8 عامل کلیدی موثر بر هزینه‌های حمل و نقل بار

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
اگر کسب‌وکار شما به تولید کالا می‌پردازد، چه خرده فروش باشید و چه عمده فروش، در هر صورت هزینه‌های حمل و نقل بار از مهم‌ترین هزینه‌های کسب‌وکار شما به شمار می‌رود. با وجود اینکه هزینه‌های حمل و نقل بار یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های تجارت است، اما مشخص کردن آن‌ها اغلب غیرممکن بوده و نمی‌توان به درستی آن‌ها را تخمین زد. تا زمانی که بار به مقصد نرسد، فاکتور صادر نشود یا بسیاری موارد دیگر، هزینه‌های حمل و نقل کالا نامشخص می‌ماند. چرا که تعیین این هزینه‌ها وابسته به شرایط و عوامل متعددی است، از کسب‌وکار گرفته تا شرایط اقتصادی کشور. در ادامه همراه باشید تا 8 عامل کلیدی موثر بر هزینه‌های حمل و نقل بار را به شما معرفی کنیم.

عوامل کلیدی موثر بر هزینه‌های حمل و نقل بار

1. هزینه‌های سوخت

فرقی نمی‌کند که حمل و نقل کالا زمینی باشد، دریایی یا هوایی، در هر صورت تمامی وسایل نقلیه‌ها به سوخت برای جابه‌جایی نیاز دارند. اگر قیمت سوخت کاهش پیدا کند، هزینه‌های حمل و نقل بار با کامیون‌ها و کشتی‌های باری هم کم می‌شود. اگر هم هزینه‌های سوخت افزایش یابد، هزینه‌های حمل هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این هزینه سوخت است که به صورت غیرمستقیم روی هزینه‌ها تاثیر گذاشته و می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها برای صاحبان بار شود.

2. بازار کار

افزایش دستمزدها و رقابت بین شرکت‌های حمل و نقل می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل شود. زمانی که رانندگان ماشین‌های سنگین هم به سن بازنشستگی می‌رسند، رقابت برای استخدام رانندگان جدیدتر می‌تواند منجر به افزایش دستمزدها شود. چرا که پیدا کردن رانندگان ماهر و توانا که مجوزهای لازم را برای حمل و نقل بار داشته باشند،‌ کار آسانی نیست. بنابراین با بالا بردن دستمزد تلاش می‌کنند تا افراد ماهرتر را به شرکت‌های باربری خود جذب کنند. همین امر منجر به افزایش هزینه‌ها برای صاحبان بار می‌شود.

3. تقاضا برای حمل بار

هزینه حمل و نقل بار همان‌قدر که به هزینه‌های پایه و اساسی شرکت‌های باربری وابسته است، به حجم کالا و تقاضا از سوی صاحبان بار هم مرتبط بوده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. بنابراین اگر تقاضا افزایش پیدا کند و ظرفیت‌های باربری محدود باشد، هزینه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. چرا که شرکت‌های حمل و نقل کالا خدمات خود را گران‌تر به بازار عرضه خواهند کرد و صاحبان بار چاره‌ای جز پرداخت آن نخواهند داشت.

4. وفاداری مشتریان

هرچقدر مشتریان به شرکت‌های باربری وفادارتر باشند، این شرکت‌ها معمولا نرخ‌های تخفیفی ویژه‌ای را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند و در چنین شرایطی هزینه‌های حمل و نقل بار برای مشتریان وفادار کم‌تر می‌شود.

5. ظرفیت ماشین

بسیاری از کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین جدید به نحوی طراحی شده‌اند که فضای باربری بسیار بیشتری دارند و به همین دلیل برای جابه‌جایی بارهای کم مناسب نیستند. اگر بخشی از ماشین خالی باشد، باز هم شما باید هزینه کل ماشین را برای جابه‌جایی کالای خود پرداخت کنید. بنابراین متناسب با ظرفیت ماشین و حجم کالای خود، ماشین یا کامیونی را انتخاب کنید که هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

6. مقررات دولت

قوانین و مقررات وضع شده از سوی دولت به صورت مستقیم روی صنعت باربری تاثیر می‌گذارد. این دولت‌ها هستند که هزینه حمل و نقل بار بر حسب کیلومتر را مشخص می‌کنند. بنابراین افزایش نرخ از سوی دولت‌ها منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود.

7. وقایع ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی)

حمل و نقل دریایی بین‌المللی مملو از خطرات است. برای مثال دزدان دریایی در کمین بسیاری از کشتی‌های باری هستند. بانک جهانی تخمین زده است که خسارت‌های ناشی از حمله دزدان دریایی به کشتی‌های باری در سال 2014 حدود 18 میلیارد دلار بوده است. بنابراین در چنین شرایطی و با افزایش خطرات، شرکت‌های حمل و نقل هم برای تامین امنیت انتقال بار به دنبال تغییر مسیر بوده یا حق بیمه‌های خود را افزایش می‌دهند که نتیجه آن چیزی جز افزایش هزینه‌های حمل کالا نیست.

8. اعتبار شما به عنوان صاحب بار

از بسته‌بندی کالا‌ها تا ترخیض از گمرک و بارگیری همگی فرایندهایی هستند زمان‌بر که ممکن است ماه‌ها طول بکشد. هرچقدر این فرایندها طولانی‌تر شود، هزینه‌های شما هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هرچقدر اعتبار بالاتری در این صنعت داشته باشید، می‌توانید سریع‌تر برای ترخیص و جابه‌جایی کالای خود اقدام کنید. در چنین شرایطی هزینه حمل و نقل بار برایتان کمتر خواهد شد.

.

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم عوامل متعددی روی هزینه‌های حمل و نقل بار و کالا به صورت حمل و نقل بار داخلی و حمل و نقل بار بین‌المللی تاثیرگذار هستند. از قوانین دولت‌ها گرفته تا وضعیت بازار کار و نرخ دستمزدها، همگی می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم هزینه‌های جابه‌جایی کالا را برای صاحبان بار افزایش دهند. بنابراین اگر صاحب بار هستید و می‌خواهید کالای خود را جابه‌جا کنید، با انتخاب شرکت‌های حمل و نقل معتبر و با توجه به ظرفیت ماشین و حجم کالای خود، هزینه‌های باربری را کاهش دهید. بارولاین به عنوان یک سامانه آنلاین باربری در تلاش است تا شفافیت مالی کاملی را برای صاحبان بار و رانندگان ایجاد کند و با حذف واسطه‌ها، هزینه‌های باربری را کاهش می‌دهد. بنابراین بارولاین می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

.

منابع:
.https://baroline.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت