نکاتی برای گرفتن عکس‌های خلاقانه از جشن تولد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1) انتخاب یک نفر به عنوان عکاس جشن تولد

هیچ چیز بدتر از این نیست که جشن تولد به پایان برسد بدون این‌که شما فرصت کنید به طور کامل از همه قسمت‌های جشن و یا همه مهمانان عکس بگیرید و یا این‌که ازهمه عکس بگیرید ولی فرصت نکنید از خودتان به همراه فرزندتان عکس بگیرید؛ بنابراین بهتر است که حتماً یک نفر را انتخاب کنید و مسئولیت عکاسی از کل جشن را به او بسپارید (حتماً لازم نیست که یک عکاس حرفه‌ای را برای جشن بیاورید؛ می‌توانید از یکی از اقوام یا دوستانتان برای این کار کمک بگیرید). به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت به دیگر کارهای جشن و مهمانان برسید و از آن لذت ببرید بدون این‌که نگران عکس گرفتن از جشن باشید.

.

2) عکس‌های متعددی بگیرید

جشن تولد خصوصاً جشن تولد کودکان یک جشن کاملاً پویا و فعال است؛ بنابراین شما می‌توانید عکس‌های متعددی در تمامی حالات مهمانان و بچه‌ها و کلاً محیط جشن تولد بگیرید.

.

3) از ارتفاع بالا عکس بگیرید

سعی کنید یک سری از عکس‌ها را از ارتفاع بالاتر از حد معمول بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید بالای یک صندلی بروید و عکس بگیرید. همچنین سعی کنید از زوایای مختلف و یک دیدگاهی که احتمالاً در حالت معمول انتظار دیدنش را ندارید عکس بگیرید؛ این کار باعث برجستگی عکس‌های شما می‌شود و به افرادی که عکس‌های شما را می‌بینند اجازه می‌دهد که از دیدگاه‌های مختلف به آن نگاه کنند.

.

4) به جزئیات جشن تولد بپردازید

یک راه دیگر برای جذاب‌تر کردن عکس‌های جشن تولد و همچنین ثبت درستِ، زیبایی و جذابیت جشن تولد، تمرکز بر روی جزئیات آن است. بهترین عکس‌های تولد شامل عکس از کیک تولد، بادکنک‌ها و سایر تزیینات جشن، هدایای انباشته شده و میز تولد است. بهتر است که به صورت نزدیک و بسته از این عناصر عکس بگیرید به طوری که قاب عکس را کاملاً پر کنند. وقتی که این عکس‌ها را در بین دیگر عکس‌های جشن تولد در آلبوم به صورت پراکنده قرار دهید عالی به نظر خواهند رسید.
.

5) عکس در حالت انفجار

یکی از مؤثرترین روش‌های ثبت اتفاقات جشن‌ها یادگیری نحوه عکس گرفتن در حالت عکس برداری متوالی (پشت سرهم) است. این کار هنگام عکس برداری از بچه‌هایی که به ندرت یک جا و ثابت می‌نشینند بسیار مفید است. همچنین یک استراتژی خوب برای ثبت لحظات کلیدی جشن تولد مثل زمان فوت کردن شمع‌ها (که شما فقط چند ثانیه فرصت برای ثبت آن دارید) است.

.

6) استفاده از فلش دوربین

اگر جشن تولد شما در منزل برگزار می‌شود احتمالاً به نوعی نور اضافی برای عکس برداری نیاز خواهید داشت. در این صورت برای گرفتن نتیجه بهتر در عکس‌ها بهتر است که از فلش دوربین استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد و نا به جا از فلش نیز باعث خراب شدن عکس‌ها می‌شود. پس تنها در مواقع ضروری و زمانی که فضا تاریک است از نور فلش دوربین استفاده کنید.

.

7) عکس از قبل و بعد جشن تولد

این خیلی جالب و شگفت انگیز است که ببینید چگونه یک اتاق می‌تواند با ورود یک گروه بچه در آن در عرض یک یا دو ساعت تغییر کند. بنابراین قبل از شروع جشن تعدادی عکس از فضای برگزاری جشن بگیرید. این عکس‌ها می‌تواند از جزئیات و عناصر مختلف جشن و همچنین تعدادی عکس از دختر یا پسر صاحب تولد باشد. در پایان جشن نیز از همان فضاهایی که در ابتدا عکس گرفتید دوباره عکس بگیرید. این ایده می‌تواند یک مقایسه طنر آمیز و جالب بین قبل و بعد از جشن تولد باشد.

.

8) آگاهی از برنامه جشن تولد

به منظور ثبت و ضبط همه‌ی لحظات مهم جشن باید بدانید که جشن چگونه برنامه ریزی شده است. به‌عنوان مثال باید بدانید چه موقع شمع‌ها فوت می‌شوند، چه زمانی کادوها باز می‌شوند و … این بدان معناست که می‌توانید برای هر رویداد درست قبل از وقوع آن موقعیت خوبی برای عکس برداری انتخاب کنید.
.

