آموزش نگارش جملات ساده به بچه‌های مهد کودک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
آموزش نگارش به بچه‌های مهد کودک مربیان را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند چون هنگامی که بچه‌ها پا به این کلاس می‌گذارند، در مهارت‌های نگارشی اختلافات زیادی با هم دارند. مثلا برخی از آن‌ها می‌توانند در مهد کودک کلمات ساده را بخوانند و بنویسند اما برخی دیگر در تشخیص حروف هم مشکل دارند. مربی مهد کودک وقتی مطمئن شد همه‌ی بچه‌ها حروف و صداها را به خوبی یاد گرفته‌اند، می‌تواند آموزش نگارش را هم در برنامه‌ی کاری خود بگنجاند.
.

کار را با آموزش ساختار جمله شروع کنید

بچه‌های مهد کودک باید آموزش ببینند و یاد بگیرند که جمله یک مفهوم فکری کامل است. برای آموزش آن می‌توانید کلمه‌ی «گربه» را مثال بزنید و به بچه‌ها بگویید که این کلمه هیچ چیز در مورد قیافه‌ی گربه یا کاری که انجام می‌دهد نمی‌گوید. بعد بگویید «گربه زیر نور خورشید می‌خوابد.» بگویید که این جمله به چه صورت اطلاعات بیشتری را در مورد گربه به ما می‌دهد. بچه‌ها را در مهد کودک تشویق کنید که هر کس یک جمله بسازد و با صدای بلند بگوید تا شما آن را روی تخته بنویسید. به بچه‌ها یادآوری کنید که در جمله برای انتقال اطلاعات به بیش از یک کلمه نیاز داریم. سپس علامت سوال و نقطه را به آن‌ها آموزش دهید. شکل و نحوه‌ی نوشتن آن‌ها را روی تخته نشان دهید و با بیان چند مثال آموزش دهید چه موقع باید از هر کدام استفاده کنیم. حتما تاکید کنید که جمله بدون این علامت‌های پایانی کامل نیست. در بحث آموزش این فرآیند را نگارش تعاملی می‌نامند. این روش آموزش مثال‌های ملموسی را به بچه‌ها ارائه می‌دهد و باعث آموزش و تقویت مهارت‌های نگارشی آن‌ها می‌شود.

.

کامل کردن جملات ناقص

چند جمله‌ی ناتمام به بچه‌های مهد کودک بدهید و از آن‌ها بخواهید کامل‌شان کنند. جملات ناقص را روی تخته بنویسید و از آن‌ها بخواهید وارد دفتر خود کنند. چند مثال برای بچه‌ها بزنید تا با نحوه‌ی انجام کار آشنا شوند. روی تخته بنویسید «من ……. می‌خواهم» و از بچه‌ها بخواهید این جمله را با کلمه‌ای مانند «شکلات»، «اسباب بازی» یا «ناهار» کامل کنند. بعد آن‌ها را تشویق کنید جملات ناقص دیگری را که روی تخته نوشته‌اید در دفتر خود بنویسند و کامل کنند. یکی از این جملات ناقص می‌تواند «من  …………. دوست دارم.» باشد. بعد از آن‌ها بخواهید این جمله را با کلمه‌ای مثل «سگ»، «پیتزا»، «مدرسه» یا «فوتبال» کامل کنند. یادآوری کنید و آموزش دهید که جمله با نقطه یا علامت سوال کامل می‌شود.

.

کلمات توصیفی را به جمله اضافه کنید

وقتی بچه‌ها نحوه‌ی کامل کردن جملات ناقص را با افزودن یک کلمه را در مهد کودک یاد گرفتند نوبت به آموزش توصیف آن کلمات می‌رسد. روی تخته جمله‌ی ناقص «من ………….. دوست دارم.» را بنویسید. از بچه‌ها بخواهید این جمله را با کلمه‌ای مثل «گربه»، «سگ» یا «ساندویچ» کامل کنند. وقتی کلماتی را که بچه‌‌ها پیشنهاد می‌دهند در جای خالی می‌نویسید، بین آن کلمه و فعل «دوست دارم» یک جای خالی بگذارید تا بتوانید کلمه‌ی توصیفی یا همان صفت را در آن قرار دهید. سپس بچه‌ها آموزش دهید و آن‌ها را تشویق کنید تا با یک کلمه آن چیزی را که دوست دارند توصیف کنند. این کلمه‌ی توصیفی می‌تواند «سفید»، «بزرگ»، «پشمالو» یا «خوشمزه» باشد. از بچه‌ها بخواهید تا این کلمات توصیفی را به جملات خود اضافه کنند تا جالب‌تر شود. به‌عنوان مثال، ممکن است یکی از بچه‌ها کلمه «سفید» را به جمله‌ی « من  سگ دوست دارم» اضافه کند تا به صورت « من سگ سفید دوست دارم» در بیاید.

.

ایده‌های بدهید تا در مورد آن جمله بنویسند

در این روش از آموزش وقتی بچه‌ها یاد گرفتند که نوشتن یک جمله‌ی ساده به چه صورت است به آن‌ها ایده بدهید و اجازه بدهید بدون کمک شما یک جمله‌ی کامل بنویسند. ایده‌هایی که مورد علاقه‌ی بچه‌های مهد کودک  است می‌تواند تاثیر زیادی در یادگیری و تمایل آن‌ها برای نوشتن داشته باشد. مثلا می‌توانید به آن‌ها بگویید یک جمله در مورد غذا، خواهر یا برادر و یا سفر مورد علاقه‌ی خود  بنویسند. در کلاس‌های مهد کودک از بچه‌ها بخواهید جملات خود را برای شما بخوانند تا بتوانید اجزای مختلف آن‌ها را بررسی کنید و به آن‌ها آموزش دهید که از کلمات توصیفی و نقطه یا علامت سوال استفاده کنند.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت