چطور با بچه‌های بدقلق مهد کودک رفتار کنیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
بچه‌های مهد کودک سرزنده، کنجکاو و مهربان هستند و با توانایی‌ها و خلاقیت‌های خود دل معلم‌شان را شاد می‌کنند. بچه‌های مهد کودک در کنار علاقه‌ی شدیدشان به یادگیری، ممکن است گاهی اوقات بد خلق شوند و به اصطلاح بد قلقی کنند. معلمان مهد کودک باید یاد بگیرند چطور با این بچه‌ها رفتار کنند و نسبت به شیطنت‌هایی که انجام می‌دهند چه عکس‌العملی نشان دهند. روش‌هایی وجود دارد که معلم مهد کودک با استفاده از آن‌ها بسیار ساده‌تر بچه‌ها را کنترل خواهد کرد.
.

پیدا کردن دلایل ریشه‌ای

پیدا کردن دلایل ریشه‌ای رفتارهای بد بچه‌ها اولین قدم در حل کردن این مشکل است. وقتی بدانید بچه چرا بدقلقی می‌کند، به راحتی خواهید توانست راه حلی برای مشکل او پیدا کنید. برای مثال، بچه‌ای که فقط صبح‌ها بد اخلاق است احتمالا صبحانه‌ به اندازه‌ی کافی نمی‌خورد. از او بپرسید اگر صبحانه خورده، چه چیزی خورده است. پس از صحبت کردن با کودک، والدین او را تشویق کنید تا صبحانه‌ای کامل و مغذی به او بدهند.

.

طراحی کلاس مهد کودک

کلاس مهد کودک را طوری طراحی کنید که محیطی آرام برای یادگیری باشد. دیوارها را با عکس پر نکنید چون دکوراسیون کلاس مهد کودک روی رفتار بچه‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد. یک برنامه روزانه بنویسید و آن را اجرا کنید، این برنامه باعث می‌شود بچه‌هایی که در تمرکز کردن مشکل دارند بهتر بتوانند این کار را انجام دهند. یادتان باشد کلاس مهد کودک در کنار سازمان‌دهی باید فعالیت‌های سرگرم‌کننده هم داشته باشد.

.

جایزه دادن

معمولا اگر بچه‌ها انگیزه داشته باشند خوب رفتار می‌کنند. پس یک سیستم امتیاز دهی برای آن‌ها ایجاد کنید و به برندگان جایزه بدهید. برای مثال، می‌توانید برای بعضی کارها مثل گوش دادن به حرف معلم 5 امتیاز و برای ساکت بودن و در صف ایستادن 3 امتیاز در نظر بگیرید. وقتی یکی از بچه‌ها به امتیازی از پیش تعیین شده مثل 25 رسید، به او یک جایزه‌ی کوچک بدهید. امتیاز گرفتن به بچه‌ها کمک می‌کند ساده‌تر بتوانند رفتارهای بد خود را کاهش دهند.

.

درگیر کردن بچه‌ها

فعالیت‌های فیزیکی باعث می‌شود بچه‌های مهد کودک درگیر شوند و از وقتی که می‌گذرانند لذت ببرند. در روش تدریس خود از هنر بهره بگیرید و آزمایشات علمی ساده در کلاس انجام دهید و برای تدریس ریاضی از دومینو استفاده کنید. برنامه‌ی کلاس را طوری طراحی کنید که بچه‌ها در یک روز در خصوص چند موضوع مختلف اطلاعات کسب کنند تا کلاس برای‌شان خسته‌کننده نشود. داستان‌های هیجان‌انگیز توجه بچه‌ها را جلب می‌کنند و تخیل آن‌ها را به کار می‌اندازند.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت