اندازه کردن کفش گشاد یا تنگ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

گشاد کردن کفش تنگ

1- استفاده از سشوار برای گشاد کردن کفش تنگ

پوشیدن کفش‌ها در موقعیت‌های مختلف باعث می‌شود به قول معروف جا باز کنند و اندازه پای شما شوند. ولی این کار هفته‌ها زمان می‌برد. هفته‌هایی با درد انگشتان، تاول‌های پشت پا و تمام مشکلاتی که با آن‌ها آشنایی دارید. با این کار روند این فرآیند را سرعت ببخشید. ابتدا دو یا سه جفت جوراب به پا کنید. هر چه بیشتر بهتر. سپس کفش پاشنه بلند را به پا کرده و آن را توسط سشوار در دمای معمولی به مدت 30 ثانیه نگاه دارید. دمای بالا موجب شل شدن چرم و در نتیجه فرم دهی مجدد آن می‌شود. حواستان باشد که سشوار را به طرفین بگردانید که یک قسمت خاص موجب سوختگی چرم نشود.

این کار را برای چرم جیر هم می‌توانید انجام دهید. فقط سعی کنید بعد از انجام آن کمی حالت دهنده به کفش بمالید.

.

2- استفاده از فریزر برای گشاد کردن کفش تنگ 

ابتدا یک کیسه  آب را پر کرده و این کار را تا تقریبا پر شدن کامل کیسه ادامه دهید. سپس کمی آن را بچرخانید تا از موجود بودن هرگونه حفره در آن مطمئن شوید. در مرحله بعد آن را درون کفشتان قرار داده به نحوی که از قسمت انگشتان کفش بیرون بزند. سپس کفش را درون فریزر قرار دهید تا آب یخ بزند. وقتی آب درون کیسه یخ زد آن را خارج کرده و 20 دقیقه صبر کنید تا آب دوباره به حالت مایع بازگردد. می‌توانید این کار را بقدری انجام دهید که به سایز مطلوبتان برسید.

نکته:‌ برای کفش‌های جلو بسته روش یخ جواب گو نیست و باید از روش اول استفاده کنید. برای کفش‌های با نوک تیز نیز به همین صورت باید از روش سشوار استفاده کرد.

.

3- گشاد کردن کفش تنگ با استفاده از روزنامه

در ابتدا چند ورق روزنامه را کمی خیس کرده و آنها را مچاله کنید. آنقدر روزنامه‌ درون کفش خود قرار دهید تا فضای آن کاملا پر شود؛ اما مراقب باشید که هنگام استفاده از این روش، شکل کفش را خراب نکنید. اگر حس کردید شکل کفش‌تان تغییر کرده، روزنامه‌ها را از آن بیرون بیاورید و دوباره داخل آن قرار دهید تا زمانی که به شکل اولیه خود بازگردد. مدتی صبر کنید تا روزنامه‌ها و کفش کاملا خشک شوند. سپس روزنامه‌ها را از داخل کفش خود بیرون آورده و آنها را بپوشید. حتما سایز آنها تغییر کرده است.

نکته: یادتان باشد که می‌توانید با این روش، روش فریز کردن را هم ترکیب کنید تا کفش‌تان بیشتر جا باز کند؛ برای این کار می‌توانید به جای روزنامه خیس، از لنگه جوراب خیس استفاده کنید.

.

4- گشاد کردن کفش تنگ با استفاده از قالب کفش

قالب کفش به شکل پای شماست و معمولا از جنس چوب سدر یا افرا ساخته می‌شود. این قالب پیچ‌ها و تنظیماتی دارد که به شما کمک می‌کنند کفش خود را گشاد کنید.

در هنگام خرید قالب کفش به قابلیت‌های آن کاملا دقت کنید. یک قالب کفش معمولا می‌تواند طول و عرض کفش شما را کمی تغییر دهد. به راحتی هم می‌توانید آن را درون لنگه راست یا لنگه چپ کفش قرار دهید. این روش ممکن است چندین روز به طول بیانجامد. سعی کنید هر روز کفش خود را بپوشید و سایز آن را امتحان کنید.

.

تنگ کردن کفش گشاد

گاهی وقت‌ها شاید برایتان پیش آمده باشد که کفشی توجه شما را به خود جلب میکند وقتی برای خرید جلو میروید متوجه می‌شوید که سایز مناسب پای شما فروخته شده است.از آنجایی که به این کفش خیلی علاقه پیدا کرده اید حاضر میشوید یک یا دو سایز بزرگتر از سایز پای خود را خریداری نمایید.

اما راه حل مناسب برای کفش‌های بزرگ از سایز پا چیست؟چگونه میتوان آن‌ها را تا حدودی مناسب سایز پای خود کرد؟ایران کاترپیلار مقاله زیر را برای راهنمایی به شما عزیزان گردآوری کرده است.

اولین راه حل) پوشیدن جوراب ضخیم و یا چند جفت جوراب:شاید ساده ترین و پیش پا افتاده ترین راه برای مناسب کردن سایز کفش،پوشیدن جوراب‌های ضخیم و زمستانی باشد.میتوانید جوراب شلواری‌های ضخیم و یا جوراب‌های پشمی را امتحان کنید.همچنین میتوانید چند جفت جوراب را روی هم بپوشید.هرچقد ضخیم تر باشد فضای خالی بین کفش و پا کمتر شده و راحتی بیشتر میگردد.

توجه:ممکن است به ویژه در هوای گرم روش مناسبی نباشد،به خصوص اگر پاهایتان تمایل به عرق کردن دارند.

.

دومین راه حل) قرار دان وسایل کاغذی در کفش:میتوانید از چیزهای ارزان قیمت مثل کاغذ،دستمال توالت و یا وسایلی از این قبیل استفاده کنید.آن را در قسمت جلوی کفش قرار دهید.این کار میتواند روش مناسبی برای زمانی باشد که هنگام راه رفتن احساس میکنید پای شما به جلو کشیده می‌شود،علاوه بر این میتوان در هر موقعیتی این روش را انجام داد.

توجه:برای کفش‌های ورزشی که برای پیاده روی‌های طولانی مدت استفاده میشوند مناسب نیست،چون ممکن است کاغذ و یا دستمال به پا در حین راه رفتن آسیب وارد کند.

.

راه حل سوم) استفاده از کفی:استفاده از کفی مناسب میتواند هم کفش را با سایز پایتان مناسب کند و هم اینکه راحتی کفش‌ها را بیشتر کند.کفی مناسب را در بیشتر فروشگاه‌های کفش فروشی میتوانید پیدا کنید

.

راه حل چهارم) استفاده از پد پا:بعضی وقت‌ها استفاده از یک کفی کامل،مناسب نیست.ممکن است کفش را بیش از حد تنگ کند و یا پا را در کفش بالا بیاورد و راحتی کفش را از بین ببرد؛در این مواقع میتوان از پد استفاده کرده پدهایی که در قسمت قوس پا قرار میگیرند و راحتی کفش را بیشتر میکنند.از این پدها زمانی که کفش کمی بزرگ تر از سایز پا است میتوان استفاده کرد.

.

راه حل پنجم) مرطوب کردن کفش:

در این روش میتوان کفش را با آب مرطوب کرد و در هوای آزاد نگه داشت تا خشک شود.باید توجه داشت که این روش ممکن است به کفش‌ها آسیب برساند بنابراین قبل از انجام دادن آن بهتر از برچسب کفش را مطالعه کرد.

کفش‌های خود را مرطوب کنید.برای کفش‌های چرم و یا جیر بهتر است آب را برروی کفش اسپری کنید.برای کفش‌های ورزشی و راحتی کفش را در آب خیس کنید.

اجازه دهید کفش‌ها در زیر آفتاب خشک شوند.اگر آفتاب نیست میتوان از سشوار در حرارت کم استفاده کرد.مراقب باشید سشوار را خیلی نزدیک به کفش قرار ندهید بعضی از پارچه‌ها مثل پلی استر ممکن است در اثر حرارت ذوب شوند.

وقتی کفش هایتان خشک شد آنها را امتحان نمایید.ممکن است نیاز باشد این عمل را چند بار تکرار کنید اگر نگران کوچک شدن بیش از حد کفش هایتان هستید میتوانید آن‌ها را بپوشید و در پایتان خشک نمایید تا مناسب سایز پایتان خشک شوند.

مهم نیست شما چه روشی را برای اندازه کردن کفش استفاده میکنید.نکته مهم این است که هیچ چیز و هیچ روشی جایگزین یک کفش مناسب نمیشود.از پوشیدن کفش‌های بزرگ برای فعالیت هایی مثل پیاده روی یا هایکینیگ اجتناب نمایید.پوشیدن کفش‌های بزرگ برای فعالیت‌های تخصصی باعث ایجاد زخم، درد و ایجاد ناراحتی‌های پا ناشی از پوشیدن کفش نامناسب میگردد.

روش‌های فوق تا حدودی میتواند مشکل بزرگ بودن کفش را برطرف نماید اما چیزی که واضح است استفاده از یک کفش بزرگ از سایز پا ریسک آسیب به زانو و پاها را افزایش میدهد.پس بهترین کار جایگزین کردن کفش نامناسب با یک کفش مناسب سایز پا می‌باشد.حتی استفاده از یک کفش قدیمی که اندازه پا است بهتر از پوشیدن یک کفش جدید بزرگ تر از پا است.

.
منابع:

.https://irancaterpillar.ir
.https://chibepoosham.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت