قدومه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

قدومه (نام علمیAlyssum ) : یکی از گیاهان است. در فارسی تاجیکی به آن چشم بلبل می‌گویند.
گیاهی است یک ساله به بلندی 10-5 سانتی متر، شاخه‌های آن از قسمت پایینی گیاه منشعب شده و انشعابات به صورت افراشته و بسیار شکننده هستند. برگ آن کشیده، قاشقی، دارای نوک کند و دندانه‌های کوتاه در نصفه بالایی برگ است. دمبرگ پوشیده از کرک‌ها و پرزهای ستاره‌ای شکل است. میوه خورجینک تخم مرغی پهنا نوکدار، بدون کرک دارای بال و کرکدار در حالت رسیدن قرمز رنگ پوشش میوه پهن و نامساوی است. دانه‌ها بخش دارویی گیاه را تشکیل می‌دهند. دانه‌ها گرد، پهن و خاکستری هستند. دارای پوشش نازک موسیلاژی هستند که در کناره‌های دانه به صورت بال کوتاه و سفیدرنگ مشهود است. در زمان رسیدن کامل میوه که پوسته آن به رنگ زرد دیده می‌شود جمع آوری می‌شود.

.

فواید قدومه

به عنوان نرم کننده سینه، برطرف کننده سرفه و ملین است. در طب گذشته از قدومه به عنوان خلط آور و ضدالتهاب استفاده مى کرده اند. دانه هاى قدومه را توصیه می‌کنند با آب کافى مصرف شوند. در افراد مبتلا به انسداد روده منع مصرف دارد.

.

مضرات استفاه از قدومه

مورد خاصی برای این گیاه ذکر نشده است با اینحال مصرف بیش از حد و مصرف در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد.

.

طریقه مصرف قدومه

از نظر خواص اشتها اور است دم کرده 10 گرم تودری در هزار گرم آب جوش که چند فنجان خورده شود اشتها اور و مبهی و منعظ است و برای سرخ کردن رنگ چهره و صاف کردن آواز و سرفه‌های خونی و خشک نافع است. دم کرده آن در سرکه برای چاق شدن و اشتها و رنگ صورت مفید است.
ضماد کوبیده آن با آب برای تحلیل و رمهای سفت و سرطانهای داخلی و مالیدن آن با عسل به چشم برای رفع ضخم چشم و پاک کردن چرک آن و انگشت پیچ ان با عسل برای قطع اخلاط لزج سینه و ریه مفید است. مرسوم است چون تودری یا قدومه نیروی ملتهبه دارد همیشه قبل از خوردن باید خیسانده شود و سپس بجوشانند و در کیسه ای ریخته در خمیر بگذارند و خمیر را بپزند و بعد از این کار‌ها در حقیقت مشوی می‌شود، بخورند. برای اخراج خلط غلیظ و لزج سینه و ریه و تحلیل ورمهای سفت عقب گوش ، پستان، بیضه‌ها و رفع ناراحتی سموم، مفید است. مقدار خوراک آن از 8 تا 12 گرم است و در مواردی که برای دفع سموم خورده می‌شود 12 تا 20 گرم است.

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت