قهوه ساز (نگهداری و عیب یابی)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات مهم جهت نگهداری قهوه ساز

همانطور که می‌دانید دستگاه‌های اتوماتیک قهوه ساز چون از آسیاب و سیستم دمکن برقی گیربکسی استفاده می‌کنند توجه به این نکات به شما کمک خواهد کرد تا استفاده بهتری از دستگاه قهوه ساز و اسپرسوی خود داشته باشید.

1- به کمک ولوم تنظیم میزان آسیاب می‌توانید آسیاب دستگاه را به میزان دلخواه از اندازه ریز تا درشت تنظیم کنید . این اندازه به سلیقه شما مربوط می‌شود و هرگونه که مایل باشید می‌توانید آنرا تنظیم کنید.

2- توجه داشته باشید پیچ تنظیم آسیاب را در زمان آسیاب کردن تنظیم نکید و یا بیش از حد ریز نکنید .

3- اگر قهوه مرطوب یا ریز داخل دستگاه ریختید درجه آسیاب را در حالت حداکثر قرار دهید تا کارش با بدون فشار و راحت تر انجام دهد و قهوه بهتری برای شما آماده کند.

4- شاید این ترفندرا برخی ندانند ولی هر چقدر دانه قهوه درشت تر آسیاب شود ، رقیق تر شده و کف بیشتری تولید می‌کند (اسپرسو)

5-  همیشه سعی کنید از آب تسویه شده در دستگاه استفاده کنید . این کار قهوه خوش طعم تری برای شما آماده می‌کند.

6- پس از هر بار استفاده به کمک برنامه آبکشی دستگاه را کاملا شسته و تمیز کنید .

7- مخزن آب اضافه را قبل از سر ریز شدن خالی کرده سپس خشک کنید و بطور صحیح در جای خود قرار دهید .

8- از دانه قهوه هایی که دارای کارامل و طعم دهنده هستند به هیچ عنوان در تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز استفاده نکنید .

9- در زمان تهیه قهوه از فروشنده درخواست کنید تا قهوه درشت طبخ شده و قهوه اسپرسو را به صورت ترکیب شده بهتان بدهد. طعم آنها را بررسی کنید تا از توانایی دستگاه مطمئن شوید.

10- به ازای هر قهوه ای که از دستگاه می‌گیرید در قسمت زباله  قهوه یک قرص تفاله ایجاد می‌شد. کامل بودن قرص نشانه سالم بودن دستگاه قهوه ساز است .

11- در زمان تولید کف شیر به کمک نازل بخار یا آبجوش ، هیچگاه اجازه ندهید نازل از شیر خارج شود . همیشه قبل از جوشیدن شیر برنامه را متوقف کنید .

12- پس از 400 تا 600 بار تهیه قهوه یا اسپرسو ، لازماست تا دستگاه را به کمک جرمگیر ، رسوب زدایی کنید .

13- هیچوقت بدون ماده جرمگیرمخصوص اقدام به اجرای برنامه رسوب زدایی نکنید .

14-  اگر دستگاه شما مخزن جداگانه برای شیر دارد حتما پس از استفاده از دستگاه ، باقیمانده شیر را خالی کرده و برنامه آبکشی مربوطه را اجرا کنید .

15- اگر مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی کنید قهوه و آب داخل آنرا بطور کامل خالی کرده و دستگاه را بشوئید.

16- قهوه ساز‌های تمام خودکار دارای چندین المنت با وات بالا هستند که در حالت آماده به کار (stand by) برق زیاد مصرف می‌کنند اگر برای شما زمان راه اندازی دستگاه مهم نیست یا مدام از دستگاه قهوه نمی گیرید بهتر است برای پائین آمدن هزینه‌های مصرف انرژی ، دستگاه را خاموش کنید .

17- در صورت بروز ایراد فنی فقط با نمایندگی مجاز محصول خود تماس بگیرید و از رفتن به تعمیرگاه‌های متفرقه جداً پرهیز کنید.

.

⇠ چرا و چگونه یک دستگاه قهوه ساز را تمیز کنیم؟

مخزن آب این دستگاه و دیگر قسمت‌های آن محل مناسبی برای رشد انواع خاصی از قارچ و باکتری خواهد بود. گرچه اینها لزوما باعث ایجاد بیماری نخواهند شد، اما تمیز کردن دستگاه و خلاص شدن از آنها، بهتر و بهداشتی تر به نظر می‌رسد. شما می‌توانید این کار را به صورت دستی و با استفاده از آب و یک شوینده‌ی ملایم انجام دهید. قابلیت جدا شدن بعضی از قطعات در برخی از دستگاه‌ها وجود دارد که به شما امکان شستشوی جداگانه آن‌ها را خواهد داد. پس اگر هنوز دستگاه قهوه ساز خریداری نکرده اید، این مدل را برای خرید انتخاب کنید که کار شما را در تمیز کردن راحت تر کند.

.

⇠ هرچندوقت یکبار برای تمیز کردن دستگاه قهوه ساز خود اقدام کنیم؟

معمولا زمان زیادی باید بگذرد تا رسوبات تشکیل شوند و شما پس از یک الی دو ماه استفاده رسوبات را مشاهده خواهید کرد؛ پس نیازی نیست هر هفته دستگاه خود را تمیز کنید مگر اینکه شما این دستگاه را در یک رستوران یا کافی شاپ استفاده کنید. برای قهوه ساز هایی که مصرف خانگی دارند؛ تمیز کزدن به صورت ماهیانه کفایت می‌کند. اما اگر مخزن آب قهوه ساز شما از جنس شیشه است، می‌بایست هفته ای یکبار برای تمیز کردن آن اقدام کنید. چرا که مخزن از جنس شیشه زودتر رسوب می‌بندد و محل مناسبی برای رشد قارچ و باکتری فراهم خواهد کرد. پس باید بیشتر مراقب این مدل دستگاه‌ها بود. توصیه می‌شود که پس از هر بار استفاده، با ریختن آب تصفیه شده در مخزن، دستگاه را روشن کنید تا اجزا و لوله‌های آن کاملا تمیز شوند.

.

مشکلات متداول قهوه ساز

در این بخش با مشکلات متداول دستگاه قهوه ساز آشنا خواهید شد. تمامی لوازم برقی منزل ممکن است در طول عمر مفید خود دچار مشکلات مشابهی شوند که به راحتی قابل‌حل باشند. تعدادی از مشکلات و معایب متداول قهوه ساز‌های صنعتی و خانگی در این بخش آورده شده‌اند.

⇠ چرا قهوه ساز آب را گرم نمی‌کند، برای عیب یابی په باید کرد؟

در مورد این مشکل دو حالت وجود دارد. یا قهوه ساز شما روشن نمی‌شود و درنتیجه آب را گرم نمی‌کند یا قهوه ساز روشن می‌شود و تنها آب گرم نمی‌شود. در صورتی که قهوه ساز شما روشن نمی‌شود. پریز، دوشاخه، کابل دستگاه، فیوز و سایر اتصالات برقی را چک کنید. عمدتاً علت روشن نشدن دستگاه مشکلاتی در برق‌رسانی است؛ اما اگر دستگاه شما روشن می‌شود و آب را گرم نمی‌کند حتماً المنت حرارتی آن خراب است و باید تعویض شود.

.

⇠ چرا قهوه آماده‌شده رقیق است، برای عیب یابی په باید کرد؟

اگر در هنگام تهیه قهوه در قهوه ساز برقی از آب گرم استفاده شود، قهوه خروجی از دستگاه رقیق خواهد بود. البته این مشکل تا حد زیادی به مقدار قهوه مصرفی شما بستگی دارد نه دستگاه قوه ساز. ممکن است قهوه مصرفی شما کم باشد و درنتیجه غلظت قهوه کم شود.

.

⇠ چرا آب به دما جوش می‌رسد اما از لوله وسط فوران قهوه ساز نمی‌کند، برای عیب یابی په باید کرد؟

ترموستات دستگاه شما تنظیم نیست. ترموستات بعضی از دستگاه‌های قهوه ساز قابل تنظیم است؛ اما برخی دیگر که این قابلیت را ندارند در هنگام بروز چنین مشکلی باید تعویض شوند. دلیل دوم بروز این مشکل مسدود شدن سوراخ‌های سوپاپ در اثر تجمع خرده قهوه یا رسوب آب است. برای رفع این مشکل اجزای قهوه ساز را تفکیک کنید، سپس سوپاپ را به دقت تمیز کنید. شکستگی یا خمیده شدن سوپاپ نیز می‌تواند از دلایل دیگر بروز این مشکل باشد.

.
منابع:

.https://www.zanbil.ir
.https://behnazar.com
.https://emdadip.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت