار آورد.

.

تاریخچه شکل گیری الکساندر درمانی

الکساندر درمانی یک روش درمان بیماری‌ها نیست بلکه روش اصلاح حالات و حرکات و عادات زیان آور بدن است. اگر دقت کنید می‌بینید که حتی ساده ترین حرکات معمول روزانه چون نشستن و برخاستن و گشودن در اتاق و غیره هر یک مجموعه ای از اعمال بسیار پیچیده و نیازمند هماهنگی‌ها و ترازهای دو سویه و دقیق گروه‌های عضلات فردی و جفتی هستند.

مدرسین روش الكساندر به شاگرد یا بیماری که نزد آنان می‌رود حالات و حركات غلط و غیرضروری و زیان آوری را که او در طول زندگیش بی‌تعقل یاد گرفته و همواره به شیوه عادتی اجرا می‌کند نشان می‌دهند و به او کمک می‌کنند حالات بدنی و الگوهای رفتاری اساسی و طبیعی خود را بازیابد.

به این طریق هماهنگی عصبی – عضلاتی او بهبود می‌یابد و انرژی و تندرستی او بهتر می‌شود. و اگر درد داشته باشد دردش تسکین می‌یابد. در ابتدای این فرایند و در حالی که حرکات و حالات بدنی قدیمی ترک می‌شوند و یا اصلاح می‌شوند، حرکات و حالات بدنی جدید قدری عجیب جلوه می‌کنند ولی پس از تمرین منظم و مداوم آنها بهبودهایی که همراه می‌آورند احساسی طبیعی و مطلوب در ذهن و تن شخص درمان گیر تولید می‌شود.

مدرس از شاگرد یا بیمار می‌خواهد که روی تختی چوبی دراز کشد. سپس از او می‌خواهد از هر حرکت واکنشی به ظاهر عادی در آن حالی که مدرس اعضای بدن او را دست می‌مالد خودداری کند. در طول جلساتی که مدرس اعضای متفاوت بدن تعلیم گیر یا درمان گیر را حرکت می‌دهد که آن‌ها را به صورت درست جدید در آورد و تنش‌های عادتی آن‌ها را رفع کند، او مجموعه ای از واژگان جدید درباره حرکات بدنی یاد می‌گیرد.

او یاد می‌گیرد که گروهی خاص از کلمات و آموزه‌ها را با حالاتی درست که مدرس در بدن او شکل می‌دهد تداعی کند یا پیوند دهد و این مجموعه همخوانی‌ها را او باید زمانی که دیگر نزد مدرس نمی رود ادامه دهد.

.

الکساندر درمانی چگونه عمل می‌کند؟

روش الکساندر در اساس به انسان می‌آموزد که بین حالات و حرکات گوناگون بدن خود چنان تمایزی گذارد که او را قادر کند بخش هایی از الگوهای رفتاری یاد گرفته را که در عملکرد طبیعی و مطلوب بدن دخالت‌های نابجا و غیر ضروری و زیان مند می‌کنند تشخیص دهد و باطل کند. برای درک بهتر این مساله بیایید به چند واقعیت اساسی بدن انسانی و حیوان بنگریم:

تحقیقات پژوهشگران روش الکساندر یافته‌های زیر را در باره این روش تایید می‌کنند:

  • حركات و واکنش‌های اساسی بدن که حالت عمومی بدن را شکل می‌دهند با دیگر نظام‌های حرکتی – واکنشی بدن مربوط هستند.
  • تحت شرایط زندگی نوین شهری، این حرکات را دیگر حرکات یاد گرفته شده و عادتی شده غلط یا غیر ضروری، از عملکرد طبیعی و صحیح باز می‌دارند که نتیجه اش روابط آشفته و زیان مند بین سروگردن و شانه‌ها و پشت و تنه بدن است.
  • آن گاه که این دخالت و بازدارندگی زیان مند به شخصی نشان داده و توضیح داده می‌شود، می‌توان به او یاد داد که با تغییر و تصحيح اعمال و حالات بدنی خود آن را باطل کند و بدن را به حالت طبیعی برگرداند.

تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ موردی از درد پشت گردن نیست که روش الکساندر آن را بهبود نبخشیده باشد. روش الکساندر در درمان سردرد میگرن، افسردگی و انواع اختلالات عصبی نیز مفید می‌باشد.

.

الکساندر درمانی چه کاربردی دارد؟

هدف اصلی الكساندر درمانی تصحیح حالات و حركات عادتی غلط و غیرضروری یا غیر طبیعی و زیان مند بدن است چون این روش احساس تندرستی آدمی را می‌افزاید، انرژی و تمرکز حواس او را بیشتر می‌کند، و در مواردی دردها و بیماری هایی خاص را تسکین یا بهبود می‌دهد.

به هر حال، روش الکساندر في نفسه روشی عرفانی- معنوی نیست و سرو کارش با فیزیک بدن ملموس انسان است. این روش در دستان مدرسی ماهر می‌تواند خیلی مفیدتر از فیزیوتراپی‌های معمول باشد.

.

آیا الکساندر درمانی مفید است؟

آن گاه که همه آثار زیان مند انقباض دایمی عضلات را فهمیدیم تازه خواهیم فهمید آن گزارش هایی که می‌گویند مردمی که یاد گرفته‌اند تنفس صحیح تر و عمیق تر از پیش کنند و یاد گرفته‌اند عضلات خود را در حالت طبیعی آرامش و انبساط نگه دارند احساس تندرستی بهتر و تعادل ذهنی – جسمی بهتر از پیش می‌کنند چه معانی دارند.

درک این مساله همچنین روشن می‌کند چرا مردمی که حالت آرام طبیعی و عضلات منبسط و توجه دقیق دایمی به وضعیت و حرکات بدن خود دارند واقعیات همه چیز محیط را بهتر از همنوعان خود می‌فهمند، تیز هوش ترند، حافظه قوی تر دارند، زود خشمگین نمی شوند، پرخاشگری عاطفی نمی کنند، و به طور کلی همواره دقیق تر و دوست داشتنی تر از همنوعان منقبض و در خود فرو افتاده و کم توجه خود هستند.

الکساندر درمانی نوعی روش خودیاری قابل تعلیم است که امن و کم هزینه است و می‌تواند هزینه خدمات پزشکی برای خانواده و كل جامعه را خیلی کاهش دهد و اعتبار نظام پزشکی موجود را بیشتر کند بنابراین شایسته توجه و پسند بیشتر همگان است.

.
منابع: https://aydana.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت