در این مقاله سعی شده است تا مفیدترین اطلاعات در این زمینه در اختیار شما قرار بگیرد.
.
• برحسب کاربری خود هدفون مورد نظر را انتخاب کنید
در ابتدا به هدفون فکر نکنید، بلکه به نیازهایتان برای استفاده از هدفون فکر کنید. اگر در استودیو به ضبط کردن میپردازید، هدفون انتخابی شما، نسبت به هدفونی که یک مهندس صدا برای میکس استفاده میکند متفاوت است. اگر قرار است روی یک قطعه درامز بزنید، نیازهای شما نسبت به وکالیستی که میخواهد در یک اتاق کوچک روی یک قطعه بخواند کاملا متفاوت است. در قسمتهای پیش رو نکات مهمی که برای انتخاب هدفون مناسب باید در نظر بگیرید را خواهید خواند و به تعدادی از اشتباهات رایج در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
.
• مهمترین اصطلاحات مربوط به هدفون ها
دور گوش (circumaural) و روی گوش (supra-aural)
این عبارات به طراحی ایرکاپ هدفون اشاره دارند. ایرکاپ همان قسمت بالشی هدفون است که بین اسپیکر (درایور) هدفون و گوش شما قرار میگیرد. بیشتر هدفونهای حرفه ای، دارای طراحی روی گوش هستند.
.
• دور گوش و روی گوشپشت بسته و پشت باز
⇠ این دسته بندی به طراحی بخشی از هدفون که قسمت پشت درایور را در کنار سر شما میپوشاند اشاره دارد. هدفونهای پشت بسته از خارج شدن صدا از هدفون جلوگیری میکنند. نکتهی منفی این نوع طراحی این است که فشار صدا در داخل هدفون محاصره میشود و در نتیجه فرکانسهای بیس به صورت نادرستی ایجاد میشوند. البته این فرکانسهای بیس نادرست برای بیشتر کاربریهای حرفه ای مشکلی ایجاد نمی کند. این عامل در هدفونهای تجاری حتی عامل خوبی به حساب میآید اما برای گوش کردن حرفه ای به موسیقی ویژگی چندان جالبی نیست.
⇠ پشت بسته و پشت بازبرای گوش کردن حرفه ای به موزیک، هدفونهای پشت باز، معمولا تناسب فرکانسی دقیق تری را ارائه میدهند که البته این امر در ازای کم شدن ایزولیشن صوتی اتفاق میافتد. هدفونهای پشت بازی که به بالاترین حالت ممکن مهندسی شدهاند تقریبا ایزولاسیونی مشابه با هدفونهای با کیفیت پشت بسته دارند، اما قیمت این هدفونها بسیار بالاست. با این وجود دسته ای دیگر از هدفونها با عنوان هدفونهای نیمه باز وجود دارد که قیمت مناسبی هم دارند و برای شرایط ضبط صدا هم ایزولاسیون کافی را در اختیارتان میگذارند.
.
• ضبط در استودیو
نیاز به گفتن نیست که ایزولاسیون یکی از عوامل مهم در انتخاب هدفون میباشد. پر کردن استودیو با تعداد زیادی از هدفونهای حرفه ای هزینه زیادی را در بر خواهد داشت، اما لازم نیست برای تمام افراد هدفونهای گران قیمت تهیه کنید. به جای این که از یک مدل هدفون چند عدد تهیه کنید، بهتر است برحسب هر کاری یک مدل هدفون مجزا در اختیار داشته باشید.
.
• درامز
برای ضبط کردن درامز، ایزولاسیون صدا مهم تر از هر چیزی میباشد. این ایزولاسیون نه تنها برای بلاک کردن صدای درامز موثر است (تا درامر بتواند صدای کل موسیقی را بشنود)، بلکه مانع از ورود صدای مترونوم و موزیک در حال پخش به میکروفن میشود. برای ضبط کردن درامز، هدفونی با حداقل ایزولاسیون 25-29 دسی بل پیشنهاد میشود. مهمترین عامل بعد از ایزولاسیون، بازسازی فرکانسهای بیس است. خوشبختانه هدفونهای پشت بسته ای که ایزولاسیون بالایی دارند، معمولا بیس زیادی را ارائه میدهند.
.
• گیتار الکتریک و بیس
بسته به این که چگونه این سازها را ضبط میکنید، میتوانید از هدفونهای پشت بسته و نیمه باز استفاده کنید و یا حتی کلا از هدفون استفاده نکنید. اگر گیتاریست یا بیسیست با آمپلی فایری که در همان اتاق قرار دارد مشغول ضبط است، لازم است ولوم مانیتور-میکس را بالا ببرید تا نوازنده بتواند موزیک را به خوبی بشنود. اگرچه امکان درز کردن صدا از هدفون نیمه باز به میکروفن زیاد نیست، اما شاید بخواهید برای ایزولاسیون بیشتر صدا از هدفونهای پشت بسته استفاده کنید.
.
• گیتار آکوستیک (و دیگر سازها)
بهتر است از هدفونهای پشت بسته با ایزولاسیون مناسب استفاده شود تا صدای هدفون به میکروفن درز نکند.
.
• وکال
⇠ وکالیستها برای این که بتوانند درست بخوانند، نیاز به تناسب فرکانس و pitch (زیر و بمی صدا) دارند. به گوش یک خواننده، این تناسب خودش را در قالب آوازی با حس خوب یا بد نشان میدهد. به گوش کسی که کار میکس انجام میدهد، این تناسب خودش را در قالب یک اجرای پر انرژی و با طراوت و یا یک اجرا که انرژی و زیر و بمی مناسبی ندارد نشان میدهد. در شرایط ایده آل، برای ضبط وکال بهتر است از یک هدفون پشت باز سطح بالا استفاده کنید. اگر میتوانید هزینهی یک هدفون پشت باز رده بالا را بپردازید و یا وکالیستی هستید که میخواهید تنها مجموعه ای مناسب از هدفونها برای ضبط وکال را داشته باشید، تمام هزینه تان را به این بخش اختصاص دهید.
⇠ و اگر مبلغ کافی برای خرید یک هدفون رده بالا را در اختیار ندارید، میتوانید از یک مدل نیمه باز ارزان تر استفاده کنید. در این حالت هم باید مراقب درز کردن صدای هدفون به میکروفن باشید. اگر با هدفون نیمه باز مجبور به بالا بردن ولوم میشوید و مقدار قابل توجهی از صدا به میکروفن درز پیدا میکند، لازم است از هدفونهای پشت بسته استفاده کنید.
.
• میکس و مانیتورینگ
⇠ در حین تنظیم موسیقی، یک هدفون با کیفیت (در اکثر مواقع یک هدفون پشت باز) میتواند اشکالات مختلفی را به شما نشان دهد تا قبل از مرحلهی میکس آنها را برطرف کنید. در هنگام میکس، هدفون به شما کمک میکند جزئیاتی را در صداهایی که ضبط کرده اید بشنوید و به این وسیله اشکالات آنها را برطرف کنید.
⇠ هدفونها همچنین برای شنیدن میکس بدون شنیدن تاثیر اتاق (و نوع آکوستیک آن) فوق العاده هستند. به بیانی ساده، هدفونی که در اتاق کنترل و یا در حین میکس استفاده میکنید باید پاسخگویی فرکانسی دقیقی داشته باشد (درست مانند مانیتورهای استودیویی). برای این گونه کاربری ها، هدفونهای پشت باز و نیمه باز پیشنهاد میشوند.
⇠ میکس و مانیتورینگاین نکته را هم در نظر داشته باشید که ما در عصر iPod زندگی میکنیم. پیشنهاد میشود در حین میکس، یک ایرفون تک درایور (ایرباد) داشته باشید تا ببینید اکثر مردم میکس شما را چگونه خواهند شنید.
.
• اجرای زنده
مهمترین نکته در هدفونی که برای اجرای زنده انتخاب میکنید، توانایی آن در بلاک کردن صدای محیط است تا بتوانید صدای موزیک را به درستی بشنوید.
.
• استیج
⇠ در این بخش، مانیتورهای داخل گوش (ایرفون) انتخاب اکثر افراد هستند. مانیتورهای داخل گوش حرفه ای، کوچک هستند و کاملا داخل گوش قرار میگیرند. این ایروفنها از فاصلهی چند متری تقریبا نامرئی هستند و صدا را آن قدر خوب بلاک میکنند که موزیسین هایی که از آن استفاده میکنند به واسطهی میکروفن هایی که صدای جمعیت را دریافت میکنند از واکنش حضار مطلع میشوند.
⇠ به خاطر اندازه و طراحی ایرفونهای تک درایور استاندارد، معمولا بازهی فرکانسی بیسِ به شدت محدودی را در آنها شاهد هستیم که برای نوازندگان بیس یا درامرها نقطه ضعف بزرگی محسوب میشود. نوازندگان بیس و درامرها علاوه بر این که نیاز به شنیدن صدای بیس دارند، باید بیس را حس کنند. برای این سازهایی که فرکانس بیس زیادی دارند، ایرفونهای دارای چند درایور وجود دارد که مانند اسپیکرهای PA عمل میکنند و برای بازههای فرکانسی بیس و فرکانسهای بالا درایور اختصاصی دارند. این ایرفونهای دارای پانچ قوی هستند و انتظارات درامرها و بیسیستها را برآورده میکنند، اما ارزان قیمت نیستند.
.
• میکس اجرای زنده
افرادی که اجرای زنده را میکس میکنند به هدفونهای پشت بسته نیاز دارند تا بتوانند سازها را در حالت سولو گوش کنند و اشکالات آنها را برطرف نمایند. در موقعیت میکس، میزان فشار صدا حدودا 110dB میباشد (که صدای نسبتا بلندی است)، پس در این حالت به هدفونی نیاز دارید که ایزولاسیون فوق العاده بالایی داشته باشد تا بتوانید صداها را کاملا واضح بشنوید. همچنین اگر میخواهید گروهی را میکس کنید که از مانیتورهای داخل گوش استفاده میکنند، حتما شما هم مانیتور داخل گوش به همراه داشته باشید (ترجیحا مدل مورد استفاده توسط سایر اعضای گروه) که البته بهتر است یک مدل تک درایور باشد. در این صورت میتوانید بفهمید اعضای گروه میکس شما را به چگونه میشنوند.
.
منابع:
.https://www.tehranmelody.com