راه‌های سریع برنزه شدن و اقدامات احتیاطی آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
بسیاری از افراد تغییر رنگ پوست خود را هنگام برنزه شدن دوست دارند، اما قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید و عوارض آن مانند بیماری‌های پوستی، آن‌ها را می‌ترساند. حتی استفاده از ضدآفتاب، هنگام آفتاب گرفتن در فضای باز بدون ریسک نیست. اگر به برنزه شدن علاقه دارید، می‌توانید خطرات ناشی از برنزه شدن سریع در آفتاب را کاهش دهید. این مطلب به شما کمک می‌کند تا از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت UV جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. در اینجا چند نکته برای سریع تر برنزه شدن و برخی از اقدامات احتیاطی آورده شده است. با ما همراه باشید.

برنزه شدن و اقدامات احتیاطی آن

همان طور که می‌دانید، برای برنزه شدن نیاز است که برای مدت زمان طولانی، در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید تا رنگ پوست شما تغییر کند. اما توجه داشته باشید که برای برنزه شدن، باید نکاتی را رعایت کنید تا آُسیب‌های وارد شده به پوست را به حداقل برسانید و زودتر تغییر رنگ دهید:

راه‌های سریع برنزه شدن

  1. از ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید.
  2. هرگز بدون استفاده از ضدآفتاب با دست کم SPF 30، آفتاب نگیرید.
  3. هرگز از روغن‌های برنزه کننده بدون لایه‌های محافظتی اشعه نور خورشید استفاده نکنید.
  4. حتما بیست دقیقه قبل از آفتاب گرفتن، به پوست خود ضد آفتاب بزنید.
  5. SPF 30 به اندازه کافی قوی است که اشعه UVA و UVB را مسدود کند، اما آنقدر قوی نیست که برنزه نشوید.
  6. موقعیت خود را مرتبا تغییر دهید؛ این به شما کمک می‌کند تا از سوختن یک قسمت از بدن جلوگیری نمایید.
  7. غذاهایی را که حاوی بتا کاروتن هستند بخورید. غذاهایی مانند هویج، سیب زمینی شیرین و کلم می‌توانند بدون سوزاندن بدن به برنزه شدن کمک کنند. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بتاکاروتن می‌تواند به کاهش حساسیت به آفتاب در افراد مبتلا به حساسیت‌های مختلف کمک کند.
  8. از روغن هایی با SPF طبیعی استفاده کنید. در حالی که این‌ها نباید جایگزین ضد آفتاب معمولی شما شوند، اما می‌توانید از روغن‌های خاصی مانند آووکادو، نارگیل، تمشک و هویج برای دوز اضافی هیدراتاسیون و محافظت از SPF استفاده نمایید.
  9. بیش از اندازه در آفتاب نمانید. هر فرد بین 2 الی 3 ساعت در طول روز به آفتاب گرفتن نیاز دارد تا بدن او بتوانید ملانین تولید کند ملانین رنگی است که به برنزه شدن پوست کمک می‌کند. بعد از این مدت زمان، پوست شما در روز تیره نمی شود. اگر از آن نقطه گذشته باشید، پوست خود را به خطر می‌اندازید.
  10. غذاهای سرشار از لیکوپن بخورید. نمونه هایی مانند گوجه فرنگی و هندوانه منابع غنی از لیکوپن هستند. یک تحقیق معتبر در سال 2011 نشان داد که لیکوپن به محافظت از پوست به طور طبیعی در برابر اشعه UV کمک می‌کند.
  11. زمان برنزه شدن خود را عاقلانه انتخاب کنید. اگر می‌خواهید به سرعت برنزه شوید، می‌توانید بین ظه تا ساعت 3 بعد از ظهر آفتاب بگیرید. اما توجه داشته باشید که خورشید در این زمان در بیشترین حالت فعالیت خود قرار دارد و از آنجایی که استحکام پرتوهای آن زیاد است، پوست خود را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم سرعت برنزه شدن خود را کاهش داده و صبح و یا بعد از ساعت 3 بعد از ظهر را برای آفتاب گرفتن انتخاب کنید.
    سایه ای را برای استراحت دادن به پوست خود انتخاب کنید، با این کار می‌توانید از آفتاب سوختگی جلوگیری نمایید.
  12. پوست خود را قبل از آفتاب گرفتن آماده کنید. قبل از آفتاب گرفتن، پوست خود را لایه برداری کنید. لایه‌های مرده پوست شما به دردی نمی خورند، پس می‌توانید با لایه برداری، برنزه شدن را تسریع بخشید.

.

خطرات برنزه کردن

برنزه شدن و آفتاب گرفتن ممکن است احساس خوبی داشته باشد و حتی باعث تقویت روحیه نیز شود، چرا که شما در منبع غنی از ویتامین D قرار می‌گیرید. با این وجود برنزه شدن خطراتی را در پی دارد که شما با عدم استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توانید آن را دوچندان کنید:

  • ملانوما و سایر سرطان‌های پوستی
  • کمبود آب بدن
  • آفتاب سوختگی
  • بثورات گرما
  • پیری زودرس پوست
  • آسیب چشم
  • سرکوب سیستم ایمنی

.

چه چیزی میزان برنزه شدن پوست شما را تعیین می‌کند؟

باید بدانید که برنزه شدن پوست هر فردی، منحصر به خود او است. برخی از افراد به سرعت می‌سوزند و رنگ پوست آن‌ها تغییر می‌کند، در حالی که پوست برخی دیگر از افراد، با سرعت کمتری تغییر رنگ می‌دهد. همه این‌ها به میزان ملانین پوست بر می‌گردد.
کسانی که دارای پوست روشنی هستند، ملانین کمتری دارند و ممکن است با قرارگیری در آفتاب پوست آن‌ها سوخته و قرمز شود. اما از سوی دیگر افرادی با پوست تیره تر، به دلیل آنکه ملانین بیشتری دارند، زودتر برنزه می‌شوند. با این وجود، افرادی با پوست تیره نیز در معرض خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست قرار می‌گیرند.
ملانین به طور طبیعی توسط بدن ایجاد می‌شود تا لایه‌های عمیق پوست را از آسیب در امان نگه دارد. به خاطر داشته باشید که حتی اگر نمی سوزید و تیره نمی شوید، خورشید همچنان به پوست شما آسیب می‌رساند.

سخن پایانی

درست است که برنزه شدن احساس زیبایی در افراد ایجاد می‌کند، اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بدون کرم ضد آفتاب، آفتاب نگیرید. خطراتی که بدون رعایت کردن نکات برنزه شدن، برای شما ایجاد می‌کنند، به مراتب بیشتر از زیبایی است که به شما ارزانی می‌دارد.

.
منابع:
.https://mag.arayeshyab.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت