کیفیت کار معلم مهد کودک را چطور ارزیابی کنیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
مهد کودک برای کودکان اولین قدم در مسیر طولانی یادگیری محسوب می‌شود. کودکانی که در مهد کودک توانایی مورد نیازشان را کسب می‌کنند، در مراحل بعدی آموزشی موفق‌تر خواهند بود. اگر معلم مهد کودک فرزندتان محیط آموزشی مفیدی را برای او فراهم نمی‌کند، شاید لازم باشد درخواست تعویض او را بدهید یا مهد کودک فرزندتان را عوض کنید. اما اول باید بدانید چطور کیفیت کار معلم مهد کودک را ارزیابی کنید.
.

ارتباط معلم با والدین

یک معلم خوب مهد کودک مرتب در خصوص وضعیت کودکان به والدین‌شان گزارش می‌دهد. اگر به معلم مهد کودک زنگ یا ایمیل بزنید، باید پاسخگوی شما باشد. شما هم‌چنین باید در خصوص اهداف آموزشی و فعالیت‌های کلاسی فرزندتان اطلاعاتی داشته باشید. معلمی که در خصوص دادن این اطلاعات شک دارد یا اطلاعاتی دقیق برای‌تان فراهم نمی‌کند، احتمالا اهداف آموزشی مشخصی ندارد. این یعنی یک کلاس بدون نظم که در آن به فرزندتان به اندازه‌ی کافی توجه نمی‌شود و درست آموزش نمی‌بیند.

.

رابطه‌ی معلم با کودکان

رابطه‌ی فرزندتان با معلم مهد کودک می‌تواند نشان دهنده‌ی کیفیت کار معلم باشد. اگر فرزندتان عاشق به مهد کودک رفتن است و مدام داستان‌های کلاس را برای‌تان تعریف می‌کند، احتمالا معلم خوبی دارد. اما اگر فرزندتان برای رفتن به مهد کودک اضطراب دارد، احتمالا اشکال از معلم است. تعامل فرزندتان با معلم را مشاهده کنید و به‌دنبال نشانه‌های صمیمیت رابطه‌ی آن‌ها باشید. اگر معلم با کودکان سرد یا خشن برخورد می‌کند، بهتر است کلاس فرزندتان را عوض کنید.

.

یادگیری

از آن‌جایی که مهد کودک در آماده کردن کودکان برای دبستان نقش مهمی دارد، نتایج و نمره‌های کودک اهمیت دارند. اگر وقتی فرزندتان به خانه می‌آید در مورد موضوعات جدید و چیزهایی که یاد می‌گیرد صحبت می‌کند، احتمالا معلم خوبی دارد. البته بعضی کودکان همیشه از کلاس عقب می‌مانند و این ربطی به معلم ندارد. به این مسئله که فرزندتان با ریتم ثابتی در حال یادگیری باشد تمرکز کنید و روی این‌که از هم‌کلاسی‌هایش بهتر است یا نه حساس نشوید. اگر حس می‌کنید فرزندتان پیشرفتی ندارد و هیچ کدام از بچه‌های کلاس چیزی یاد نمی‌گیرند، باید به مسئول مهد کودک اعتراض کنید.

.

توجه فردی

معلم مهد کودک باید برای بچه‌ها هر روز و به صورت فردی کمی وقت بگذارد. از معلم فقط در خصوص اهداف آموزشی سوال نپرسید و در خصوص وضعیت کودک‌تان هم از او سوال کنید. یک معلم خوب مهد کودک باید برای مشکلات یادگیری بچه‌ها راه‌حل‌هایی مناسب داشته باشد و کاری کند که آن‌ها از کلاس عقب نمانند. اگر فرزندتان از کلاس عقب می‌ماند اما با استعداد است، یک معلم خوب مهد کودک می‌تواند به او کمک زیادی بکند.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت