⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️از «تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی» دیدن فرمائید و دیگران را برای تماشا در گالری لیلیت دعوت نمائید، بازدید شبانه‌روزی آزاد است…

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

Yahya Sanati ¦ Hidden Images Exhibition

«گالری لیلیت شما را به دیدن این نمایشگاه برگزار شده دعوت می‌نماید»

تصاویر پنهان ¦ نمایشگاه آثار یحیی صنعتی

❖ تصاویر پنهان ❖

برای مجموعه نقاشی‌های ارائه شده در این نمایشگاه، عنوان “تصاویر پنهان” انتخاب شده است، زیرا تقریباً تمامی این آثار در نگاه نخست، معنای روشن و در دسترسی را به نمایش نمی‌گذارند. با تعلیقی از معنا در تصاویر روبرو هستیم و نقاشی‌ها شباهت به معماهایی دارند که نمی‌خواهند با ما به آسانی سخن گویند و معنا و اسرار خویش را آشکار سازند. هر نقاشی از غیاب تصویر و معنایی شکل گرفته است که در ظاهر اثر دیده نمی‌شود و در نگاه ساده و روزمره ما دیده و گشوده نخواهد شد. زبان نقاشی‌ها خاموش بنظر می‌رسد، در آغاز سخنی برای گفتن به نمایش نمی‌گذارند و نیاز است تلاش و کوششی برای ترغیب آنان به سخن گفتن صورت پذیرد، تلاشی برای شکستن تعلیق تصویرها و گشودن روایت‌هایی که در تصاویر دیده شده غایبند و ما را به جستجوی خود فرا می‌خوانند.

بدین ترتیب نقاشی‌ها به “تصاویری پنهان” شباهت دارند و این چنین نامگذاری شده‌اند و شاید به این دلیل از ما می‌خواهند که شکیبایی و صبوری پیشه کنیم و معماهای پنهان آنان را برملا سازیم. اما این پرسش به جای خود باقیست که آیا تماشاگران در آزمون خیال خود در گشودن معماهای نقاشی‌ها به پاسخ و روایتی همسان می‌رسند؟ این را نمیدانیم و بنظر رازی است که هیچگاه فاش نخواهد شد و معنایش آن است که این امکان هست که هر تماشاگری از چشم‌انداز خیال خود پاسخی را دریابد و روایتی از آن خود از هر اثر ارائه نماید. بدین ترتیب در نمایشگاه “تصاویر پنهان” ، ناظران و تماشاگران نقشی به اهمیت نقاش و نقاشی‌ها دارند. اما علیرغم این امر مهم و با اهمیت، درکنار هر اثر توصیف نقاش از آن نیز در قالب عباراتی بیان شده‌اند ، که روایت او از معنای اثر است. اما این توصیف چنانکه گفته شد تمامی حقیقت و معنای “تصاویر پنهان” نیست و تا زمانی که تصاویر باقی هستند، راویان و تماشاگران خود درکار خلق روایت‌های تازه خواهند بود.

5ستاره / 57833 رأی

اخطار ! هرگونه کپی‌برداری پیگرد قانونی دارد

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود