تر حلوا (طرز تهیه)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
مواد لازم تر حلوا
نشاسته گل 1 پیمانه
آرد برنج ½ پیمانه
شیر 6 پیمانه
آب 4 پیمانه
گلاب 1 پیمانه
شکر دو پنجم پیمانه
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری

دستور تهیه تر حلوا

مرحله اول

ابتدا آب و نشاسته را با هم مخلوط می‌کنیم، سپس آنرا از صافی رد می‌کنیم و در یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. در ادامه آرد برنج را به همراه شیر به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس شکر را اضافه می‌کنیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

مرحله دوم

حالا مواد را به صورت متداوم هم می‌زنیم تا بوی خامی نشاسته و آرد برنج از بین برود و به خوبی پخته شوند. در ادامه گلاب را اضافه می‌کنیم و هم زدن را ادامه می‌دهیم. مواد را باید حدی مخلوط کنیم که کاملا غلیظ شوند.

مرحله سوم

برای تست غلظت مواد با چنگال روی مواد می‌کشیم اگر جای چنگال باقی ماند یعنی غلظت مواد مناسب است. زمانی که غلظت مایه حلوا به حد کافی رسید آنرا از روی حرارت بر می‌داریم و نصف آنرا داخل قالب چرب شده می‌ریزیم و با پشت قاشق آنرا صاف می‌کنیم.

 

مرحله چهارم

حالا زعفران دم کرده را به باقیمانده مایه حلوای اضافی می‌کنیم و مجددا قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم تا به غلظت کافی برسد. پس از اینکه مایه حلوای به غلظت رسید انرا روی حلوای سفید رنگ می‌ریزیم و با قاشق صاف می‌کنیم.

مرحله پنجم

حالا حلوا را در دمای محیط قرار می‌دهیم تا کاملا خنک شود، سپس روی آنرا با سلفون می‌پوشانیم و آنرا در یخچال قرار می‌دهیم تا آماده شود. بعد از 6 ساعت حلوا را از یخچال خارج کرده و به شکل دلخواه برش می‌زنیم.

مرحله ششم

برای زیباتر شدن حلوا توصیه می‌شود آنرا مانند مسقطی به شکل لوزی برش بزنید. پس از اینکه حلوا را برش زدیم آنرا به آرامی در ظرف مورد نظرمان می‌چینیم و با خلال پسته و یا هر چیز دیگر به سلیقه خود تزیین می‌کنیم.

نکات پخت تر حلوا

ترک خوردن تر حلوا

خیلی از کسانی که این حلوا را می‌پزند با مشکل ترک خوردن حلوا روبرو می‌شوند. یکی از اصلی ترین دلایل ترک خوردن تر حلوا این است که پس از اماده شدن فورا در یخچال قرار داده می‌شود، که همین امر باعث ترک خوردن آن می‌شود.

یکی دیگر از دلایل ترک خوردن حلوا این است که زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد روی ان سلفون کشیده نمی شود و مهم ترین دلیل ترک خوردن تر حلوا این است که زمانی که هنور حلوا به غلظت مناسب نرسیده است از روی حرارت برداشته می‌شد.

منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت