بازی‌های سرگرم کننده در خانه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

رشد ذهنی و عاطفی

در حین بازی ، کودک احساسات خود را مانند خشم ، ترس یا محبت را بروز میدهد . کودک در حین بازی با اسباب بازی‌ها یا دوستانش می‌تواند به مشکلات و مسائلی که او را آزار میدهد یا باعث خوشحالی او می‌شوند پی ببرد که نقش مهمی در روند رشد ذهنی و عاطفی کودک دارد .

.

کودک تفکر کردن را می‌آموزد

در حین بازی کودک با چالش هایی مواجه می‌شود که منجر به فکر کردن و فعالیت ذهنی او می‌شود و زمانی که کودک به چالش غلبه می‌کند ، در ناخودآگاه کودک ، غلبه بر چالش‌ها و مشکلات شکل دهی می‌شود

.

قوه تخیل او را پرورش می‌ دهد

زمانی که کودک با شخصیت خیالی خود بازی می‌کند و با آن صحبت می‌کند در واقع کودک از قوه تخیل و خیال پردازی خود استفاده میکند و اینگونه بازی‌ها منجر به تقویت قدرت تخیل و تجسم کودک می‌شود .

.

پروش خلاقیت در حین بازی کودک

بازی کردن مخصوصا بازی‌های فکری باعث پرورش خلاقیت کودکان می‌شود و در فرایند یادگیری و رشد به کودک کمک به سزایی می‌کند .

.

10 بازی کودکانه سرگرم کننده

 

1 – نقطه بازی و اسم فامیل

اسم فامیل و نقطه و خط از آن دسته بازی‌های نوستالژیک هستند که می‌تواند اعضای خانواده را دور هم جمع کند همچنین خلاقیت کودک را نیز به چالش میکشد .

.

2 – حدس نقاشی

در این بازی می‌توانید روی چند تکه کاغذ کلماتی را بنویسید و شخص مقابل از بین آن کلمات شانسی یکی را بردارد و سعی کند آن کلمه را نقاشی کند و فرد دیگر بازی باید طبق نقاشی کلمه مورد نظر را حدس بزند .

.

3 -پازل و معما

پازل‌ها از آن دسته بازی هایی هستند که می‌تواند کودک را مدت طولانی تری سرگرم کند ، همچنین می‌توان نقاشی‌های کودک را به قسمت‌های مختلفی برش داد تا خود کودک آن را منظم کند و از نظم دوباره نقاشی خودش لذت ببرد .

.

4 – توقف رقص

می توانید برای کودکان آهنگ بگذارید و کودکان مشغول رقصیدن شوند و زمانی که آهنگ قطع شد باید در همان حالت متوقف شوند و تا پخش مجدد آهنگ حرکت نکنند ، بازنده کسی است که تا پخش مجدد آهنگ صبر نداشته باشد . این گونه بازی‌ها هم به فعالیت جسمی کودکان کمک میکند هم مفهوم برد و باخت را آموزش می‌دهد .

.

5 – سیب زمینی داغ !

این بازی جمعی برای کودکان هیجان انگیز است ، از کودکان بخواهید به صورت دایره وار بنشینند و به آن‌ها یک سیب زمینی یا توپ بدهید و از آن‌ها بخواهید تا آن را دست به دست کنند تا زمانی که آهنگ قطع شد سیب زمینی ( توپ ) دست هر کس که بود بازنده است ???? این بازی هم شادی موزیک و هم هیجان کودکان را در پی دارد .

.

6 – یافتن گنج

می توان یک اشیا را در جایی از اتاق قایم کرد و از کودک خواست که آن را پیدا کند ، بازیکن دیگر باید هنگام نزدیک شدن کودک به اشیا مخفی شده با ته مداد به میز بکوبد و هر چه به شیء مخفی شده نزدیک شود باید شدت صدای مداد نیز بیشتر شود . این شی می‌تواند خوراکی یا میان وعده مورد علاقه کودک باشد .

.

7 – بازی بیست‌سؤالی

بازی بیست سوالی بازی سرگرم کننده و بدون نیاز به امکانات می‌باشد و کودکان را به فکر کردن وا میدارد .

.

8 – لی لی

کودک این بازی را در خانه هم می‌تواند انجام دهد . می‌توانید پارچه‌های آماده بازی لی لی را از بازار خریداری کنید یا روی سطح سرامیک با چسب بکشید ، لی لی از آن دسته بازی‌های مورد علاقه بسیاری از کودکان است که آن‌ها را به جنب و جوش و فعالیت وا می‌دارد .

.

9 – کارت بازی

بازی‌های کارتی گوناگونی در بازار می‌توان برای کودکان یافت که آن‌ها را حسابی سرگرم نگه می‌دارد . بازی‌های رومیزی هم گزینه مناسبی برای سرگرم کردن کودکان می‌باشد برای نمونه بازی‌های منچ ، مارپله ، مونوپولی و . . .

.

10 – بازی کشتی‌های جنگی

این بازی دو نفره و بسیار محبوب را میتوان با قلم و کاغذ انجام داد . در این بازی یک صفحه کاغذ را به دو قسمت تقسیم میکنیم و هر بازیکن کشتی‌های جنگی را در سمت خود روی کاغذ می‌کشد ، سپس سعی میکند کشتی‌های دشمن را نشانه گیری کند و به آن شلیک کند .
به این صورت که فرد حمله کننده سعی می‌کند نقطه قرینه کشتی دشمن را در صفحه خود پیدا کندا و یک دایره توپر مشکی بکشد ، سپس کاغذ را از وسط تا زده و پشت نقطه ای که کشیده است را مجدد نقطه میکشد تا اثر نقطه به طرف دیگر برگه منتقل شود ، اگر گلوله به کشتی حریف برخورد کند آن کشتی غرق می‌شود . برنده کسی است که در انتهای بازی کشتی‌های سالم بیشتری داشته باشد .

.

بازی کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

بازی کودکان می‌تواند به هر نحوی باشد و حتما نیاز نیست برای کودک اسباب بازی‌های گران قیمت تهیه کنید همین که اشیا مضر و خطرناک را از محیط بازی کودک دور نگه دارید کافی است .
کودکان بهتر است بازی متناسب با سن خود را انجام دهند بازی‌های فکری و جسمی هیجان انگیز ، بازی هایی که کنجاوی کودکان را بر انگیزاند از بازی‌های مفید برای کودکان است ، در زیر لیستی از بازی‌ها را برای شما گرد آوری کرده ایم .

 

توصیه هایی در مورد بازی کودکان

◉ سعی کنید بازی‌های فکری و فیزیکی را جایگزین بازی‌های دیجیتال برای کودکان کنید .

◉ تاحد امکان سعی کنید از خرید وسایل بازی با مواد مضر برای کودکان اجتناب کنید . مانند واتر اسلایم و ژل اسلایم یا اسباب بازی هایی که از در تولید آن از پلاستیک‌های بازیافتی استفاده شده است .

◉ بازی در تربیت کودکان نقش اساسی دارد سعی کنید به کودکان بازی‌های هدفمند و مفید آموزش دهید .

◉ بازی‌های گروهی با هم سن وسالهایشان بسیار به آن‌ها مهارت ارتباط اجتماعی می‌آموزد .

◉ سعی کنید تا حد امکان خودتان هم با کودکان هم بازی شوید .

◉ بازی کردن کودک را وقت طلف کردن و بیهوده گذراندن زمان نبینید ، بازی موجب رشد و تحول کودک است .

.
منابع :
.https://kidya.ir

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت