نحوه آموزش نوشتن حروف الفبا به بچه‌های مهد کودک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
◉ بیشتر بچه‌ها بین سنین 2 تا 4 سال کم کم شروع به شناسایی حروف الفبا می‌کنند. بچه‌هایی که حروف الفبا را تشخیص می‌دهند، می‌توانند شروع به یادگیری نوشتن آن‌ها کنند. با صرف کمی وقت و حوصله می‌توانید نوشتن حروف الفبا را به بچه‌های مهد کودک آموزش دهید.

◉ به کودک برگه‌های سفید کاغذ بدهید و او را تشویق کنید وسایلی مثل مداد شمعی، گچ، مداد یا قلمو را در دست نگه دارد و با آن‌ها بازی کند. اجازه بدهید برگه‌ی کاغذ را خط خطی کند. این کار به هماهنگی عضلات دست کودک کمک می‌کند و یکی از فاکتورهای آموزش نوشتن به اوست. خط خطی کردن باعث بهبود هماهنگی عضلات کودک می‌شود. هماهنگی عضلات اساس تنظیم حرکات صحیح انگشت و یادگیری نوشتن حروف الفبا است. هم‌چنین می‌توانید به بچه‌ها تمرین نقاشی یا پر رنگ کردن خطوط تصاویر بدهید. کشیدن خطوط مستقیم و دایره‌ای هنگام نقاشی، نوشتن حروف الفبا را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کند.

◉ برگه‌هایی که تصاویر روی آن‌ها به صورت نقطه چین چاپ شده است به کودک خود بدهید و از او بخواهید این نقطه‌ها را به‌هم وصل کند. می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم التحریر، کتاب‌ حاوی تصاویر نقطه چین تهیه کنید و به کودک خود بدهید تا با آن تمرین کند. هر  چقدر این گونه تمرین‌ها را بیشتر انجام دهد نوشتن حروف الفبا برای او راحت‌تر خواهد بود.

◉ با معلم آینده‌ی فرزند خود در مهد کودک یا کسی که با سبک کاری مهد کودک آشناست صحبت کنید. اگر بدانید مهد کودک با چه سبکی حروف الفبا را آموزش می‌دهد بهتر می‌توانید با فرزند خود کار کنید و سردرگم نخواهید شد.

◉ به فرزند خود برگه‌ای را که حروف الفبا بر روی آن به صورت نقطه چین چاپ شده‌اند بدهید. او قبلا وصل کردن شکل‌ها و خطوط را تمرین کرده است و حالا آمادگی این را دارد که نقطه‌چین‌های حروف الفبا را به هم وصل کند. برای این تمرین هم می‌توانید دوباره سری به فروشگاه لوازم التحریر بزنید و یک کتاب حاوی حروف نقطه چین تهیه کنید. همان طور که کودک مداد را روی حرف حرکت می‌دهد و نقطه‌چین‌های آن را به هم وصل می‌کند، نام آن حرف و چند کلمه‌ای که با آن حرف شروع می‌شوند را به او بگویید. به این ترتیب کودک با تمام حروف آشنایی پیدا می‌کند. وقتی کاملا یاد گرفت مداد را روی حرف حرکت دهد یک کاغذ سفید به او بدهید و از او بخواهید آن حرف را روی برگه بنویسد.

◉ نوشتن را روی ماسه تمرین کنید. در یک جعبه با دهانه‌ی عریض ماسه بریزید. از کودک بخواهید به دست شما نگاه کند و با انگشت به آهستگی حرف «آ» را روی شن بنویسید. از او بخواهید  انگشتش را روی حروفی که نوشته‌اید بکشد. در صورت نیاز او را راهنمایی کنید و اگر باز هم نتوانست دوباره بنویسید تا مسیر حرکت انگشت را یاد بگیرد. دست خود را روی ماسه بکشید و حرفی را که نوشته بودید پاک کنید. از او بخواهید همان حرف را روی ماسه بنویسد. اگر نتوانست او را دوباره راهنمایی کنید تا این کار را یاد بگیرد. هر وقت نوشتن حرف «آ» را یاد گرفت سراغ حرف «ب» بروید و تا آخرین حرف الفبا این کار را ادامه دهید.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت