عکاسی نمای نزدیک ماکرو چیست؟ Macro Photography

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی نمای نزدیک ماکرو چیست؟ Macro Photography
عکاسی ماکرو یا تصویربرداری مکرو (به انگلیسی: Macro Photography) نوعی عکاسی از نمای نزدیک، به‌طور معمول از سوژه‌های کوچک است. به‌طور کلاسیک سوژه موجود در یک تصویرماکرو بزرگ‌تر از اندازه آن در طبیعت بر روی نگاتیو بوده است.
در هر صورت امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چیزی است که در حیات دیده می‌شود.

عکاسی از اشیاء ریز در فاصله نسبتا دورتر را کلوزآپ تعریف می‌کنند.
معمولا لنزها و تجهیزات لازم برای عکاسی ماکرو، امکان نزدیک شدن به سوژه تا فاصله یک سانتیمتر را فراهمی می‌کنند. ولی لنزهای کلوزآپ از فاصله مثلا 50 سانتی متری نمای بسیار بسته را ثبت می‌کنند. این تفاوت را در انتخاب ابزار باید در نظر گرفت که بستگی به سوژه دارد. مثلا برای عکاسی از یک پروانه که بر روی یک گل نشسته نمی‌توان از فاصله 1 سانتی متری عکاسی نمود .

حلقهٔ وارونه یک قطعهٔ فلزی است که در یک سمت آن شیارهایی برای قرار گرفتن در دوربین تعبیه شده و در طرف دیگر آن شیارهای اتصال لنز قرار دارد. حلقهٔ وارونه به شما این امکان را می‌دهد تا یک لنز زوم یا ثابت را به صورت وارونه به دوربین خود وصل کنید و از این طریق تمام قدرت بزرگنمایی آن را در دست بگیرید

لنز ماکرو
یک لنز ماکرو 65 میلیمتری شرکت کانن
لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همهٔ مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصله‌های کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد.
این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی سوژه در فاصلهٔ خاصی ایجاد می‌کنند. از این لنزها جهت عکسبرداری از اشیای کوچکی که قصد بزرگنمایی آن‌ها باشد یا موجوداتی همچون حشرات که امکان نزدیک شدن به آن‌ها نیست، استفاده می‌شود.
عدسی ماکرو (Macro) را برای عکاسی کلوزآپ (Close-up) یا نمای نزدیک به کار ببرید. دیافراگم را تا آنجا که ممکن است ببندید، برای نمونه f16 چرا که عمق میدان وضوح در عکاسی کلوزآپ، بسیار کم می‌شود.

در عکاسی ماکرو (Macro Photography) اینقدر به سوژه نزدیک می‌شویم تا جزئیاتی که برای چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند را به تصویر بکشیم. عکاسان برای این کار از لنز‌های مخصوص و همچنین فلاش مخصوص استفاده می‌کنند. سوژه‌های محبوب این نوع عکاسی گل‌ها، حشرات، قطرات آب و …هستند.

با بستن دیافراگم به بیشترین عمق میدان وضوح می‌رسیم. نورپردازی،نکته مهم دیگری است. در عکاسی کلوزآپ، خود دوربین مانعی برای رسیدن نور به موضوع می‌شود. بنابراین به کارگیری فلاش، می‌تواند راه حل مناسبی باشد اما نه فلاش‌های معمولی بلکه فلاش‌های ویژه‌ای وجود دارد که دور عدسی جای می‌گیرد. این گونه فلاش‌ها که به فلاش‌های حلقه ای(Ring Flash) معروف اند به دلیل کاربرد اندکشان، چندان در ایران رایج نیستند، نور روز و تقویت آن- تا سایه‌ها را پر کند – به وسیله مقوای سفید یا هر بازتابنده دیگر، راه حل مناسبی است. با عکاسی کلوزآپ شما می‌توانید از اسناد، مدارک و عکسهای قدیمی کپی برداری کنید. حلقه گسترش (Extension Tube) ابزاری است که بین بدنه و عدسی نرمال دوربین تک عدسی انعکاسی قرار می‌گیرد تا بتوان به موضوع بسیار نزدیک شد. به کار گیری سه پایه در عکس برداری از نمای نزدیک، بسیار ضروری است، چرا که کوچکترین لرزش تصویر را محو و بی ارزش خواهد کرد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت