کلاس مهد کودک را چطور کنترل کنیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
◉ مدیریت کردن کلاس مهد کودک برای هر معلم یا مربی می‌تواند یک چالش باشد. کنترل کردن بچه‌های کم سن و سال که تمرکز پایینی دارند و پر از انرژی هستند، به برنامه‌ریزی و استراتژی نیاز دارد. یکی از مواردی که باید مد نظر قرار دهید این است که کلاس مهد کودک نیم روز یا تمام روز است. این در برنامه‌ریزی‌های شما تاثیر زیادی دارد چون ممکن است در مورد دوم با دو گروه سنی از کودکان سر و کار داشته باشید.

◉ داستان خواندن موثرترین روش برای سرگرم کردن کودکان این گروه سنی است. برای آن‌ها داستان بخوانید و این کار را به شکل تعاملی انجام دهید تا در داستان درگیر شوند. فقط داستان را نخوانید، بلکه در مورد آن از کودکان سوال بپرسید. اگر داستان مصور است، عکس‌ها را به آن‌ها نشان دهید. از کودکانی که به نقش بازی کردن علاقه دارند بخواهید شخصیت‌های داستان را انتخاب کنند. اگر کودکان هنگام گوش دادن به داستان فعال نباشند، علاقه‌ی‌شان را به آن از دست می‌دهند. کودکان خیلی زود خسته می‌شوند پس بهتر است آن‌ها را مشغول نگه دارید.

◉ رنگ کردن یکی دیگر از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی کودکان است که می‌توانید در کلاس انجام دهید. در مهد کودک باید بتوانید برای مدتی طولانی سر بچه‌ها را گرم کنید و کتاب‌های رنگ آمیزی این امکان را فراهم می‌کنند. برای آن‌ها جای کافی در نظر بگیرید که بتوانند روی تکالیف‌شان کار کنند و مزاحم یکدیگر نشوند. فعالیت‌ باید به قدری چالش برانگیز باشد که برای مدتی سر گرم شوند. به کودکان بگویید هر کسی بهتر رنگ کند جایزه خواهد گرفت. جایزه چیزی کوچک مثل یک مداد، لا کتابی و حداکثر یک کتاب باشد. این کار باعث می‌شود که برای انجام تکالیف انگیزه داشته باشند.

◉ گوش دادن به موسیقی می‌تواند یکی دیگر از فعالیت‌های کلاس مهد کودک باشد. کودکان عاشق رقصیدن و تحرک هستند، فقط باید برای آن‌ها فضای کافی فراهم کنید که به هم نخورند و آسیب نبینند. موسیقی که انتخاب می‌کنید باید برای کلاس و گروه سنی کودکان مناسب باشد. رقصیدن باعث می‌شود مقدار زیادی از انرژی کودکان تخلیه شود. نواختن موسیقی توسط مربی هم می‌تواند برای کودکان جالب باشد.

◉ استفاده از کامپیوتر هم برای سن بچه‌های مهد کودک غیر معمول نیست. امروزه‌ بچه‌ها کاملا با فناوری درگیر هستند و استفاده از کامپیوتر در کلاس مهد کودک می‌تواند برای آن‌ها جالب و سرگرم‌کننده باشد. وب‌سایت‌های بازی و پازل مناسب را پیدا کنید که ارزش آموزشی هم داشته باشند. با این کار علاوه بر سر گرم کردن کودکان، به آن‌ها آموزش هم داده‌اید و به تکامل فکری‌شان کمک کرده‌اید.

◉ بچه‌ها عاشق خوراکی و غذا خوردن هستند. بهتر است کودکان غذای‌شان را از خانه بیاورند تا دچار حساسیت‌های غذایی نشوند. زمان غذا خوردن نقش زمان استراحت را برای کودکان و مربی نیز دارد. این فعالیت مثل فعالیت‌های دیگر طولانی نیست، اما باعث می‌شود کودکان دوباره انرژی بگیرند و بتوانند فعالیت‌های جدید انجام دهند.

.

نکات مهم

◉ برای این‌که بتوانید بچه‌های مهد کودک را کنترل کنید، آن‌ها را هدف‌دار مشغول نگه دارید. هر چه بیشتر سرشان گرم باشد، برای مربی بهتر است. برنامه‌ریزی کنید و برنامه‌های خود را پیاده کنید. اگر این کار را انجام دهید در کنترل کلاس مهد کودک موفق خواهید بود. کودکان در این سن فقط نیاز دارند به آن‌ها اهمیت بدهید و اگر سرگرم‌شان کنید، این تاثیر را روی آن‌ها خواهید گذاشت.

◉ محیطی به وجود بیاورید که برای موفق شدن باشد نه شکست خوردن.

◉ برای کودکان فرصت درگیر شدن در فرایند یادگیری را فراهم کنید.

◉ یادتان باشد که شما مسئول بچه‌های کلاس هستید. حادثه اتفاق می‌افتد، فقط تمام تلاش‌تان را برای جلوگیری انجام دهید. اگر کودکان را سرگرم کنید کنترل آن‌ها را به دست خواهید گرفت.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت