راهنمای گواش و آبرنگ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در ابتدا می‌خواهم تفاوت‌های آبرنگ و گواش که از انواع لوازم التحریر و وسایل نقاشی به شمار می‌آیند را خدمت شما بگوییم؛ چرا خیلی از افراد فکر می‌کنند که آبرنگ و گواش یکی هستند و تفاوت‌های آن‌ها را نمی‌دانند. پس به سراغ تفاوت آبرنگ و گواش میرویم :

1) گواش از آبرنگ غلیظ‌تر است.

2) گواش جذب کاغذ نمی‌شود اما آبرنگ شفاف به درون کاغذ نفوذ پیدا می‌کند.

3) در آبرنگ میتوان با اضافه کردن آب، به رنگ‌های روشن‌تری دست یافت؛ این در حالی است که در گواش این کار امکان‌پذیر نیست. در گواش برای روشن‌تر کردن رنگ‌ها باید به آن رنگ سفید اضافه کرد؛ تا به رنگ روشن‌تری دست پیدا کنیم.

4) در نقاشی با آبرنگ، هنرمندان و نقاشان برای سفید نگه داشتن قسمتی، آن را رنگ نمی‌کنند بلکه از خود سفیدی کاغذ استفاده می‌کنند. پس می‌توان گفت که آبرنگ رنگ سفید ندارد؛ این در حالی است که گواش رنگ سفید دارد و همان‌ طور که در بالا هم ذکر شد، یک از مهم ترین کاربرد‌های  رنگ سفید، روشن‌تر کردن رنگ‌های گواش است.

5) نقاشی با گواش ساده‌تر از نقاشی با آبرنگ است.

6) گواش در برابر آب مقداری مقاوم است؛ اما آبرنگ در تماس با آب به راحتی تغییر شکل و تغییر رنگ می‌دهد.

7) اگر با خودکار یا مداد طرحی را بکشید، با کشیدن آبرنگ روی آن باز هم خطوط زیرین معلوم هستند اما اگر از گواش استفاده کنید دیگر خطوط زیرین را نخواهید دید و گواش کاملا آن را پوشش خواهد داد.

.

بهترین نکاتی که در خرید آبرنگ و گواش باید به آن توجه کنید !

خب حالا که با تفاوت‌های آبرنگ و گواش آشنا شدید، وقت آن رسیده که یکی از آن‌ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید و اقدام به خرید نمایید.

برای خرید آبرنگ حتما نکات زیر را بخوانید و آن‌ها را رعایت فرمایید :

در خرید آبرنگ، باید بدانید به چه تعدادی رنگ نیاز دارید؛ چرا که آبرنگ‌ها هم قرص‌های رنگ تک عددی هستند هم مجموعه‌های شش و دوازده و بیست و چهار عددی.

آبرنگ‌ها به سه نوع قرصی و بلوکی (انواع خشک)، آبرنگ‌های تیوپی (مرطوب) و آبرنگ‌های جوهری تقسیم می‌شوند.

.

بهترین برند‌ها برای خرید آبرنگ

1) آبرنگ سن پترزبورگ

اگر یک نقاش حرفه ای هستید، قطعا با این برند آشنایی دارید و اگر هم تنها یک تازه‌کار هستید؛ آبرنگ سن پترزبورگ از بهترین گزینه‌ها برای شماست. از مزیت‌های این آبرنگ این است که، رنگ آن بسیار شفاف و درخشان است و همچنین قرص‌های رنگ آن از رنگ دانه‌هایی با بهترین کیفیت ممکن ساخته شده‌اند. باید گفت این آبرنگ به نسبت بقیه آبرنگ‌ها، قیمت بالایی دارد که خب قطعا به خاطر کیفیت بالای آن است.

.

2) آبرنگ پلیکان

آبرنگ پلیکان در ایران ساخته می‌شود، که خود من از افرادی هستم که از آن استفاده می‌کنم. این آبرنگ کیفیت نسبتا خوبی دارد. این آبرنگ در بسته‌های دوازده و بیست و چهار عددی در بازار موجود است. قیمت آن نسبت به بقیه آبرنگ‌ها پایین‌تراست و برای افرادی که کار حرفه‌ای نمی‌کنند بسیار بسیار مناسب است. از خوبی‌های این آبرنگ این است که، پالت رنگ آن قابلیت جدا‌شدن و جابجایی دارد که این خیلی خوب است.

.

3) آبرنگ اشمینک

ساخت کشور آلمان است. از مواردی که این آبرنگ را متمایز می‌سازد این است که، این آبرنگ در برابر نور مقاوم است و به مرور زمان اثر آن به هیچ وجه کم نمی‌شود. همچنین این محصول در یک جعبه فلزی محکم قرار گرفته است. راجب قیمت این محصول هم حرفی نمیزنم و اگر تا انتهای این مطلب را بخوانید؛ به خوبی از قیمت آن آگاه خواهید شد.

.

4) آبرنگ فابر کاستل

مثل برند اشمینک، آبرنگ فابر کاستل نیز ساخت کشور آلمان است. این شرکت یکی از معروف‌ترین و باسابقه ترین شرکت‌های تولید آبرنگ (برای کودکان) در جهان است. جالب است بدانید که این برند در حال حاضر در بیش از ده کشور کارخانه دارد. این آبرنگ به نقاشان حرفه‌ای توضیه نمی‌شود و تنها به نقاشان آماتور و کودکان توصیه می‌شود.

.

5) آبرنگ ساکورا

یک برند ژاپنی است که بیشتر معروفیت آن به خاطر تولید رنگ و جوهر است. قیمت این آبرنگ‌ها به نسبت پایین هستند و حقیقتا تنها به کودکان توصیه می‌شود؛ نه حتی افراد آماتور!

.

6) آبرنگ پریمو

این محصول از شرکتی ایتالیایی است؛ که کار خود را تنها با تولید گچ برای تخته‌های سیاه آغاز کرده‌ بود.در حال حاضر این شرکت، یکی از شرکت‌های معروف در زمینه تولید آبرنگ، رنگ انگشتی، رنگ آکریلیک، رنگ روغن،‌ رنگ پارچه و مداد شمعی و گواش است.

.

7) آبرنگ آرت لاین

این برند هم برندی ژاپنی است. این آبرنگ‌ها به ارزان  بودن معروف هستند. آبرنگ‌های آرت لاین تنها به کودکان توصیه می‌شوند.

.

8) آبرنگ وینزور‌اند نیوتون

این آبرنگ از شرکتی انگلیسی است که 150 سال است در حال فعالیت است. قیمت این آبرنگ بسته به بزرگ و یا کوچک بودن و همچنین تعداد آن متغییر است؛ اما خب با این قیمت دلار، قیمتی تقریبا بالا دارد.

.

9) آبرنگ آریا

همگی این برند ایرانی را با خمیر بازی‌هایش می‌شناسیم. این آبرنگ قیمتی خوب دارد و به کودکان توصیه می‌شود.

.

10) آبرنگ آقامیری

قرص رنگ‌های آقامیری بسیار شفاف هستند. این آبرنگ به خاطر قیمت پایین، طرفداران زیادی در ایران دارد. باید ذکر کنیم که درست است که قیمت این آبرنگ پایین است، اما کیفیت آن بالاست.

پیشنهاد می‌کنیم خرید خود را تنها به این 10 برند محدود کنید زیرا کیفیت آن‌ها اثبات شده است.

.
منابع :
.https://www.chapkhone.info

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود