راهنمای صندل

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

قرن‌‌ها پیش، صندل، پاپوشی مختص ماهی‌ گیران بود که به آن‌ها کمک می‌‌کرد آبی را که وارد کفش‌ شان می‌ شد، به راحتی تخلیه کنند. اما امروزه استفاده از کفش ‌های باز و نیمه ‌باز بین مردان، زنان و کودکان در همه سنین، به ویژه در فصل گرم تابستان، رواج دارد.

اگر شما هم از مشتری‌‌های این قبیل کفش‌‌ها هستید، باید در انتخاب و استفاده از آن دقت لازم را به‌ عمل آورید تا در دراز مدت دچار مشکل نشوید.

.

باید و نباید‌هایی در مورد خرید صندل

1- یک صندل مناسب باید از کف پا، انگشتان، پاشنه و رویه پای شما محافظت کند. بهتر است جلوی صندل نیز پوششی وجود داشته باشد تا از وارد شدن هر نوع ضربه به انگشتان جلوگیری شود.

2- صندل باید به میزان کافی بندهای محافظ داشته باشد تا بتواند تعادل پا را حفظ کرده و از جلو و عقب رفتن زیاد پا در آن جلوگیری کند. جنس بندهای به کار رفته در صندل باید طوری باشد که سبب فشار آمدن به پا و ایجاد تاول در پشت پا یا انگشتان نشود. گاهی اوقات فشار زیاد بندهای به کار رفته در صندل می‌‌تواند به سیاه شدن ناخن و حتی افتادن آن منجر شود.

3- صندل‌‌ها باید طوری طراحی شوند که پای شما بتواند کار خود را چه هنگام پیاده‌ روی و چه به هنگام رانندگی به خوبی انجام دهد. زیره یا کفی خیلی سفت با هر قدمی که برمی ‌دارید به پای شما آسیب می‌‌رساند.

4- یک صندل خوب باید آن قدر نرم و انعطاف ‌پذیر باشد تا بتواند به راحتی خم شود. از طرف دیگر زیره صندل نباید آن قدر شل و نرم باشد که سبب ایجاد درد کف پا شود. بهترین انتخاب برای کف صندل، زیره‌ هایی با جنس چرم است تا در عین حال که نرم و انعطاف ‌پذیر است از پا نیز محافظت ‌کند. همچنین کف صندل باید از جنسی باشد که گرمای زمین را در فصل تابستان به پا منتقل نکرده و پا را نسوزاند. زیره‌‌های لاستیکی نیز که در سطوح خیس لیز می‌‌خورند و سبب زمین خوردن فرد می‌‌شوند، مناسب نیستند.

5- سخت‌ ترین مرحله خرید کفش و صندل، پیدا کردن اندازه مناسب است. طول پای شما نقش مهمی برای انتخاب صندل‌ مناسب دارد اما عوامل دیگری مانند عرض، قوس و فعالیت‌ هایی که شما انجام می‌‌دهید نیز در انتخاب سایز صندل موثر است. مهم‌ ترین نکته در انتخاب یک کفش مناسب این است که چقدر در آن احساس راحتی و سبکی می‌ کنید. توصیه می‌ شود هیچ ‌گاه کفش و صندل را فقط برحسب این که سایز مشخصی پا می‌ کنید خریداری نکنید.

6- بهترین جنس برای یک صندل خوب، چرم است که هم با دوام است، هم زیبا. ضمن این که بوی عرق هم نمی ‌گیرد. چرم به کار رفته در صند‌ل ‌ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی است که البته چرم ‌های مصنوعی ارزان ‌تر هستند و از نظر دوام و نرم بودن هم فرق چندانی با چرم‌‌های طبیعی ندارند اما باید آن‌ها را در شرایط خوبی نداری کنید.

7- به خانم ‌ها توصیه می‌‌شود صندل ‎هایی را نخرند که پاشنه‌ اش بلندتر از 3 سانتی ‌متر باشد؛ چون هر چه پاشنه صندل بلندتر باشد، فشار به کف پا بیشتر شده و این فشار به پنجه و انگشتان پا منتقل می‌ شود و سبب بیرون زدن انگشتان از ناحیه مشخص صندل شده و موجب آسیب و زخم در انگشتان پا می‌‌شود. عوارضی مانند انحراف انگشتان پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان و دردهای کمر، زانو و پاشنه پا به دلیل خرید کفش و صندل‌ هایی با پاشنه بلند است.

8- برخی افراد صندل‌ را با جوراب می‌‌پوشند. جوراب می‌‌تواند مانعی مناسب بین پا و بندهای صندل باشد و از آسیب و تاول پا جلوگیری کند. جوراب همچنین می‌ تواند رطوبت و عرق پا را به خود جذب کرده و پا را خشک نگه دارد.

9- بیماران مبتلا به دیابت بهتر است از خرید و پوشیدن صندل خودداری کنند.

10- از خرید صندل‌‌های لاانگشتی تا حد ممکن خودداری کنید. بند این صندل‌‌ها معمولا بین انگشت شست پا و انگشت دوم قرار گرفته و سبب زخم شدن این ناحیه می‌‌شود. از آن جا که معمولا بین انگشتان به هم چسبیده و عرق و رطوبت بین آن‌ها جمع می‌‌شود سبب عفونت این زخم ‌ها خواهد شد.

11- سعی کنید همیشه برای کودکان صندل‌‌های سبک و مقاوم خریداری کنید. هنگام خرید حتما آن‌ها را به فروشگاه‌ برده و از اندازه مناسب صندل اطمینان حاصل کنید. بیشتر پدر و مادرها برای فرزندان شان یکی دو سایز بزرگ ‌تر خرید می‌‌کنند. این کار سبب می‌‌شود پای کودک در صندل لغزیده و نتواند به خوبی بدود یا بازی کند، در این صورت احتمال پیچ‌ خوردگی و آسیب‌ به پا وجود دارد. پوشاندن کفش ‌ها و صندل ‌های بزرگ به کودکان باعث بد فرم شدن پاها و اختلالات حرکتی در آن‌ها می‌‌شود. بررسی‎‌ها نشان داده است کودکانی که با کفش‌‌های بزرگ ‌تر از اندازه پای شان راه می‌‌روند بیش از دیگران به عارضه صافی کف پا مبتلا می‌‌شوند.

هیچگاه به هنگام خرید صندل زیبایی را به راحتی ترجیح ندهید. یک صندل فوق العاده باید هر دو ویژگی را داشته باشد.

برای خرید یک صندل، سعی کنید مبلغ زیادی را هزینه نکنید.

برای خانم‌های کوتاه قد، صندل‌های پاشنه دار مناسب است تا کمی بلندتر به نظر برسند.

به هنگام استفاده از صندل سعی کنید به زیبایی و آراستگی پا‌ها و ناخن‌ها‌یتان و رعایت نکات بهداشتی اهمیت بیشتری بدهید تا صندل هایتان جلوه زیباتری پیدا کنند.

.

صندل ایده آل را بشناسید

بعضی‌ها از پوشیدن صندل هراس دارند. اما این طور نیست. ویژگی‌های صندل خوب این هاست.

1. کش پارچه ای برای جلوگیری از آسیب به کف پا

2. روکش پارچه ای یا نایلونی ضدحساسیت در بخش رویی و زیری بند محافظ

3. پهنای بند کفش با عرض حداقل 5 سانتی متر

4. لایه قابل انعطاف و در عین حال محکم

5. پهنای بند کفش با عرض حداقل 5 سانتی متر

6. قفل کفش

7. بخش اتصال بند به کفی کفش

اگر صندل شما بند محافظ در پشت پا ندارد، صندل هایی را انتخاب کنید که بندهای روی کفش، پهن و محکم باشند. به این ترتیب از انحراف پا به سمت راست و چپ جلوگیری خواهدشد.

• از صندل هایتان برای مدت طولانی استفاده نکنید. به این معنی که نباید برای رفتن طولانی مدت آنها را بپوشید. این کفش‌ها برای قدم زدن در سطوح نرم مانند کنار ساحل، استفاده در زمان راه رفتن کنار استخر، در خانه، اتاق هتل و راه رفتن در مسافت کم هستند.

• در زمان انجام ورزش و حتی پیاده روی کوتاه مدت هم نباید از آن استفاده کرد. در زمان رانندگی از صندل تخت استفاده نکنید. به این دلیل که به پا، به ویژه روی پا و تاندون بین پاشنه تا انگشت، فشار و آسیب جدی وارد می‌شود.

• با صندل، مدت طولانی پیاده روی نکنید. صندل لاانگشتی، می‌تواند به پست بین انگشت شست و انگشت کناری آسیب وارد کند. تعرق و تجمع آلودگی بین این بخش می‌تواند باعث ایجاد قارچ شود. بنابراین حتما صندل لاانگشتی را بشویید.

• از کرم ضدآفتاب برای حفظ سلامت پوست پا در زمان استفاده از صندل زیر نور آفتاب استفاده کنید. اگر صندل شما گران قیمت نیست، بعد از شش ماه استفاده، آن را دور بیندازید. صندل‌های پلاستیکی را هر چهار ماه یک بار باید دور انداخت.

.

نکاتی برای خرید صندل برای کودکان

سعی کنید همیشه برای کودکان صندل‌های سبک و مقاوم خریداری کنید. هنگام خرید حتما آن‌ها را به فروشگاه برده و از اندازه مناسب صندل اطمینان حاصل کنید. بیشتر پدر و مادر‌ها برای فرزندان شان یکی دو سایز بزرگ‌تر خرید می‌کنند.

این کار سبب می‌شود پای کودک در صندل لغزیده و نتواند به خوبی بدود یا بازی کند، در این صورت احتمال پیچ خوردگی و آسیب به پا وجود دارد. پوشاندن کفش‌ها و صندل‌های بزرگ به کودکان باعث بد فرم شدن پا‌ها و اختلالات حرکتی در آن‌ها می‌شود. بررسی‎‌ها نشان داده است کودکانی که با کفش‌های بزرگ‌تر از اندازه پای شان راه می‌روند بیش از دیگران به عارضه صافی کف پا مبتلا می‌شوند.

.

چه زمانی نباید از صندل استفاده کرد؟

  • بیماران مبتلا به دیابت بهتر است از صندل استفاده نکنند.
  • صندل‌ها برای قدم زدن در سطوح نرم مانند کنار ساحل، استفاده در زمان راه رفتن کنار استخر، در خانه، اتاق هتل و راه رفتن در مسافت کم هستند پس از آنها برای پیاده روی‌های طولانی مدت استفاده نکنید.
  • هنگام انجام ورزش نباید صندل بپوشید زیرا به پا آسیب وارد می‌شود.
  • در زمان رانندگی از صندل تخت نپوشید زیرا موجب وارد شدن آسیب جدی به روی پا و تاندون بین پاشنه تا انگشت می‌شود.
  • صندل‌های پلاستیکی را هر چهار ماه یک بار دور بیاندازید و به طور کلی اگر صندل شما گران قیمت نیست، بعد از شش ماه استفاده، آن را دور بیندازید.

.

راهنمای تمیز کردن انواع صندل

مسلماً بعد از مدتی  که از استفاده کردن صندل بگذرد به دلایل مختلف این پاپوش‌ها کثیف شده و نیاز به تمیز کردن پیدا می‌کنند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که چطور باید صندل‌های خود را که کثیف شده‌اند تمیز کنند و این مسئله باعث می‌شود تا صندل‌ها بعد از مدتی آن جذابیت و زیبایی اولیه خود را از دست بدهند و از ریخت و قیافه بیفتند.

عده‌ای دیگر از افراد هم بدون درنظرگرفتن اصول و نحوه تمیز کردن انواع مختلف صندل‌ها، آنها را با مواد شوینده بسیار قوی مورد شستشو قرار داده و گاهاً باعث آسیب به بافت صندل شده و عملکرد مطلوب این پاپوش‌ها را از بین می‌برند.

بر این اساس ما در این پست با عنوان راهنمای تمیز کردن انواع صندل تصمیم داریم شما عزیزان را با نحوه تمیز نمودن صندل با جنس‌های گوناگون آشنا کنیم تا بتوانید با خواندن مطالب این پست صندل‌های خود را تمیز کرده و از آسیب به بافت آنها جلوگیری نموده و آنها را سالم نگهدارید

وسایل لازم برای تمیز کردن انواع مختلف صندل

اگر می‌خواهید صندل‌های تابستانی خود را تمیز کنید، شما به وسایل و لوازم زیر نیاز دارید:

  1. آب ملایم و گرم
  2. جوش شیرین
  3. برس نرم
  4. مسواک کهنه که دیگر قابل استفاده نباشد.
  5. مایع شوینده
  6. دستمال نرم یا حوله‌ای

به این نکته توجه کنید که تمیز کردن صندل‌‌ها را با دقت بسیاری انجام دهید چراکه عدم دقت کافی باعث آسیب دیدن به قسمت‌های مختلف صندل می‌شود.

بر اساس جنس صندل که می‌تواند از نوع چرم، rubber، لاستیکی و پارچه‌ای باشد، برای شما عزیزان در این پست راهنماهای جداگانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا با روش‌های بیان شده بتوانید این پاپوش‌ها را تمیز کنید.

راهنمای تمیز کردن صندل چرمی و دمپایی چرمی

برای تمیز کردن صندل چرمی یادمپایی چرمی خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول با یک برس نرم، سعی کنید گردوخاک اضافی موجود بر روی صندل چرمی خود را پاک کنید.
  • در مرحله دوم به وسیله یک دستمال رویه صندل را از هرگونه آلودگی و کثیفی احتمالی تمیز کنید.
  • در مرحله سوم در یک ظرف مقداری مایع صابون را در آب حل نموده و مخلوط کنید.
  • در مرحله چهارم به کمک یک دستمال دیگر که به این مخلوط آغشته شده است، سعی کنید سطح و رویه صندل چرمی خود را تمیز کنید.
  • در مرحله پنچم، برای مدتی کوتاه صندل چرمی خود را در مکانی قرار دهید تا سطح و رویه آن خشک شود.
  • در مرحله پایانی می‌توانید با استفاده از واکس هم رنگ صندل قسمت‌های چرمی آن را واکس بزنید.

در انتها حتماً سعی کنید بعد از تمیز کردن صندل چرمی خود، آن را در داخل یک جعبه یا نایلون قرار دهید که برای استفاده مجدد از آن، گردوخاک بر روی صندل قرار نگیرد.

راهنمای تمیز کردن صندل rubber، pvc لاستیکی

برای تمیز کردن صندل rubber، pvc لاستیکی خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول از یک اسفنج که فاقد لبه‌های تیز باشد برای سابیدن صندل استفاده کنید.
  • در مرحله دوم اسفنج را با آب گرم خیس کرده و روی صندل تا جایی که امکان دارد بسابید تا لکه‌های گردوخاک و کثیفی از روی آن پاک شود.
  • در مرحله سوم اگر بر روی صندل خراش‌هایی وجود دارد یا قسمتی از آن دچار مشکل شده است می‌توانید با استفاده از واکس کفش آنها را بپوشانید.
  • در مرحله چهارم از یک مسواک کهنه استفاده کرده و آن را به محلول آب گرم و مایع شوینده خیس کنید و بر روی صندل بکشید و این کار را آن‌قدر انجام دهید تا لکه‌های ایجاد شده در حاشیه و منافذ موجود در صندل از بین برود.
  • بعد از این کار دستمال حوله‌ای را به محلول آب و مایع شوینده آغشته کرده و پس از خیس شدن آن را بر روی صندل بکشید تا کثیفی‌های سطحی آن پاک شود.
  • در مرحله پایانی صندل را در آفتاب بگذارید تا خشک شود.

شما می‌توانید برای تمیز کردن و شستن صندل‌های rubber، pvc لاستیکی از روش قرار دادن آنها در ماشین لباس شویی هم استفاده کنید و از این طریق شستشو را انجام دهید یا اینکه با اسپری کردن و پاشیدن آب بر روی این صندل‌ها، آنها را بشویید و تمیز کنید.

در صورتی که صندل‌های rubber، pvc لاستیکی شما به علت عرق کردن زیاد پاهایتان بو گرفته‌اند، می‌توانید از جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد پا از صندل و همچنین باکتری‌ها و آلودگی‌هایی که جذب آن شده است، استفاده کنید.

راهنمای تمیز کردن صندل پارچه‌ ای

برای تمیز کردن صندل پارچه‌ ای خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول گردوخاک موجود بر روی صندل پارچه‌ ای خود را با استفاده از یک دستمال نرم پاک کنید.
  • در مرحله دوم یک محلول از مقدار مساوی آب و جوش شیرین درست کنید.
  • در مرحله سوم به کمک یک مسواک با ساییدن محلول آب و جوش شیرین بر روی صندل پارچه‌ای خود، سطح و رویه آن را از آلودگی و هرگونه لکه کثیفی پاک کنید.
  • در مرحله چهارم نوبت به شستشوی صندل به صورت دستی است که برای انجام این کار یک تشت متوسط را با آب و مواد شوینده پر کنید و صندل‌های پارچه‌ ای خود را در داخل آن قرار دهید و به وسیله دست قسمت رویه صندل را بشویید.
  • در مرحله پایانی پس از شستشوی صندل، کار آب کشی آن را انجام دهید و بگذارید صندل خشک شود.

راهنمای تمیز کردن صندل لژدار یا پاشنه دار

برای تمیز کردن صندل صندل لژ دار یا پاشنه دار خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله اول در یک ظرف 4 لیوان آب گرم را با یک چهارم پیمانه سرکه سفید مخلوط کرده و یک قاشق چای خوری مایع ظرف‌شویی به آن اضافه نمایید.
  • در مرحله دوم به کمک یک مسواک یا یک دستمال این محلول را بر روی سطح صندل بکشید.
  • در مرحله سوم یک دستمال دیگر را با آب، خیس و مرطوب کرده و بر روی سطح صندل بکشید و به این صورت آب کشی صندل را انجام دهید.
  • در مرحله پایانی صندل لژ دار یا پاشنه دار خود را در مکانی قرار دهید تا خشک شود

.

نکات ریز ولی مهم برای تمیز کردن انواع صندل

ما در ابتدای این پست سعی کردیم مراحل تمیز کردن انواع مختلف صندل‌ها را برای شما عزیزان شرح دهیم و در ادامه لازم دانستیم به بیان برخی نکات مهم و ضروری در هنگام تمیز کردن و شستشوی این پاپوش‌ها بپردازیم تا با در نظر گرفتن این نکات علاوه بر تمیز و سالم نگه‌ داشتن صندل‌هایتان، مانع از خراب شدن آنها شوید:

  1. برای تمیز کردن صندلی‌هایی که در قسمت رویه آنها از پارچه‌های مخمل استفاده شده است، به هیچ عنوان از آب و مایع ظرف‌شویی استفاده نکنید، بلکه برای انجام این کار و برداشتن لکه‌های کثیف از روی پارچه مخمل بهتر است از شوینده‌های خشک استفاده نمایید تا این صندل‌ها آسیب نبینند.
  2. برای خشک کردن سطح و رویه صندل‌های مختلف پس از شستشو حتماً از یک دستمال حوله‌ای نرم و خشک استفاده نمایید.
  3. اگرچه اغلب توصیه می‌شود برای شستن و تمیز کردن صندل‌ها از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، اما چنانچه قصد انجام این کار را داشتید، بهتر است این نکات را در نظر بگیرید که: اولاً مدت شستشوی خود را بر روی 30 دقیقه تنظیم کنید، ثانیاً ماشین لباسشویی را بر روی شستشو با آب سرد قرار دهید و ثالثاً حتماً صندل را داخل یک کیسه پارچه‌ای سفید گذاشته و داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.
  4. اگر بر روی سطح و رویه صندل شما لکه‌های ضخیم آلودگی ایجاد شده می‌توانید برای تمیز کردن آنها از کاغذ سنباده نرم استفاده کنید تا این لکه‌ها از سطح و رویه صندل جدا شوند. و در نظر داشته باشید با انجام این کار یک لایه از روی آن سطح برداشته می‌شود.

.

منابع:

.https://www.beytoote.com
.https://sandal.ir
.https://www.parsine.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت