اصطلاح (مدل) و (نسخه اولیه) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اصطلاح (مدل) و (نسخه اولیه) در نقاشی
در این مطلب به معرفی و بررسی دو اصطلاح «مدل» و «نسخه اولیه» می‌پردازیم.

مدل (Modello)

مدل نسخه مینیاتوری هر پروژه هنری و مراجعی برای نسخه بزرگ‌تر و نهایی است. در هر زمینه از هنر، مدل‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شوند.
ماکت‌ها (Maquettes) مدل‌های کوچکی از مجسمه‌اند. ماکت‌ها عموما دارای جزییات کار اصلی نیستند و معمولا یک طرح کلی از مجسمه نهایی را نمایش می‌دهند.
طرح (Schizzo) بسیار شبیه کارتون است؛ اما در زمینه اجرا تفاوت‌هایی با هم دارند. واژه فرانسوی Schizzo به معنی درفت اولیه از هر ایده نقاشی است که به طور کلی و حدودی روی کاغذ نقاشی شده باشد. در حالی که کارتون‌ها نقاشی‌های کامل، رنگی و واقعی‌اند که در اندازه‌های کوچک کشیده می‌شوند.
ریکوردو (Ricordo) یک واژه ایتالیایی است در دوران رنسانس، زمانی که کارگاه‌های هنری بسیاری برای پروژه‌های بزرگ و هر نوع اثر هنری دایر بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کارگاه‌های هنری از هر کار انجام شده‌شان، یک نسخه مینیاتوری برای داشتن سوابق، تهیه و نگهداری می‌کردند. به این سوابق در زبان ایتالیایی ریکوردو می‌گفتند.

نسخه اولیه (Prime Version)

هر قطعه اثر هنری از هر شکلی از هنر می‌تواند تکرارها و یا نسخه‌های بسیاری داشته باشد. گاهی از هنرمند درخواست می‌شود برای مکان‌های مختلف نسخه‌های متعددی از کار خود تهیه کند. گاهی باید اشتباهات کار اولیه اصلاح شود و گاهی لازم است برای ایجاد تنوع یک نسخه از همان کار با زمینه‌ای متفاوت خلق شود.
برای مثال هنرمند سوییسی آرنولد بوکلین (Arnold Bocklin) پنج نسخه از نقاشی معروفش «جزیره مرگ» (Isle of the Dead) نقاشی کرده بود. مثال دیگر نقاشی جیغ اثر ادوارد مانک (Edvard Munch) است که شامل پنج نسخه که یکی از آن‌ها لیتوگراف است می‌شود.
کلمه Prime از کلمه لاتین Primus گرفته شده که به معنی اولین یا اولیه است. بنابراین به معنی اولین نسخه هر مجموعه آثار هنری است.
در اینجا شما نسخه اولیه نقاشی «جزیره مرگ» که در بالا به آن اشاره کردیم، را مشاهده می‌کنید. این نسخه یک نقاشی رنگ روغن روی بوم است که در سال 1880 نقاشی شده است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت