روش‌هایی برای آموزش مفاهیم نیرو و حرکت به کودکان مهد کودک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
بچه‌های مهد کودک نیز تحرک داشتن و تکان دادن اشیاء را دوست دارند و علم فیزیک تنها برای بزرگسالان نیست. از این علاقه‌ی ذاتی کودک استفاده کنید و به کودکان مفاهیم نیرو و جنبش را آموزش دهید. دانش‌آموزان شما می‌دانند که اگر پاهای خود را جمع کنند بیشتر می‌تواند بپرند، یا اگر لباس لیز بپوشند راحت‌تر روی زمین سر می‌خورند. بچه‌های مهد کودک را تشویق کنید با فعالیت‌های مختلف به دنبال نیرو و جنبش باشند؛ هم‌چنین سعی کنید طی روز این آموزش‌ها را در مهد کودک تکرار کنید.
.

حرکت

بچه‌های مهد کودک می‌توانند به دنبال راه‌هایی برای حرکت اشیاء باشند. اشیاء می‌توانند سریع یا آهسته، صاف یا کج، رو به جلو یا عقب، رو به بالا یا پایین یا دایره‌وار حرکت کنند. به هر کودک یک شی بدهید. به آن‌ها بگویید طبق فرمان شما اشیاء را حرکت دهند. بچه‌ها را به بیرون از کلاس مهد کودک برده و از آن‌ها بخواهید در جهت‌های مختلف حرکت کنند. هم‌چنین به‌نوبت از دانش‌آموزان بخواهید کنترل گروه را در دست گرفته و فرمان حرکت در جهت‌های مختلف را بدهند.
.

هل دادن یا کشیدن

توضیح دهید که قرار است از نیرو (چه هل دادن یا کشیدن) برای حرکت دادن شیء استفاده شود. به بچه‌ها کشیدن یا هل دادن را نشان دهید. یکی از بچه‌های مهد کودک را به جلوی کلاس آورده و عبارت کشیدن یا هل دادن را در گوش او زمزمه کنید. باقی کلاس باید حدس بزنند وی در حال انجام کدام حرکت است. به‌نوبت این کار را تکرار کنید.
.

آزمایش با نیرو و حرکت

محیطی را برای انجام آزمایش‌های نیرو و حرکت برای بچه‌های مهد کودک فراهم کنید. این محیط باید شامل سطوح شیب‌دار با مواد مختلف مانند نرم، زبر یا موکت و اشیای گرد باشند. از آن‌ها بخواهید بدون تماس دست، برای نمونه با فوت کردن اشیا را به حرکت دربیاورند. از آن‌ها سؤال کنید که آیا وزن شی نیز حرکت آن را روی سطوح صاف یا شیب‌دار آسان‌تر می‌کند یا سخت‌تر؟
.

نیروهای مغناطیسی

به کودکان مهد کودک انواع آهن‌ربا نشان دهید و نام آن‌ها را بگویید. حالا آهن‌ربا و فلزاتی که به آن جذب می‌شوند را به کلاس ببرید تا بچه‌ها با آن‌ها آزمایش کنند. به بچه‌های مهد کودک اجازه دهید با تحقیق عملی متوجه شوند کدام قطعات جذب شده و کدام قطعات جذب آهن‌ربا نمی‌شوند. توضیح دهید که زمین یک آهن‌ربای بزرگ است؛ قطب‌های زمین را به آن‌ها نشان داده و نحوه‌ی کار با قطب‌نما را توضیح دهید.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت