صفات ساده را چگونه به بچه‌های مهد کودک آموزش دهیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
ممکن است صفات، مفهومی جدید، برای بچه‌های مهد کودک باشند. با این حال، آموزش نحوه استفاده از لغات توصیفی یکی از آسان‌ترین درس‌هایی است که در کلاس مهد کودک تدریس می‌شود. با استفاده از روش‌های متفاوت برای آموزش، معنی و نحوه‌ی استفاده از صفات، افق‌ دید بچه‌های مهد کودک گسترده می‌شود و با ابزاری ارزشمند برای ابراز کردن خودشان به دیگران آشنا می‌شوند.
.

مفهوم اولیه‌ی صفات

برای بچه‌ها شرح دهید صفات کلماتی هستند که برای توصیف کردن و شناسایی اشیاء، شرایط و افراد به کار می‌روند. چند صفت را در کلاس مثال بزنید که به سادگی قرمز، بلند، آبی، تیره، کوتاه و روشن باشند. به بچه‌ها بگویید صفات به ما کمک می‌کنند چیزها را از یکدیگر متمایز کنیم. چند چیز رنگی روی میز قرار دهید و توضیح دهید که با استفاده از صفات، می‌توانید به این چیزها به صورت جداگانه اشاره کنید.

.

استفاده از حواس برای تشخیص صفات

بچه‌های مهد کودک معمولا دروسی که روی حواس پنج‌گانه تمرکز دارند را دوست دارند. می‌توانید به بچه‌ها آموزش دهید از حواس پنج‌گانه برای شناسایی صفات استفاده کنند. چند شی متفاوت که سطوحی مختلف دارند را برای درسی در خصوص حس لامسه آماده کنید. سمباده، ابریشم، تیله و بالشت می‌توانند مناسب باشند. از آن‌ها بخواهید اشیاء را لمس کنند و حس‌شان را شرح دهند. نرم، صاف، سرد و زبر صفاتی هستند که ممکن است از آن‌ها استفاده کنند. چند شمع معطر بیاورید و به بچه‌ها اجازه دهید رایحه‌ها و رنگ‌های آن‌ها را بگویند.

.

استفاده از هنر برای ابراز صفات

بچه‌های مهد کودک دوست دارند خودشان را به شیوه‌ی هنری ابراز کنند. به بچه‌ها ماژیک رنگی و کاغذ سفید بدهید و از آن‌ها بخواهید هر تصویری که می‌خواهند بکشند. سپس به آن‌ها اجازه دهید نقاشی‌های‌شان را به همکلاسی‌هایشان نشان دهند. حالا از بچه‌هایی که نشسته‌اند بخواهید با استفاده از صفات نقاشی‌ها را توضیح دهند. در مرحله‌ی بعد بچه‌ها را به گروه‌های سه نفره تقسیم کنید و به هر کدام از گروه‌ها چند صفت بگویید. از آن‌ها بخواهید با توجه به صفات نقاشی‌هایی بکشند. به یک گروه صفت «بلند» را بدهد و به گروهی دیگر صفت «گرد».

.

استفاده از بازی برای آموزش صفات

بچه‌ها همیشه برای بازی کردن آماده هستند. یک جعبه‌ی بزرگ پر از اشیاء جذاب آماده کنید. آن را از کلاه، کفش، اسباب بازی و وسایل خانه پر کنید. اشیاء را یکی یکی از جعبه خارج کنید و به کلاس نشان دهید و از آن‌ها سوالاتی بپرسید. برای مثال یک کلاه را در بیاورید و بپرسید «سیاه است؟» پس از این که جواب این سوال را دادند بپرسید «نرم است؟». سپس برای آن‌ها توضیح دهید که کلماتی که استفاده می‌کنید صفت هستند.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت