راه‌هایی برای فرستادن کودکان بی‌رغبت به مهد‌ کودک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
 برخی از کودکان همیشه از حضور در مهد کودک گلایه و در خصوص رفتن به مهد کودک اظهار بی‌میلی می‌کنند. والدین این فرزندان همیشه از این موضوع ناراحت بوده و به‌دنبال راهی هستند که بتوانند کودکان خود را نسبت به مهد کودک خوش‌بین کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید که از این‌گونه رفتارهای کودک‌تان دلخورید، نگران نباشید. فرزند شما تنها کسی نیست که این مشکل را دارد. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید نگاه فرزند خود را نسبت به مهد کودک تغییر داده و به رغبت و میل آنان نسبت به رفتن به مهد کودک بیافزایید.
.

تنظیم یک برنامه دقیق برای ایجاد انگیزش در کودکان

 بهتر است ابتدا یک برنامه‌ی مدون برای زمان خواب و بیداری کودک‌تان تهیه کنید تا هنگام رفتن به مهد کودک احساس خواب آلودگی نداشته باشد. بهتر است قبل از خواب لباس‌ها و غذای روز بعد او را به کمک فرزندتان آماده کنید. در نظر داشته باشید این کار را فرزند شما انجام دهد و شما تنها به راهنمایی کردن او مبادرت بورزید. این کار را نیز در صبح، قبل از مهد کودک رفتن انجام دهید. به او بگویید چه بپوشد و چه اقداماتی برای رفتن به مهد کودک انجام دهد. نظم و برنامه‌ریزی برای رفتن به مهد کودک یکی از راه‌های ترغیب کودکان برای ماندن در آن‌جا است.
.

خواندن کتاب در خصوص مهد کودک

والدین کودکان کم‌میل به رفتن به مهد کودک می‌توانند با مطالعه‌ی کتاب‌‌‌هایی در خصوص مهد کودک به اطلاعات خود در این زمینه افزوده و قادر خواهند بود در خصوص سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مفرح در مهد کودک با فرزندان خود صحبت کنند و آن‌ها را به ماندن در مهد کودک ترغیب نمایند.
.

عکس خانوادگی خود را در کیف کودکان بگذارید

 عکس‌های خانوادگی خود را در کیف فرزندان‌تان قرار دهید. این تصاویر می‌توانند به کودکانی که دچار دلتنگی شده‌اند کمک شایانی کنند.
.

با کودک‌تان در مهد کودک بازی کنید

 همراه با کودک‌تان در زمین بازی مهد کودک به بازی شادی بپردازید. در آن روز از آن‌ها بخواهید مکان بازی مورد علاقه خود را به شما نشان دهد و در آن نقطه با او بازی کنید و در طول هفته از او بخواهید تا داستان این روز را برای شما بازگو کند.
.

به او انرژی مثبت بدهید

بسیاری از والدین از بابت این‌که فرزندان خود را به مدرسه یا مهد کودک می‌فرستند نگران هستند. این نگرانی ممکن است بر روی فرزندتان تأثیر بگذارد. به جای این‌که این ترس را به آن‌ها انتقال دهید، بهتر است در خصوص نکات مثبت رفتن به مهد کودک با آن‌ها صحبت کنید. به‌طور مثال می‌توانید از دوستان جدید یا تفریحاتی که می‌توانند در مهد کودک انجام دهند با آنان حرف بزنید. به یاد داشته باشید وقتی که فرزندتان را به مهد کودک می‌فرستید با لبخند او را بدرقه کنید تا احساس مثبتی در خصوص مهد کودک رفتن به او القا کنید.
.

پس از تحویل کودک بلافاصله از مهد کودک خارج شوید

 هیچ‌گاه سعی نکنید پس از تحویل کودک، در ورودی مهد کودک منتظر بمانید تا او به داخل مهد کودک برود. حتی اگر در حال گریه کردن باشد باز هم پس از تحویل آن به مسئول مهد کودک به سرعت از آن‌‌جا خارج شوید.
.

کودکان‌تان را به خانه برنگردانید

درصورتی‌که فرزندتان نمی‌خواهد در مهد کودک بماند او را به خانه نبرید. حتی اگر برای خانه رفتن گریه می‌کند نباید تسلیم خواسته او شوید. تسلیم خواسته او شدن به این معنی است که او از این پس با گریه می‌تواند به همراه پدر یا مادر خود به خانه برگردد. کودکان به دلیل دلتنگی پدر و مادر خود حداکثر 5  تا 10دقیقه گریه می‌کنند و پس از آن دوباره آرام می‌گیرند. در این مدت باید تلاش کنید که تسلیم آن‌ها نشوید.
.

با مربی مهد کودک در‌ تماس باشید

 تماس با مربی مهد کودک می‌تواند کمک زیادی را در پی داشته باشد. به‌طور مثال اگر کودک‌تان را در حال گریه کردن به مربی مهد کودک سپرده و از آن‌جا خارج شدید، بهتر است با مربی او تماس گرفته و اطلاعاتی در خصوص علایق و سرگرمی‌های فرزندتان به او بدهید تا از آن برای آرام کردن فرزند‌تان استفاده کند. به‌طور مثال می‌توانید کتاب مورد علاقه یا حیوانات خانگی کودک‌تان را معرفی کنید تا مربی مهد کودک با تهیه کتاب یا پرسش در مورد حیوانات خانگی بتواند فرزندتان را آرام کرده و  بتواند رابطه‌ای صمیمی و خوب با او برقرار کند.
.

تماس با مشاور

اگر با انجام کارهای ذکر شده هم‌چنان فرزندتان تمایل به رفتن به مهد کودک و ماندن در آن‌جا را ندارد، بهتر است با مشاورین کودک تماس گرفته و از آن‌ها برای رفع این مشکل کمک بخواهید. مطمئن باشید آن‌ها با بررسی شرایط مهد کودک، فرزندان و والدین آن‌ها، راه‌هایی برای کمک به شما پیدا خواهند کرد.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت