راهنمای خرید اینترنتی کفش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات لازم برای خرید اینترنتی کفش

  • سراغ فروشگاه‌های آنلاین معتبر بروید

برای خریدی مطمئن حتما به سراغ فروشگاه‌های آنلاین کفش معتبر بروید. معتبر بودن فروشگاه چند مورد را برای شما تضمین می‌کند: اول آنکه مطمئن می‌شوید کلاهبرداری در کار نیست و در ازای پولی که می‌پردازید حتما کالای‌تان را دریافت می‌کنید. دوم آنکه کیفیت محصولات این برندها هم ضمانت شده است و آنچه که در سایت می‌بینید همان چیزی است که بعد از خرید تحویل می‌گیرید. سوم اینکه این فروشگاه‌ها به تمام تعهدات خود در زمینه‌های خدمات پس از فروش و پشتیبانی عمل می‌کنند.
راه‌های شناخت فروشگاه‌های آنلاین
-بررسی کنید و ببینید که سایت نماد اعتماد الکترونیک دارد یا نه؟
-ببینید فروشگاه آنلاین کفش منتسب به برندهای معتبر است یا خیر؟
-برخی از فروشگاه‌های آنلاین علاوه بر پرداخت اینترنتی امکان پرداخت درب محل را هم  برای افراد فراهم می‌کنند که می‌توانید به راحتی به آن‌ها اعتماد کنید.
-سطح تبلیغات فروشگاه را در اینترنت بررسی کنید، معمولا فروشگاه‌هایی که تبلیغات گسترده‌ای دارند قابل اعتماد بوده و نمی‌توانند کلاه‌برداری کنند.
-بخش ارتباط با ما  یا بخش پشتیبانی را در فروشگاه اینترنتی کفش بخوانید و راه‌های ارتباطی با آن‌ها را چک کنید، اگر به شماره تماس‌های ثابت و همراه و شبکه‌های اجتماعی پاسخگو بودند به احتمال بسیار بالا آن فروشگاه قابل اعتماد است. همچنین آدرس ثابتی که در سایت فروشگاه ثبت شده است را هم بررسی کنید.
  • راهنمای خرید فروشگاه را بخوانید

علی رغم ساده بودن فرآیند خرید در فروشگاه‌های اینترنتی کفش اما معمولا برخی از این فروشگاه‌ها هم جهت ساده‌تر شدن خرید شما یک بخش یا یک نوشته را تحت عنوان راهنمای خرید تهیه می‌کنند که از ابتدا تا پایان فرآیند خرید را پوشش می‌دهد
  • راهنمای انتخاب سایز را بخوانید

به این موضوع دقت کنید که قالب‌های ساخت کفش در برندهای مختلف، متفاوت است. این حرف به این معنی است که اگر مثلا شماره کفش مناسب برای شما در برند آدیداس 42 است در برند نایکی لزوما 42 نمی‌باشد. و به همین منظور معمولا فروشگاه‌های آنلاین کفش معتبر یک نوشته تحت عنوان راهنممای سایز پا یا راهنمای اندازه کفش تهیه می‌کنند که ذیل آن نوشته شما را راهنمایی می‌کنند تا سایز پاهایتان را متناسب با تولیدات آن برند اندازه بگیرید.
  • تصور کنید

با توجه به موقعیت‌هایی که می‌خواهید از کفش استفاده کنید، خودتان را با لباس ‌های مدنظرتان تصور کرده و متناسب با تیپ و استایل‌تان به خرید اینترنتی کفش بپردازید.
  • اطلاعاتتان را زیاد کنید

در مورد انواع کفش‌ها و انواع مواد سازنده‌ها مطالعه و تحقیق کنید و بهترین آن‌ها را برای خرید خود در نظر بگیرید.
  • سراغ دسته‌بندی‌ها بروید

با توجه به نیازتان دسته بندی محصول مورد نظر را انتخاب کنید تا مجبور نباشید صدها کفش اضافه ببینید. مثلا اگر برای مجالس دنبال کفش هستید وارد دسته بندی کفش‌های رسمی یا کفش‌های مجلسی شوید یا اگر دنبال کفشی روزمره می‌گردید وارد دسته بندی راحتی یا اسپورت شوید. همچنین می‌توانید از قسمت جست‌و‌جو برچسب مورد نظر خودتان را هم وارد کنید تا سریعتر به محصول دلخواه‌تان برسید.
  • توضیحات محصول

هنگام خرید اینترنتی کفش حتما مشخصات محصول و بخش توضیحات (نقد بررسی) و نظرات سایر کاربران را مطالعه کنید. اینکار دید واضح‌تری به شما درباره آن محصول داده و سبب می‌شود محصولی که بیشترین تناسب را با شرایط شما دارد انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از قسمت مقایسه‌ای فروشگاه‌های آنلاین کفش هم برای قیاس چند محصول با هم استفاده کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • واضح و کامل ببینید

سعی کنید تمام عکس‌هایی که از تمام زوایای کفش گرفته شده را ببینید و به دیدن یک زاویه از کفش بسنده نکنید. شاید طراحی زاویه‌ای از کفش را نپسندید.
  • از نحوه پشتیبانی آگاه شوید

قبل از خرید آگاهی‌تان را در مورد خدمات پس از فروش آن فروشگاه آنلاین کفش و گارانتی محصولات تکمیل کنید و سراغ خرید کفشی بروید که شرایط مناسبی را برای این پشتیبانی‌ها برنامه‌ریزی کرده باشد. همچنین نحوه تعویض کفش در صورتی که اندازه کفش مناسب نباشد را هم بررسی کنید.
  • سوالات متداول را بخوانید

حتما هنگام خرید سوال یا ابهاماتی برای شما به وجود می‌آید، بهتر است قبل از پرسیدن آن در بخش سوالات و نظرات سری هم به سوالات متداول بزنید، شاید پاسخ سوالات خود را همانجا یافتید.
  • شرایط ویژه‌تان را بررسی کنید

اگر شرایط ویژه‌ای مانند کف پای صاف دارید، قبل از خرید آن را با فروشگاه آنلاین هماهنگ کنید و نظر آن‌ها را برای خرید کفش بخواهید. حتما راهنمایی مناسبی به شما می‌دهند.
.

مشکلاتی که در خرید اینترنتی کفش ممکن است با آن مواجه شوید

  • بالا بودن حق انتخاب، شمشیر دو لبه

طبق بررسی‌های اخیر علوم رفتاری و رفتار مشتریان، بالا بودن حق انتخاب و زیاد بودن گزینه‌های پیش‌روی افراد جهت انتخاب یا خرید تا حد معینی، مناسب بوده و سبب رضایت فرد می‌شود و اگر از آن حد استاندارد بگذرد و بیشتر شود منجربه ابهام مشتری شده، انتخاب را برای وی سخت نموده و رضایت مشتری را از آن خرید پایین می‌آورد. در خرید اینترنتی کفش، شما هم با تعداد زیادی از فروشگاه‌های اینترنتی مواجه هستید هم با تعداد بسیار زیادی محصول در هر فروشگاه که مجموعا معادله‌ای وقت‌گیر و مبهم و پردردسر را پیش‌روی شما خواهد گذاشت. شما می‌توانید برای حل این مسئله سراغ فروشگاه‌های اینترنتی معروف یا مرتبط با برندهایی که مدنظرتان هست بروید تا بسیاری از فروشگاه‌ها را اینگونه از لیست حذف کنید. برای کوچکتر کردن لیست کفش‌ها و محصولات موجود در فروشگاه هم به نیازمندی خود رجوع کنید؟ کفش را برای چه موقعیتی می‌خواهید استفاده کنید؟ با تعیین جواب همین یک سوال بسیاری از محصولات دیگر حذف شده و میتوانید بین گزینه‌های مناسب برای موقعیت مد نظرتان فقط به جست‌و‌جو بپردازید.

  • عدم تطابق محصول سفارش داده شده با محصولی که تحویل می‌گیرید

احتمالا با این چالش و موضوع تاسف‌باری که در شبکه‌های اجتماعی پست می‌شود مواجه شده‌اید که از تفاوت بین محصولی که در اینترنت دیده‌اند با محصولی که تحویل می‌گیرند حکایت داشته و با جمله طنز چیزی که سفارش می‌دهید VS چیزی که تحویلتان می‌دهند آن را بیان می‌کنند. این عدم تطابق می‌تواند بسیار حساس و عمیق بوده و شامل اصل کالا یا عدم تطابق محتوای کالا شود. گاهی هم این عدم تطابق می‌تواند جزیی و ریز باشد مانند عدم تطابق در ظاهر یا حتی کمتر: عدم تطابق در تناژ رنگ کفش. این تطبیق‌ناپذیر بودن تناژ رنگی محصولات ممکن است در اثر عکاسی در فضا و نور نامناسب یا با زاویه نامناسب باشد. برای کاهش این مشکل لازم است عکس‌های متعددی از یک محصول را ببینید و به توضیحات محصول هم توجه کنید.

  • ناقص دیدن محصول

برخی از فروشگاه‌ها در تهیه و درج عکس‌های مناسب و کافی کوتاهی می‌کنند که منجربه ناقص دیدن محصول توسط شما می‌شود. ظاهر یک کفش اولین چیزی است که مورد قضاوت شما قرار گرفته و منجربه این می‌شود که تصمیم بگیرید: ادامه دهید و بیشتر محصول را بشناسید یا قید آن کفش را بزنید. در مواجهه با این فروشگاه‌ها یا قید خرید محصولاتی که این‌گونه هستند را بزنید، زیرا در اثر ناقص دیدن و انتخاب محصول، ممکن است زاویه‌ای از آن به گونه‌ای باشد که شما نپسندید و کلا نظر شما را راجع به محصول عوض کند، یا از بخش پشتیبانی بخواهید عکس‌هایی با کیفیت از تمام زوایای کفش به شما تحویل دهید تا شما بتوانید با زوم کردن روی عکس جزییات روی کفش را در تمام زوایای آن به خوبی ببینید و انتخابی آگاهانه داشته باشید.

  • در برخی فروشگاه‌ها ویژگی‌ها و اصالت کالا مشکوک است

در خرید‌های اینترنتی با توجه به اینکه امکان لمس کردن محصول و نگاه انداختن از نزدیک به محصول وجود ندارد، تشخیص ویژگی‌های دقیق مانند کیفیت کفش، ساختار و جنس کفش، سبک وزن بودن یا سنگین وزن بودن آن سخت بوده و دقیقا مشخص نیست. برای برنخوردن به این مشکل به دیدن عکس‌های کفش بسنده نکنید و سراغ مطالعه اطلاعات دقیق و جزیی کفش بروید و در صورت کافی نبودن می‌توانید با بخش ارتباط با مشتریان هم ارتباط گرفته و از آن‌ها اطلاعات تکمیلی را بگیرید. در نهایت برای اطمینان از اصالت کالا و اینکه کیفیت محصول با کیفیت ادعا شده در سایت مطابقت داشته باشد بهتر است سراغ فروشگاه‌ها و برندهای معتبر بروید.
در موارد نادر و کمی، برخی از فروشگاه‌ها هم ظاهر محصولات یک برند معتبر را می‌فروشند که بعد از تهیه آن محصول متوجه می‌شوید فروشگاه صرفا از عکس‌های ژورنالی آن محصول برای تبلیغات دروغ استفاده کرده، برای مواجه نشدن با این مشکل و جهت تهیه کفش‌هایی از برندهای شناخته شده فقط سراغ سایت رسمی و فروشگاه‌های معتبر همان برند بروید.

  • گمراه شدن بین بسیاری از محصولات و زمان‌بر بودن انتخاب کفش

گاهی تکلیف شما برای خودتان مشخص است و می‌دانید که مثلا به یک جفت کفش اسپرت یا یک جفت کفش رسمی نیاز دارید اما برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هنوز اصول استاندارد فروش اینترنتی را کامل پیاده سازی نکرده‌اند و دسته بندی ندارند لذا شما مجبور می‌شوید بین صدها محصول بگردید تا چند جفت کفش از مدل مد نظرتان را پیدا کرده و با هم قیاس کنید تا انتخاب نهایی تان را پیدا کنید. در این صورت خرید کفش تبدیل به یک مسابقه استقامت اسکرول کردن و کلیک کردن بر روی بسیاری از محصولات می‌شود و می‌تواند زمان بسیار زیادی را از شما بگیرد.

  • خرید اینترنتی با هزینه بیشتر

در خریدهای اینترنتی شما معمولا هزینه بیشتری را نسبت به خرید حضوری متقبل می‌شوید. زیرا در خریدهای اینترنتی علاوه بر هزینه محصول در اکثر مواقع هزینه پست شدن محصول تا آدرستان را هم می‌پردازید. البته برای بسیاری از افراد تقبل این اختلاف هزینه به تحمل کردن تردد در شلوغی و بسیاری از زحمات خرید حضوری می‌ارزد.

  • احتمال تعیین سایز اشتباه

برخی از فروشگاه راهنمای دقیقی برای تعین سایز پای افراد معرفی نکرده‌اند و در مواجهه با این فروشگاه‌ها افراد ناچارند از سایز کفش قبلیشان سایز کفشی که می‌خواهند تهیه کنند را انتخاب کنند و در این مواقع احتمال نامناسب شدن کفش انتخابی برای پای افراد زیاد است. زیرا سایز بندی در کفش‌ها و برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای پیش نیامدن این مشکل سراغ فروشگاه‌هایی بروید که متناسب با کفش‌ها و برندهای خودشان یک راهنمای تعیین سایز را ارائه کرده‌اند.

  • مدت زمان بیشتر برای رسیدن کفش به دستتان

بر خلاف خریدهای حضوری که شما در همان لحظه خریداری محصول به دستتان می‌رسد، در خریدهای اینترنتی این اتفاق نمی‌افتد. در واقع بعد از سفارش کفش به صورت اینترنتی با توجه به این که شما در شهری قرار دارید که فروشگاه کفش هم در آن قرار دارد یا در شهری دیگر قرار دارید مدت زمانی که طول می‌کشد تا محصول به دستتان برسد بین یک تا چند روز کاری می‌تواند متفاوت باشد. در برخی مواقع در این مدت زمان هم تاخیر به وجود می‌آید. اما این تاخیر خارج از کنترل فروشگاه بوده و معمولا در اثر مشکلات سیستم‌های حمل و نقلی، لجستیکی و اختلالات عملکردی شرکت‌های پستی رخ می‌دهد. اما حجم این گونه تاخیرها زیاد نیستند.

  • کلاه برداران در کمینند

گاهی ممکن است در مسیر خریدهای اینترنتی به دام کلاه‌برداران اینترنتی از جمله هکرها، سایت‌های جعلی یا فیک‌فروشان بیفتید که در این صورت ممکن است اطلاعاتتان به سرقت برود یا حتی در مواقعی با دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی حسابتان را خالی کنند. این تجربیات بسیار ناگوار و تلخ است اما تمهیدات خوبی برای اجتناب از آن‌ها دیده شده است. کافیست برای خرید سراغ فروشگاه‌های اینترنتی معتبر یا فروشگاه‌های اینترنتی و رسمی برندهای معتبر بروید. این فروشگاه اولا کفشی با جنس اصل به شما ارائه داده و هرگز با وجهه تجاری خود شوخی نمی‌کنند، از طرفی با فراهم کردن بستری مطمئن و درگاه‌های مالی و بانکی امن و تایید شده شما را آسوده خاطر می‌کنند.
همچنین برای اطمینان بیشتر کارگروه‌ها و نهادهای نظارتی مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت معدن و تجارت هم وجود دارند که جهت معتبر بودن یا نبودن فعالیت‌های تجاری یک سایت و فروشگاه اینترنتی مجوزهایی مثل نماد الکترونیک یا همان ایی نماد را صادر می‌کنند. پس می‌توانید با بررسی نماد الکترونیک یک سایت و اعتبار داشتنش هم به معتبر بودن یک فروشگاه پی ببرید.

  • تولید زباله اضافی

در خریدهای اینترنتی محصول و جعبه آن را به تنهایی برای شما ارسال نمی‌کنند. معمولا همراه با یک بسته بندی محافظ کارتنی و کاغذی و و همچنین همراه مقداری نایلون و پلاستیک بوده که بازیافت و دفع این مواد اضافی برای محیط زیست مضر می‌باشد در حالی که در خریدهای حضوری این زباله‌های اضافی تولید نمی‌شود.

  • پاسخگویی ضعیف

برخی فروشگاه‌های اینترنتی چندان در پاسخگویی به مخاطبان و مشتریان متعهد نیستند، ممکن است بارها طی چند روز با آنها ( بخش ارتباط با مشتریان، بخش پشتیبانی یا فروشگاه) تماس بگیرید و پاسخ گو نباشند. توصیه می‌شود قید خرید از این فروشگاه‌ها را زده و دیگر از آن‌ها خرید نکنید. بی‌تعهدی مسری بوده و احتمالا به سایر بخش‌های آن فروشگاه هم رخنه کرده و اگر نیاز به خدمات پس از فروش داشته باشید، امید چندانی به ارائه این خدمات از چنین فروشگاه‌هایی نیست. در عوض پیشنهاد می‌شود سراغ شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی بروید که برای دغدغه‌ها، نیازها و زمان شما ارزش قائل شوند.

  • اطلاعات ناقص در مسیر خرید

گاهی برخی از فروشگاه‌های اینترنتی علاوه بر موارد عکس و جزییات دقیق اطلاعات مربوط به محصول که در توضیحات قبلی گفته شد، سایر مراحل موجود در فرآیند خرید را هم با اطلاع ‌رسانی ناقص مختل می‌کنند. مثلا گاهی افراد بخاطر نبود یک راهنمای خرید در یک فروشگاه اینترنتی سردرگم می‌شوند، گاهی هم مخاطب وقت زیادی می‌گذارد و بعد از بررسی عکس و مشخصات تعداد زیادی کفش، محصول مدنظر خود را انتخاب می‌کند، مقداری از فرآیند خرید را هم طی می‌کند اما تا سراغ اضافه کردن کفش به سبد خریدش می‌رود متوجه می‌شود که این محصول انتخابی موجودیش در این فروشگاه صفر است!! اطلاعاتی که اگر ابتدای نمایش محصول نشان داده می‌شد شاید فرد دیگر درگیر بررسی این محصول نمی‌شد. توصیه می‌کنیم سراغ فروشگاه‌هایی بروید که پشتیبانی اطلاعاتی کاملی در تمام بخش‌های فروشگاه داشته باشند.

  • عدم تعویض کفش در صورت مغایرت سایز

برخی از فروشگاه‌ها این شرایط را مهیا می‌کنند که در صورت عدم تطابق سایز با پا، محصول را با سایزی دیگر از همان محصول تعویض کنند. برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هم تحت هیچ شرایطی این امکان را نمی‌پذیرند.
در صورتی که فروشگاه امکان تعویض سایز کفش را در بخاطر عدم تناسب پذیرفته باشد، حواستان باشد برای امتحان کردن کفش اولین بار، آن را در محیط داخل خانه و روی قسمت‌ها تمیز و دور از گرد و غبار مانند فرش بپوشید، همچنین از کندن برچسب‌های کفش یا آسیب رساندن به جعبه کفش امتناع کنید تا در صورت مغایر بودن با سایز پاهایتان بتوانید کفش را برای تعویض سایز بازگردانید.

  • توجه به نام تجاری و کیفیت کالا

هنگام جستجوی کفش در اینترنت، تمرکز شما نباید فقط روی اجناس ارزان باشد. بسیاری از کفش‌های جعلی تحت تخفیف در قیمت، فروخته می‌شوند. کفش‌های جعلی ساخته شده از مواد بی‌کیفیت می‌تواند تهدیدی برای سلامتی پاهای شما باشد. به همین دلیل باید کفش‌های خود را از سایت‌های برند و شناخته شده خریداری کنید.

  • عدم پاسخ گویی برخی فروشگاه‌های اینترنتی به سوالات مخاطب

در خریدهای حضوری بخاطر حضور خریدار و فروشنده در یک زمان و مکان امکان برقراری دیالوگ و طرح پرسش و پاسخ وجود دارد اما در خریدهای اینترنتی سوالات خریداران در لحظه به پاسخ نمی‌رسد و فرآیند پاسخ‌گویی به سوالات طولانی‌تر است که معمولا حداقل یک روز به طول می‌انجامد. اما فروشگاه‌های اینترنتی مشتری‌مدارتر و به روزتر سیستم‌های چت آنلاین و پشتیبان آنلاینی طراحی کرده‌اند تا بتوانند هر چه سریع‌تر پاسخ سوالات مخاطبان را بدهند، اما بازهم به سرعت پاسخ‌گویی در خرید حضوری نمی‌شود.
پاسخ‌گویی با تاخییر با ماهیت فروشگاه‌های اینترنتی عجین شده و تقصیری بر گردن فروشندگان و مسئولان نیست، اما برخی از فروشگاه‌ها بیموالاتی کرده و تا مدت‌ها پاسخ مخاطبان خود را نمی‌دهند که در بهترین حالت باید از خریدکردن از این فروشگاه‌ها صرف نظر کرد. فروشگاهی که برای سوالات و دغدغه‌هایتان ارزش قائل نشود برای اینکه خرید خوب داشته باشید هم ارزشی قائل نیست.

  • عدم جلب رضایت آنی از خرید

در خرید حضوری، مشتری بعد از پرداخت هزینه فورا محصول را بدست آورده و می‌تواند از آن استفاده کند و همچنین از کیفیت و جنس خوب آن لذت ببرد ولی در خرید آنلاین این امکان فراهم نیست و مشتری باید تا زمان دریافت محصول درب منزل خود صبر کند. البته بعد چند بار تجربه کردن خرید اینترنتی و عادت کردن به این نوع خرید و پیدا کردن فروشگاه‌های مورد اطمینان این حس‌ها هم کم رنگ می‌شود.

  • بروز اختلالات فنی در زیر ساخت‌ها یا در سایت

قطع شدن برق، قطعی اینترنت، اختلال سیستم بانکی و درگاه‌ها، در مواردی با کاهش سرعت اینترنت و اختلال در زیرساخت‌هایی مثل سرور که باعث لود نشدن صفحات سایت شده یا بروز مسائل هنگام ثبت اطلاعات یا پرداخت پول همگی مشکلاتی است که می‌تواند یک فرآیند خرید اینترنتی را ناتمام بگذارد.

  • عدم امکان تخفیف گرفتن یا چانه زدن

به نقل از برخی از خریدارن و دوستداران خرید به روش سنتی قسمت زیادی از لذت خرید به چانه زدن و تخفیف گرفتن از فروشنده مربوط می‌شود و این در حالی است که این امکان معمولا از خریدهای اینترنتی کفش حذف شده و قیمت خرید مقطوع است. البته روش‌های دیگری برای تجربه این هیجان و لذت به صورت اینترنتی فراهم شده است: استفاده از حراج‌ها و تخفیفات فصلی و مناسبتی و همچنین اعمال کدهای تخفیفاتی برای فروشگاه‌های اینترنتی تخفیف دار.

.
منبع:  https://aradshoes.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت