میکروفن اولین و شاید مهمترین عضو تجهیزات صوتی شماست که موسیقی و صدای شما را به شنونده میرساند. با وجود صدها مدل مختلف، شاید انتخاب میکروفنی که مناسب نیازهای اجرای زندهی شما باشد کمی سخت به نظر برسد. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مناسبی دربارهی این میکروفنها به شما ارائه شود تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.
.
• میکروفنهای داینامیک
رایج ترین نوع میکروفن که در اجراهای زنده دیده میشود، میکروفن داینامیک است. در بیشتر میکروفنهای داینامیک، یک دیافراگم بسیار نازک و سبک در واکنش به فشار صدا به حرکت در میآید. این حرکت دیافراگم موجب میشود حلقهی صدایی که در میدان مغناطیسی معلق است، به حرکت در آید و جریان الکتریکی کوچکی را ایجاد کند. معمولا میکروفنهای داینامیک ارزان تر از میکروفنهای کاندنسر هستند (اگرچه میکروفنهای داینامیک رده بالا ممکن است خیلی گران قیمت باشند). میکروفنهای داینامیک بدنهی مقاومی دارند و فشار صوتی بسیار بالایی را تحمل میکنند. این میکروفنها معمولا به ترانزینتها کمتر حساس هستند و مانند دیگر انواع میکروفن، فرکانسهای بالا را با جزئیات چندانی بازتولید نمی کنند.
.
• میکروفنهای کاندنسر
میکروفنهای کاندنسر بیشتر اوقات در استودیوهای ضبط دیده میشوند. با این حال بسیاری از میکروفنهای کاندنسر هم در اجرای زنده مورد استفاده قرار میگیرند. این میکروفنها دارای سیستم مکانیکی ساده ای هستند که از یک دیافراگم رسانای بسیار باریک و کشیده تشکیل شده که در کنار دیسک فلزی (که بک پلیت نامیده میشود) قرار گرفته است. این طراحی، دارای یک خازن است که انرژی الکتریکی اش را از یک منبع ولتاژ خارجی تامین میکند (یک باتری یا یک منبع برق اختصاصی، یا فانتوم پاوری که میکسر و یا کارت صدای شما ارائه میدهد). این دیافراگم در واکنش به فشار صدا ارتعاش پیدا میکند و موجب میشود ظرفیت خازنی تغییر کند و در نهایت موجب تغییر ولتاژ خروجی شود. این تغییر ولتاژ همان سیگنال خروجی میکروفن است.
.
• آمپدانس چیست؟
⇠ بیشتر سیستمهای صوتی از میکروفنهای با آمپدانس پایین استفاده میکنند.
⇠ با نگاه کردن به مشخصات میکروفن ها، خواهید دید که به بعضی از مدلها با عنوان “low impedance” یا “high impedance” اشاره شده است. آمپدانس مقدار مقاومت یک دستگاه در برابر جریان یک سیگنال AC، مانند صوت، را بیان میکند و با یکای “اهم” اندازه گیری میشود. وقتی از میکروفنها صحبت میکنیم، low impedance کمتر از 600 اهم و high impedance معمولا بیشتر از 10,000 اهم است.
⇠ میکروفنهای با آمپدانس بالا میتوانند خیلی ارزان قیمت باشند. کیفیت پاسخگویی این میکروفنها با افزایش طول کابل کاهش مییابد و شش متر، بیشترین حدی ست که بدون این که سیگنال افت کیفیت پیدا کند، میتوانید برای طول کابل آنها در نظر بگیرید. اما از طرف دیگر، میکروفنهای با آمپدانس پایین میتوانند تا سی متر و یا بیشتر، سیگنال را بدون افت کیفیت منتقل کنند. این یکی از دلایلی ست که امروزه در سیستمهای صوتی از میکروفن هایی با آمپدانس پایین استفاده میشود.
.
• چرا الگوی قطبی میکروفنها مهم است؟
⇠ میکروفنها بر اساس طراحی و ساختی که دارند، به صداهایی که از جهتهای مختلف به آنها میرسد با میزان حساسیتهای مختلف واکنش نشان میدهند. گرافی که از این پاسخگویی تهیه میشود را “الگوی قطبی” میگویند. با نگاه کردن به الگوی قطبی یک میکروفن میتوانید متوجه شوید که میکروفن مورد نظرتان تا چه اندازه جهات مختلف را پوشش میدهد و یا تا چه حد میتواند صداهایی که از یک جهت خاص شنیده میشوند را رد کند. بیشتر میکروفنها یا تک جهته هستند و یا چند جهته.
⇠ الگوی قطبی میکروفنبه طور کلی، میکروفن هایی که در اجرای زنده استفاده میشوند باید تک جهته باشند، آن هم با االگوی قطبی کاردیوید (یا هایپر کاردیوید و یا سوپر کاردیوید). کاردیوید به آن الگوی قطبی گفته میشود که گراف آن به شکل قلب است. در این الگو، تنهایی صدای، منبع صوتی مورد نظر شما که در مقابل میکروفون قرار گرفته است، به میکروفون راه پیدا میکند و سایر صداهای ناخواسته، از جمله سازها، راهی به میکروفن پیدا نمی کنند.
.
• چه میکروفنی برای شما مناسب است؟
عواملی متعددی وجود دارند که در هنگام خرید میکروفن لازم است آنها را مد نظر قرار دهید. احتمالا اولویت شما، استفاده از میکروفنهای تک جهته برای بیشتر موقعیتها است، چرا که این میکروفنها در ایزوله کردن منبع صدا و جلوگیری از فیدبک، عملکرد بسیار مناسبی دارند. اگر از مانیتورهای استیجی استفاده میکنید، میکروفنهای سوپر کاردیود برای شما مناسب تر خواهند بود. نوع سازی که صدای آن را ضبط میکنید و نوع صدایی که به دنبالش هستید، تعیین کننده این موضوع هستند که باید به دنبال میکروفن کاندنسر باشید یا میکروفنهای داینامیک.
.
• وکال، خواندن و یا صحبت کردن
بعضی از خوانندگان مطرح به جای میکروفنهای کاندنسور از میکروفنهای داینامیک تقریبا ارزان قیمتی مانند میکروفن معروف Shure SM58 استفاده میکنند. دلیل آن این است که میکروفنهای داینامیک صدای حجیم تر و گرم تری را در اختیارشان میگذارد. از طرفی، صداهای نرم و ظریف که فرکانسهای بالای دقیق تری دارند، توسط میکروفنهای کاندنسر قابل دستیابی هستند. در مورد وکال توصیه میشود از میکروفنهای کاردیود یا هایپر کاردیود استفاده کنید تا از ورود صداهای ناخواسته به میکروفن جلوگیری کنید و مقدار فیدبک را کاهش دهید.
.
• درامز
⇠ در بسیاری از سیستمهای صوتی اجرای زنده، هر بخشی از درامز میکروفن مختص به خودش را دارد. استفاده از میکروفنهای کاردیود و هایپر کاردیود روی قسمت toms کمک میکند تا صدای هر بخش از درامز ایزوله شود و صدای قسمتهای دیگر آن کمتر به میکروفن درز پیدا کند. قسمت snare به میکروفنی نیاز دارد که بتواند فشار صوتی زیادی را تحمل کند، به همین خاطر برای این بخش میکروفنهای داینامیک مناسب هستند. قسمت کیک درام نیاز به میکروفنی دارد که فرکانسهای بیس را به خوبی دریافت کند. فرکانسهای بالای قسمت cymbals نیاز به یک میکروفن کاندنسر با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت دارد. برخی از کمپانیها اقدام به ساخت کیتهای چند میکروفنی برای درامز کردهاند که تمام میکروفن هایی که برای درامز نیاز دارید را در یک مجموعه در اختیارتان قرار میدهد.
⇠ یکی دیگر از روشهای ضبط کردن درامز به صورت زنده این است که چند میکروفن کاندنسر را بالای درامز قرار دهید و یک میکروفن را روبروی کیک درام بگذارید. این روش برای مواقعی که از کانالهای محدودی میتوانید استفاده کنید ایده آل است. همچنین این روش برای موزیکهای سبک راک که در آن صدای snare و toms بسیار بلند است، مناسب میباشد.
.
• آمپلی فایر گیتار
یک آمپلی فایر عادی گیتار کاراکتر صوتی مشابه با صدای انسان دارد! در بیشتر مواقع یک میکروفن داینامیک وکال یا میکروفن درامز برای ضبط آمپلی فایر گیتار مناسب خواهد بود. میکروفنهای داینامیک از آن جایی که میتوانند فشار صوتی زیادی را دریافت کنند، برای آمپلی فایر گیتار میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
.
• آمپلی فایر گیتار بیس
آمپلی فایر گیتار بیس هم مانند آمپلی فایر گیتار الکتریک ولوم زیادی تولید میکند و در این شرایط یک میکروفن داینامیک با دیافراگم بزرگ میتواند طیف وسیع تُن صداهایی که گیتار بیس تولید میکند را دریافت کند. توصیهی ما این است که اگر میکروفن مد نظرتان برای کیک درام خوب عمل میکند، به احتمال زیاد برای آمپلی فایر گیتار بیس هم خوب عمل خواهد کرد. همچنین تکنیک رایج دیگری که وجود دارد این است که سیگنال مستقیم بیس را از خروجی مستقیم آمپلی فایر بگیرید و آن را با صدای آمپلی فایری که به وسیلهی میکروفن ضبط کرده اید ترکیب کنید.
.
• سازهای بادی
میکروفنهای داینامیک چند جهته (کاردیود) با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت که توانایی دریافت فشار صدای بالا را داشته باشند برای این سازها ایده آل هستند.
.
• پیانوی آکوستیک
برای پیانوی آکوستیک دو عدد میکروفن کاندنسور با پاسخگویی فرکانسی یکنواخت و دیافراگم بزرگ یا کوچک لازم است. بهتر است برای شروع یکی از میکروفنها را سی سانتی متر بالاتر از سیمهای زیر و میکروفن دیگر را بالای سیمهای بم قرار دهید. همچنین سعی کنید هر دو میکروفن را حدود بیست سانتی متر دورتر از چکشهای پیانو قرار دهید.
.
• کیبورد الکترونیک
از آن جایی که اکثر کیبوردهای الکترونیک قابلیت اتصال مستقیم به آمپلی فایر را دارند، میتوانید مانند شیوه ای که برای گیتار الکتریک ذکر شد عمل کنید، یعنی استفاده از یک میکروفن داینامیک با قدرت دریافت فشار صوتی بالا. البته میتوانید سیگنالهای line-levelِ کیبورد را مستقیما وارد میکسر کنید و کلا از هیچ میکروفنی برای کیبورد استفاده نکنید.
.
• در خرید یک میکروفن اجرای زنده چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟
چگونه برای موقعیتهای مختلف میکروفن درست را انتخاب میکنید؟ برای انتخاب میکروفن عوامل متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.
از میکروفن به چه منظوری میخواهید استفاده کنید؟
اولین و مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که میخواهید چه سازها و صداهایی را با میکروفن ضبط کنید. اگر در بیشتر مواقع از میکروفن برای گراند پیانو استفاده میکنید، اولویتتان باید میکروفنهای کاندنسر باشد. برای سازهایی که صدای بلندی دارند، مانند آمپلی فایر گیتار بیس و گیتار الکتریک و درامز، توصیه میشود از میکروفنهای داینامیک با کیفیت استفاده کنید. نکته مثبت میکروفنهای داینامیک این است که اکثر آنها چند منظوره هستند و میتوانید از آنها برای سازهای مختلفی استفاده کنید، فقط باید با صرف زمان جاگذاری آنها را به درستی انجام دهید. همچنین هنگام انتخاب میکروفن مهم است اطمینان حاصل کنید که میکروفن مورد نظرتان میتواند صدایی که نیاز دارید را بدون دیستورت کردن صداها دریافت کند.
.
• در حال حاضر چه میکروفن هایی در اختیار دارید؟
همیشه لازم نیست میکروفنهای جدید بخرید. میکروفن هایی که دارید را بررسی کنید و ببینید در چه موقعیت هایی میتوانید از آنها استفاده کنید. میکروفنهای داینامیک، مانند SM57، میتوانند برای بسیاری از سازها و حتی برای وکال مورد استفاده قرار بگیرند. از میکروفن هایی که دارید به بهترین شکل استفاده کنید و تنها در صورتی که نیاز بود، بر اساس نیازتان میکروفن جدید خریداری کنید.
.
• آیا نوازندگان و خواننده میکروفن مخصوص خود را دارند؟
بسیاری از موزیسین ها، به خصوص خواننده ها، میکروفن مورد علاقه خودشان را دارند. با وجود این که بسیاری از این خوانندهها یک میکروفن داینامیک استاندارد، مانند Shure SM58، را انتخاب میکنند، عدهی زیادی از آنها میکروفنهای کادنسر را برای ضبط وکال ترجیح میدهند.
.
• چه بودجه ای را به خرید میکروفون اختصاص داده اید؟
میکروفنها بازهی قیمتی متفاوتی دارند. تعداد و کیفیت میکروفن هایی که انتخاب میکنید کاملا به بودجهی شما بستگی خواهد داشت. خوشبختانه بسیاری از میکروفن هایی که برای اجراهای زنده استفاده میشوند قیمت نسبتا مناسب و طول عمر بالایی دارند. اگر بودجهی محدودی دارید، میتوانید این میکروفنها را مد نظرتان قرار دهید.
.
• با سیم یا بیسیم؟
یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید این است که میخواهید از میکروفنهای دارای سیم استفاده کنید یا میکروفنهای بدون سیم.
.
منابع:
.https://www.tehranmelody.com