9) عکس‌های برنامه ریزی شده

علاوه بر عکس‌هایی که به طور اتفاقی و بدون هماهنگی از جشن می‌گیرید باید در مورد آن دسته از عکس‌هایی که باید از جشن تولد بگیرید هم، فکر کنید. مثل عکس‌های دسته جمعی از مهمانان، عکس‌های تکی از دختر یا پسر صاحب تولد و … .

.

10) ثبت حالات و احساسات

بچه‌ها معمولاً شاد و پرانرژی هستند؛ ولی در روز تولدشان این شادی و انرژی دو برابر می‌شود؛ بنابراین باید سعی کنید که کاملاً آن‌ها را زیر نظر بگیرید و از همه حالات آن‌ها خصوصاً زمانی که با دوستان خود بازی می‌کنند عکس بگیرید.

.

11) فوت کردن شمع را از دست ندهید

هنگام فوت کردن شمع‌ها نور خانه یا اتاق را کم کنید تا نور شمع‌ها صورت کودکتان را روشن کند. بهترین زاویه برای عکس برداری در این موقعیت از بالای کیک و صورت است. تعدادی عکس از هر جهت بگیرید و روی صورت کودک فوکوس کنید. شاتر را روی 1/60 ثانیه نگه دارید تا همه چیز را به سرعت ثبت کند. همچنین تعدادی عکس از دنباله دود شمع‌های در حال خاموش نیز بگیرید.

علاوه بر عکس تکی از کودک می‌توانید مهمانان را نیز دور او جمع کنید تا در انتظار خاموش شدن شمع‌ها باشند و یک عکس دسته جمعی از همه در این حالت بگیرید.

.

12) عکس‌های بسته (از فاصله نزدیک) بگیرید

این مسلماً بهترین نقطه برای عکس گرفتن از کودک خصوصاً در زمان‌هایی مثل فوت کردن شمع و باز کردن کادوها است. سعی کنید این نوع عکس‌ها را بدون آمادگی قبلی از مهمانان و کودکتان بگیرید. این گونه عکس‌ها را از نیم رخ و در حالی که فوکوس بر روی صورت کودکتان است بگیرید.

.

13) مهمانان را فراموش نکنید

در جشن تولدهای کودکانه معمولاً بیش‌تر تمرکز بر روی بچه‌هاست؛ اما نباید مهمانان و بزرگسالان را نادیده بگیرید. شما می‌توانید از بزرگسالان حاضر در جشن که در حال تماشای بچه‌ها هستند نیز عکس‌های شگفت انگیز و جالبی بگیرید. گاهی اوقات واکنشی که آن‌ها نسبت به بچه‌ها نشان می‌دهند می‌تواند بسیار جذاب و البته ارزشمند باشد.

.

14) گرامی داشتن خاطرات

یادتان باشد در عکس گرفتن تنها روی کودک صاحب تولد فوکوس نکنید؛ و مطمئن شوید که از تمام بچه‌های حاضر در جشن تولد عکس گرفته‌اید. جنب و جوش و تعامل همه بچه‌ها خصوصاً خواهر و برادر و دوستان صمیمی فرزندتان را نیز زیر نظر بگیرید و در حالات مختلف از آن‌ها عکس بگیرید. علاوه بر این می‌توانید در بعضی لحظات خاص مثل فوت کردن شمع‌ها خواهر و برادر و یا دوستان کودکتان را نیز در کنار او بیاورید و یک عکس جالب و خاطره انگیز از آن لحظه ثبت کنید.

.

15) عکس‌های اتفاقی

گرفتن عکس‌های اتفاقی و بدون هماهنگی از کودکان در حالات مختلف مثل زمان بازی کردن یا زمانی که در حال خوردن کیک هستند نیز می‌تواند باعث ثبت عکس‌های جالب و غافلگیرکننده‌ای از جشن تولد شود.

.

16) مراحل رشد کودک را نشان دهید

کودکان خیلی سریع رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند؛ شما باید سعی کنید سیر بزرگ شدن او در هر جشن تولدی که برایش گرفته‌اید را از طریق عکس‌ها نشان دهید؛ پس به خاطر داشته باشید که حتماً از همه جزئیات جشن مانند شمع‌های روی کیک، بادکنک‌ها و وسایل تزیینی جشن، هدایا و … عکس بگیرید.

.

17) عکاسی از زوایای مختلف

نگاه کردن از زوایای مختلف به عناصر جشن و حتی کودکان به شما ایده‌های بیشتری برای گرفتن عکس‌های جذاب می‌دهد. سعی کنید از نقطه دید کودکان و از جاهای مختلفی که ایستاد‌ه‌اید عکس بگیرید.

.

18) با مهمانان آشنا شوید

اگر به عنوان یک غریبه از جشن تولد عکاسی می‌کنید؛ ممکن است که مهمانان در حضور شما احساس راحتی نکنند. پس برای این‌که این احساس آن‌ها در عکس‌هایشان تاثیر نگذارد بهتر است که ابتدا خودتان را به آن‌ها معرفی کنید، باهاشون صحبت کنید و از آن‌ها سوالاتی بپرسید. مشارکت و تعامل شما با آن‌ها سبب می‌شود که اطرافیانتان احساس راحتی کنند و شما فرصت عالی برای گرفتن عکس‌های جذاب و شاد از مهمانان و بچه‌ها را داشته باشد.
.

19) خودتان هم از جشن لذت ببرید

حتی اگر عکاسی از جشن مسئولیت شما در جشن ویا حتی شغلتان باشد باز هم دلیل نمی شود که از جشن لذت نبرید. این رو به خاطر داشته باشید که باید از خود مراقبت کنید؛ بنابراین اگر خسته شدید دوربینتان را پایین بگذارید؛ کمی استراحت کنید و به گفت و گو با مهمانان بپردازید. یک استراحت کوتاه نه تنها انرژی شما را برمی‌گرداند بلکه به شما ایده‌های جدیدی نیز می‌دهد. علاوه بر این مجذوب لذتی می‌شوید که بچه‌ها سخاوت مندانه به شما می‌دهند؛ و این امر باعث بهتر شدن هر چه بیشترِ عکس‌های شما می‌شود.

.

تنظیمات توصیه شده

◉ اگر جشن تولد شما داخل منزل برگزار می‌شود؛ پس هنگام عکس برداری از جشن مطمئن شوید که تنظیمات iso حداقل بین 400 تا 800 باشد. iso در دوربین‌های دیجیتال بیان کننده میزان حساسیت سنسور به نور محیط است. اگر نور محیط جشن کم است بهتر است که مقدار iso را افزایش دهید تا نور عکس مناسب باشد؛ ولی اگر نور محیط مناسب است مقدار آن را کاهش دهید تا عکس‌های بهتری به ثبت برسانید.

◉ همچنین سرعت شاتر باید حداقل 1/125 در ثانیه باشد تا عکس‌ها به سرعت گرفته شوند و زمانی که بچه‌ها در حرکت هستند عکس‌ها واضح باشند؛ زیرا کودکان به سرعت و غیر منتظره حرکت می‌کنند.

◉ اگر می‌خواهید عکس‌های زیادی را در عرض چند ثانیه بگیرید؛ دوربین را روی حالت عکاسی متوالی (continuous mode) قرار دهید. این یک ویژگی هیجان انگیز است که تقریباً اکثر دوربین‌های عکاسی آن را دارند.

◉ بیش‌تر جشن تولدهای کودکان داخل خانه برگزار می‌شود. در اغلب موارد نور مصنوعی موجود در محیط می‌تواند با انواع مختلف سایه‌ها باعث خراب شدن عکس‌های شما شود. ساده‌ترین راه برای غلبه بر این موضوع و اطمینان از درستی عکس‌ها از نظر رنگ، تنظیم تعادل رنگ سفید است. منابع نوری مختلف دمای رنگ متفاوتی تولید می‌کنند و دوربین عکاسی برای تولید رنگ‌های سفید نیازمند تنظیم دستی برای نورهای مختلف است. اکثر دوربین‌های دیجیتال مدرن دارای تنظیمات خودکار هستند و در شرایط نورپردازی مختلف تعادل رنگ سفید را به طور اتوماتیک اعمال می‌کنند.

◉ برای روشن کردن چهره کودک از فلش دوربین استفاده کنید؛ اما از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید زیرا در برخی عکس‌ها نور فلش باعث خشک و غیر طبیعی شدن عکس و یا روشنایی بیش از حد آن‌ها می‌شود.

.

جمع بندی

عکاسی از روز تولد کودک یک راه عالی برای ثبت خاطرات شیرین کودک در آن روز است. وقتی سال‌ها بعد به این عکس‌ها نگاه می‌کنید واقعاً برایتان شگفت انگیر خواهد بود که ببینید فرزندتان چقدر از آن زمان تاکنون رشد و تغییر کرده است.

مهم ترین نکته در عکس گرفتن از جشن تولد کودکان این است که به کودکتان اجازه دهید که در این روز آزاد باشد و هر کار که می‌خواهد انجام دهد؛ آزاد گذاشتن بچه‌ها اولین قدم در گرفتن عکس‌های خلاقانه از جشن تولد است.

.
منابع :
.https://cakaneh.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت