راهنمای دستگاه منگنه و سوزن منگنه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خرید دستگاه منگنه یکی از اقدام‌های ضروری برای هر محل نگهداری و پردازش اسناد است تا انواع کاغذ و اسناد را به نحو صحیح جمع‌‌آوری و بایگانی شود. با وجود ساده دیده شدن نحوه منگنه کردن اسناد و برگه‌ها، اما انتخاب و خرید دستگاه منگنه به عنوان لوازم التحریر چندان ساده نیست و به عوامل متعدد مانند نوع، اندازه، حجم، بودجه و توانایی کاربر بستگی دارد.

.

قابلیت‌های قابل ملاحظه حین خرید دستگاه منگنه

قابلیت ممانعت از صحیح درج نشدن منگنه

درست وارد نشدن فلز منگنه به کاغذ اتفاق ناخوشایندی است که در حین استفاده از دستگاه منگنه بی‌کیفیت به طور مکرر دیده می‌شود. وارد نشدن صحیح منگنه به کاغذ موجب آسیب به سند و اطلاعات آن می‌شود و امکان درآوردن آن را سخت می‌کند. برخی دستگاه‌های منگنه باکیفیت مجهز به فناوری ساختاری ممانعت از این فرایند هستند.

.

تعداد برگه‌های قابل دستگاه منگنه

منگنه‌کردن بیش‌تر برای چسباندن چند کاغذ به یک دیگر به کار می‌رود اما حجم اسناد با یک‌دیگر متفاوت است. به طور معمول یک منگنه کوچک و ساده می‌تواند تا 30 برگه را به هم بچسباند در حالی که نمونه‌های بزرگ‌تر می‌توانند تا 200 برگه به یک‌دیگر متصل کنند. حجم برگه‌ها و اسناد نیاز به اتصال را بررسی کنید و با توجه به آن، ظرفیت منگنه‌کردن را در نظر بگیرید. این حجم بر اساس یک ضخامت استاندارد برای هر برگه در نظر گرفته می‌شود و باید برگه‌های کاغذی یا مقوایی ضخیم‌تر را در نظر بگیرید.

.

راحتی استفاده از منگنه

شاید یک‌بار منگنه کردن ساده به نظر رسد اما انجام‌دادن چندین بار آن در طول روز و ارگونومیک نبودن طراحی منگنه می‌تواند یا موجب خستگی عضلات شود یا آسیب قابل توجه به دست وارد کند. نمونه‌های قدیمی منگنه پوشش تمام فلزی داشتند که علاوه بر وزن بالا، تجربه لمس ناخوشایند و سفتی داشتند، اکنون بسیاری از منگنه‌ها یک روکش پلاستیکی بر سطح فلزی دارند تا تجربه لمس بهتری داشته باشند. اگر اسناد حجیم و کاغذهای مقوایی سفت را به طور مکرر در روز منگنه می‌کنید، تجربه لمس و طراحی هنگام خرید دستگاه منگنه را فراموش نکنید.

.

طول عمر استفاده از دستگاه منگنه

اگر دستگاه منگنه از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، به زودی شاهد افت کیفیت فشار دادن منگنه خواهید شد که علاوه بر فشار به عضلات دست و آسیب زدن به سند، هزینه خرید زودهنگام منگنه جدید را بر شما تحمیل می‌کند، بسیار مهم است که نوع منگنه خریداری شده از کیفیت بالا در محل فشار برخوردار باشد تا با اطمینان کامل آن را بر اسناد حجیم فشار دهید.

.

ضمانت تعمیر، تعویض منگنه

ضمانت یا گارانتی ممکن است برای همه دستگاه‌های منگنه مرسوم نباشد اما در صورت پشتیبانی از ضمانت به خصوص برای مدل‌های پیشرفته تجاری، آن را در نظر بگیرید.

.

انواع دستگاه منگنه

دستگاه منگنه اداری-خانگی: این نوع منگنه بیش‌تری برای استفاده شخصی و متعادل با حجم کم کاربرد دارد و به طور معمول می‌توان با آن تا 20 برگه را می‌توان به هم متصل کرد.

دستگاه منگنه انبردستی: انواع دیگر منگنه دسته از بالا به پایین فشار داده می‌شود در حالی که این نمونه به مانند انبردست دسته متحرک در پایین قرار دارد و رو به بالا کشیده می‌شود. این نوع منگنه بیش‌تر برای منگنه‌کردن برگ مقوا و جعبه‌های مقوایی در کارهای بسته‌بندی و نگهداری کاربرد دارد.

دستگاه منگنه الکتریکی: همان‌طور که از نام این نوع محصول پیدا است، نمونه الکتریکی به جای نیرو انسانی به طور خودکار از نیرو الکتریسیته استفاده می‌کند که به همین دلیل نیاز به تامین‌کننده نیرو قابل حمل یا متصل به جریان پایدار دارد. این نمونه بیش‌تر برای اسناد کم حجم ولی متعدد کاربرد دارد.

دستگاه منگنه پُرکار: وقتی صحبت از برگه‌های متعدد، ضخیم و سفت می‌شود، دیگر نمی‌توان به مدل‌های کوچک اتکا کرد و باید از نمونه‌های بزرگ‌تر استفاده کرد. نمونه‌های تجاری و بزرگ‌تر دارای محلی در کف برای قرار دادن کاغذ و فشار از بالا هستند و توانایی اتصال تعداد بالاتری از کاغذ را دارند و به طور معمول مجهز به فناوری جلوگیری از صحیح وارد نشدن منگنه هستند.

دستگاه منگنه صنعتی: در کنار منگنه‌های اداری، نمونه‌های صنعتی برای چسباندن بافت‌های غیر از کاغذ وجود دارد. منگنه چوب مناسب چسباندن تخته چوب به یک‌دیگر هستند. نمونه ساختمانی برای اتصال بافت‌های ساختمانی و پوشنده کاربرد دارد.

.

راهنمای خرید سوزن منگنه

خرید سوزن منگنه کار بسیار راحتی است چون تنوع زیادی ندارد و نهایتا چندین شرکت تولید کننده دارند که شما باید از بین آن‌ها انتخاب کنید. اکثر ما از منگنه‌های معمولی استفاده میکنیم که سوزن آن‌ها حتی در بعضی از سوپرمارکت‌ها هم موجود است!!!

جنس سوزن منگنه فلزی است و تقاوت آن‌ها در سایز آن‌ها است. سایز‌های سوزن منگنه عبارتند از:

  • سایز 10 میتواند به راحتی دو تا بیست برگه را بهم متصل کند.
  • سایز 24/6 بیست تا سی برگه را میتواند بهم متصل کند.
  • سایز 23/8  سی تا پنجاه  برگه را میتواند متصل کند.
  • سایز 24/8 سی تا پنجاه برگه را میتواند بهم متصل کند.
  • سایز 23/10 چهل تا هفتاد برگه را  میتواند متصل کند.
  • سایز 23/13  هفتاد تا صد کاغذ را میتواند متصل کند.

و همچنین سایز هایی وجود دارند که میتوانند برگه‌های بیشتری را به هم متصل کنند که به علت این که زیاد مرسوم نیستند در اینجا به آن‌ها اشاره نکردیم.

برای خرید یک سوزن منگنه ابتدا باید از متن بالا سایز مورد نظر خود را انتخاب کنید و به راحتی با مراجعه به لوازم التحریر‌ها و یا فروشگاه‌های آنلاین، سوزن منگنه مورد نظر خود را خریداری نمایید.

قیمت سوزن‌های منگنه بالا نیست، قیمت یک سوزن منگنه معمولی با توجه به شرکت تولید کننده، از سه هزار تومان به بالاست.

.

بهترین نوع منگنه برای خرید چیست؟

برای استفاده شخصی و با تعداد کم نمونه‌های اداری و کوچک کفایت می‌کنند. در صورتی که در حجم اداری قصد منگنه کردن متعدد در طول روز ولی و با حجم کم برای هر سند را دارید، نمونه الکتریکی موجب کاهش زمان منگنه کردن می‌شود. برای اسناد حجیم و ضخیم حتما از نمونه‌های بزرگ استفاده کنید چرا که نمونه‌های کوچک نتیجه مطلوبی به همراه نخواهند داشت و ظرفیت کافی ندارد. به غیر از کاغذ و برگ‌های کاغذی مرسوم، برای مقوا، نمونه انبردستی و برای بافت‌های دیگر مانند چوب و بافت‌های ساختمانی، تنها نمونه‌های صنعتی قابل استفاده هستند.

.
منابع :
.https://www.chapkhone.info

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت