مهم ترین نکات برگزاری اولین جشن تولد کودک

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

برخی والدین از اولین جشن تولد کودک خود به عنوان فرصتی برای میزبانی از تعداد زیادی از دوستان و فامیل از هر گروه سنی استفاده می‌­کند. مابقی افراد این جشن را خیلی بی‌سر و صدا با خویشاوندان خیلی نزدیک برگزار می­کنند. در هر صورت، کودک شما اصلا از کارهایی که انجام می‌­دهد و نقش خود در اولین جشن تولد اطلاعی نداشته و فقط در آینده از دیدن آلبوم ­های عکس قدیمی لذت خواهد برد. پس در اولین جشن تولد کودک خود، کاری کنید که بزرگترها از آن لذت ببرند ضمن اینکه راحتی و آسایش کودک خود را هم در نظر گرفته ­اید.

اگر قبلا انجام نداده باشد، کودک شما در آستانه­ برداشتن اولین قدم­‌های دوران کودکی است. کاری کنید که در اولین جشن تولد، قدم برداشتن­‌های امتحانی کودک هم، تمِ فیلمبرداری و عکس گرفتن ­ها باشد.

.

نکات کلی اولین جشن تولد کودک

وقتی قصد دارید اولین جشن تولد کودک خود را برنامه ریزی کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

◉ زمان برگزاری اولین جشن تولد کودک را تقریبا موقع چرت زدن کودک برنامه ریزی کنید. هیچ چیزی بدتر از یک از مهمان اصلی ناراحت نیست.

◉ برای آلبوم عکس یا اسکرپ بوک کودک خود، تعداد زیادی عکس بگیرید.

◉ اگر در اولین جشن تولد کودک شما، بچه­‌های بزرگ­تری هم در جشن هستند، اجازه بده تا در باز کردن کادوها کمک کنند و از این طریق آنها را مشارکت بده. کودک شما به این کادوها بیشتر از یک کاغذ کادو نگاه نمی­کند.

◉ خیلی از بچه ­ها تجربه­ زیادی با میز غذا در این سن نداشته ­اند مخصوصا با دسر، پس در اولین جشن تولد، وقتی کودک شما با اشتیاق به سمت اولین تکه از کیک تولد می‌­رود حتما عکس بگیرید. احتمالا واکنش کودک نسبت به کیک یکی از بامزه ­ترین لحظاتی باشد که ضبط کرده ­اید.

◉ اگر بچه­‌های جوانی در جشن حضور خواهند داشت، پخش کردن ساک کادوها کار قشنگی است چون علاوه بر کیک، یکی از چیزهایی که بچه­‌ها در اولین جشن تولد‌ها خیلی در مورد آن ذوق و شوق دارند. آیتم ­های مناسبی که می­توان در داخل آنها برای بچه ­های خیلی کم سن یا خردسالان قرار دارد، بیسکوییت­‌های باغ وحش، مدادهای شمعی، کتاب­های مقوایی و توپ­‌ها هستند.

◉ اگر قصد دارید در اولین جشن تولد کودک، بالن داشته باشید، بالن ­های مایلار بهترین گزینه برای شماست. بالن­های لاتکس معمولی، خطر خفگی برای بچه ­ها دارند.

.

آماده کردن شرایط برای قدم برداشتن­‌های کودک در اولین جشن تولد کودک

بند رختی را در بالای میز اولین جشن تولد آویزان مرده و به کمک گیره­‌های لباس، جوراب­‌های بچه یا چکمه­‌ها را به آن ببندید. از قالب شیرینی به فرم پای بچه به عنوان الگویی استفاده کنید تا تم جشن را بسازید:

◉ از این قالب شیرینی برای ساخت دعوت نامه تولد که یا به شکل پای بچه یا طرحی بر روی مقوا برش خورده ­اند استفاده کنید.

◉ اسفنجی به شکل پای بچه در اولین جشن تولد به کمک قالب شیرینی درست کنید و از آن به عنوان استامپی برای طرح­‌های پا روی رومیزی ساده­ سفید استفاده کنید.

◉ قالب شیرینی را روی کیکی که پختن آن تمام شده یا سرد شده قرار داده و داخل آن را با قند تزئینی پر کنید یا طرحی از پای بچه را روی کیک درست کنید.

اولین جشن تولد را به کمک جوراب­‌های کودک که داخل آن پر از شیرینی است، مطابق میل بزرگسالان آماده کنید. آن‌ها را با روبان ببندید. سوراخ کوچکی در گوشه­ عکس اولین جشن تولد کودک ایجاد کرده و آن را به سمت دیگر ریبون منگنه کنید.

گالری عکس کوچکی از اولین جشن تولد کودک در اتاق جشن درست کنید تا هر کسی که آنها را می‌­بیند، از لحظات شیرین کودک در آن عکس ­ها تعریف کند.

.

منوی اولین جشن تولد کودک

در این قسمت قصد داریم غذای تولد را معرفی کنیم که برای اولین جشن تولد خیلی ساده و دوستانه است. حتی شما می‌توانید بسته به اینکه چه غذاهایی در این جشن آماده شده ­اند تعدادی از آنها را برای سرو کردن کودک با یکدیگر مخلوط کنید:

◉ ماکارونی صدفی با پنیر یونانی و سبزی­‌های معطر: این دستور پخت خوشمزه، روش بسیار جالبی است برای ظروف کلاسیک بوده و می‌­توان آن را از قبل هم برای اولین جشن تولد آماده کرد.

◉ مرغ سرخ شده با لیمو و سبزی معطر: اگر قصد پخت این غذای اولین جشن تولد را داشته باشید حتما توجه کنید که سرخ شدن این مرغ بیش از 1 ساعت زمان نیاز دارد پس مطمئن باشید که زمان کافی برای انجام آن دارید.

◉ هویج با لایه ­ای از شیره­ شکر: در صورتی که مهمانی شما حدود 8 نفر مهمان داشته باشد باید مقادیر دستور پخت آن را دو برابر در نظر بگیرید.

◉ کیک تولد: برای اینکه دکوراسیونی که برای قدم برداشتن کودک تزئین کرده ­اید، خیلی خوب خود را نشان دهد، از کیک خامه ­ای سفید استفاده کنید.

◉ شامپاین: مهمانان می­توانند به افتخار اولین جشن تولد کودک و والدین او از نوشیدنی­‌ها استفاده کنند.

◉ سایر نوشیدنی­ها: فراموش نکنید که نوشیدنی­‌های غیر الکلی، قهوه و چای خریداری کنید.

.

مهم­ترین نکات برگزاری اولین جشن تولد کودک

با توجه به تجربه­ زیاد ما در مشاوره به والدین بابت برنامه ریزی جشن تولد و آماده کردن بهترین شرایط برای برگزاری اولین جشن تولد کودک، حتما موارد زیر را رعایت کنید تا از هر لحاظ خاطره ­ای خوش برای شما و کودکتان رقم بخورد:

◉ چه کسانی دعوت شوند؟ شاید کودک 1 ساله­ شما که قرار است اولین جشن تولد خود را ببیند چندان با وجود تعداد زیادی غریبه و مخصوصا در مکان­های جدید احساس راحتی نکند و حتی بترسد. اگر بازی کردن با بچه­‌ها را کنار بگذاریم که قطعا فرزند شما در اولین جشن تولد از آن لذت خواهد برد، درک درستی از نحوه­ بازی کردن ندارد. پس سعی کنید مهمانی یا دورهمی کوچکی از نزدیک­ترین خویشاوندان ترتیب دهید.

◉ انتخاب بهترین مکان: معمولا خانه­ خودتان بهترین مکان تولد است که بتوانید اولین جشن تولد را برگزار کنید، ضمن اینکه کودک شما هم احساس امنیت بیشتری دارد. اما اگر خانه­ شما بقدر کافی بزرگ نیست که بتوانید مهمانانی که م ی­خواهید را دعوت کنید، یک رستوران، موزه بچه ­ها، خانه­ خویشاوندان یا حتی پارک و باغ وحش هم گزینه ­های خوبی هستند.

◉ انتخاب تم: قطعا کودک شما با توجه به سنی که در اولین جشن تولد دارد هیچ درکی از تم تولد، دکوراسیون، هماهنگی رنگ بشقاب­‌ها و کاراکترها ندارد، پس تمام تمرکز خود را در تزئین و انتخاب تمی بگذارید که عکس­‌های زیبایی از آن درست شود تا در آینده وقتی فرزند شما به آن نگاه می‌­کند احساس خیلی خوبی داشته باشد.

◉ بازی و فعالیت­ها: قطعا در اولین جشن تولد، سر و صدای زیاد و ترکاندن بالن و بادکنک و غیره نه تنها جذابیتی برای کودک شما نخواهد داشت بلکه او را به شدت می‌­ترساند ضمن اینکه دست زدن به مواد پلاستیکی هم می‌تواند تا سن 3 سالگی برای فرزند دلبند شما خطرناک باشد پس سعی کنید در اولین جشن تولد کودک خود از بازی­ هایی مثل پیدا کردن اسباب بازی داخل جعبه، باز کردن کادوها یا درست کردن شکل با کاغذ کادو استفاده کنید.

◉ کادوهای تولد: بهترین کادوهایی که در اولین جشن تولد توصیه می‌­شوند، اسباب بازی­ هایی هستند که روشن و خاموش می­ شوند یا با تکان دادن موزیک و صدا پخش می‌­کنند و غیره. کتاب­‌های مقوایی مصور و نقاشی­‌های زیبا نیز گزینه­‌های مناسبی به شمار می­روند چرا که هم برای کودک شما خطری ندارند و متناسب سن او هستند و هم کودک نسبت به آنها درک اولیه ­ای دارد و به راحتی نحوه­ بازی کردن با آنها را یاد می­ گیرد. پس در انتخاب نوع کادو تولد نیز در اولین جشن تولد دقت کنید.

◉ عکس گرفتن: نه تنها در اولین جشن تولد کودک توصیه می­ کنیم تا می­توانید عکس بگیرید بلکه خودتان را هم فراموش نکنید تا در عکس و فیلم ­ها باشید. این توصیه به دلیل این است که در این نوع جشن­‌ها پیدا کردن لحظاتی خاص و خاطره انگیز کار سختی است مخصوصا اگر حرفه ­ای نباشید، پس با این کار احتمال ثبت لحظه ­ای عالی زیادتر می‌­شود، ضمن اینکه با انتخاب گلچینی از آنها بهترین گالری عکس اولین جشن تولد را می­ سازید تا در آینده به خوبی یادآور این لحظات باشد. ضمنا در دسته والدینی نباشید که تمام طول تولد در حال فیلمبرداری و عکس گرفتن هستید و خودتان در هیچ یک از آنها نیستید.

◉ تأمین امنیت: حتما توجه کنید که در تمام طول برگزاری اولین جشن تولد کودک خود، وسایل خطرناکی مثل چاقوی برش کیک، وسایل تیز و برنده­ دیگر و یا امثال آنها را در دسترس کودک خود و یا سایر همبازی­‌های او قرار ندهید و همیشه مراقب باشید. ضمنا سعی کنید اگر امکان دارد نظارت و کنترل خوبی بر روی نحوه و نوع بازی کودکان با یکدیگر داشته باشید و از کمک مهمانان نیز غافل نشوید تا انرژی شما نیز ذخیره شود.

.
منابع :
.https://tavallodeto.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت