اصطلاح (ترونی) و (تصاویر مسئله) در نقاشی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اصطلاح (ترونی) و (تصاویر مسئله) در نقاشی
در این مطلب به تعریف دو اصطلاح «ترونی» و «تصاویر مسئله» خواهیم پرداخت.

ترونی (Tronie)

همان طور که در مطالب قبلی اشاره شد، ترونی محصولی از دوران طلایی هلند است. پیش از دوران طلایی (قرن هفدهم) در هلند، مردم از اینکه خودشان را در پرتره ببینند وحشت داشتند. فشار اجتماعی آن‌ها را وادار می‌کرد که برای پرتره بسیار ساکن، خشک و بدون احساس بایستند.
زمانی که این سد در دوران طلایی هلند شکسته شد، ترس و محدودیت از بین رفت و هنرمندان نقاشی احساسات پنهان مردم روی بوم‌ها را آغاز کردند. طبقه و مقام اجتماعی فرد سوژه اهمیت چندانی نداشت. تنها به تصویر کشیدن احساسات طبیعی و منحصربفرد حائز اهمیت بود.
این ژانر جدید پرتره که بر احساسات انسان تمرکز داشت «ترونی» نام گرفت. رامبراند و ورمیر هنرمندان هلندی بودند که برای نقاشی پرتره ترونی خودشان مشهورند. از مشهورترین ترونی‌ها می‌توان به «دختری با گوشواره مروارید» اثر ورمیر اشاره کرد. در تصویر نمونه‌هایی از ترونی را مشاهده می‌کنید.

تصاویر مسئله (Problem Pictures)

تصاویر مسئله لحظه‌ای از یک اتفاق را به تصویر می‌کشند که بیش از یک معنی از آن‌ها برداشت می‌شود. درک این گونه نقاشی‌ها می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد به طوری که در نهایت نمی‌توانید به نتیجه‌ای برسید و این به دلیل انتخاب هنرمندانه و هوشمندانه نقاش از لحظه‌ای است که می‌تواند معانی و تعابیر متفاوتی را به ذهن مخاطب بیاورد.
در اینجا مشهورترین مثال تصویر مسئله را می‌بینید: «و آخرین بار چه زمانی پدرت را دیدی؟» اثر ویلیام فردریک ایمز (William Frederick Yeames)
نمایندگان پارلمان در حال پرسیدن سوالی از پسر یک اشراف‌زاده هستند تا بتوانند محل پدرش را پیدا کنند. چیزی که این نقاشی را به یک تصویر مسئله تبدیل می‌کند، پاسخ احتمالی پسر است. هنرمند تصور پاسخ احتمالی پسر کوچک را بر عهده بیننده گذاشته است.
پسرک به احتمال زیاد محل اختفای پدرش گفته است و پیامدهای ناگواری برای خانواده‌اش ایجاد کرده است یا به دلیل امنیت پدرش ممکن است دروغ گفته باشد. اگر کمی بیشتر بخواهیم به ماجرا پر و بال بدهیم، ممکن است پسر ساکت مانده باشد و یا مانند خواهرش که در سمت چپ ایستاده شروع به گریه کند و از ارائه هر پاسخی سر باز بزند.
نقاش این اثر لحظه مورد نظر را با دقت انتخاب کرده است و شخصیت‌ها به شکل قابل توجهی نقاشی کرده بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به جواب احتمالی پسر داشته باشد.
بنابراین یک نقاشی تصویر مسئله نمایان‌گر لحظه‌ای از یک ماجرا است که مفاهیم مبهمی در خود نهفته دارد.
دیگر نقاشی تصویر مسئله معروف «قاتل شهر کمدن» (The Camden Town Murder) اثر والتر سیکرت (Walter Sickert) است. در تئاتر نیز نمایش‌هایی به همین شکل وجود دارد که ذهن مخاطب را با اتفاقات متعددی که ممکن است رخ دهد مشغول می‌کند و در نهایت پاسخی به هیچ یک نمی‌دهد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت